Столичният булевард „Витоша“ е следващата стъпка в експанзията на големите търговски вериги, прогнозира консултантската компания за имоти Forton, стратегически партньор в България и Македония на Cushman & Wakefield.
Според специално проучване за бул. „Витоша“ - водещата търговска улица на София, причините са отсъствието на редица компании от основната търговска улица и очакваното затихване на строителството на молове.
През септември беше открит търговският център Мега Мол в столичния квартал „Люлин“, а през ноември се очаква да отвори врати и Sofia Ring Mall на Околовръстното шосе, до магазина на IKEA. През следващата година се очаква откриването на Plaza West също в „Люлин“, с което приключва новата вълна молове.
„Предвид отварянето само на един мол в София през 2015 г. търговците ще трябва отново да разгледат възможностите да се позиционират на места с постоянен поток потребители и по-ниска конкуренция“, коментира Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton.
„Търговията на дребно в центъра на София ще има все по-корпоративен облик, доминиран от водещите световни марки – така, както е в повечето европейски страни“, допълва тя.
Големи и малки на „Витошка“
В момента организираната търговия – големи национални и местни вериги – е равнопоставена на самостоятелните концепции на булеварда, според проучването. Малките и средни независими марки заемат 46% от общия брой магазини срещу 44% за български и международни брандове. По размер обаче големите вериги имат превъзходство с 54% от площта на търговските помещения срещу 35% за самостоятелните магазини и 5% за корпоративни наематели като банкови и телеком офиси, посочва се в доклада на консултантската компания.
„Картината ще се промени в полза на големите играчи – така, както стана в сегмента на търговските центрове“, прогнозира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.„В периода 2006-2008 г. бяха въведени и изпробвани множество нови марки и концепции, като местните независими играчи бяха водещи. След 2008 г. обаче профилът на водещите търговски центрове е определен от имена като Zara, H&M, LC Waikiki, Reserved, NewYorker, Humanic, Deichmann и др. От тях единствено първите две марки са представени на основната търговска улица“, допълва той.
През последната година на пазара продължиха да навлизат нови търговски компании като испанските Cortefiel и Mango. Те уплътняват конкуренцията в търговските центрове, което на свой ред прави търговската улица по-привлекателна за бизнес, смятат експертите.
Разнообразие от магазини
Търговският микс на бул. „Витоша“ предлага съществено разнообразие за потребителите – общо 180 магазина с почти 22 хил. кв. м търговска площ по данни на Forton. „Като брой магазини булевардът се сравнява с най-големите търговски центрове в София“, коментира Генев.
Булевардът се характеризира с изразена доминация на магазините за мода и обувки, включително спортни – 41% от общия брой и 54% от общата търговска площ. Цели категории обекти отсъстват или са много слабо представени, посочва се в доклада. Сред примерите са супермаркетите, магазините за потребителска електроника и детските магазини, както и в известна степен спортните стоки.
В същото време възможностите за експанзия на този етап остават ограничени. Магазините с площ в достатъчни обеми за големите марки (над 500 кв.м) са само 4% от общия брой налични магазини, макар че съставляват 39% от общата площ. Незаетата площ по протежение на булеварда пък е само 6%.
„Възможностите за развитие са свързани с големи единични имоти, които се освобождават от техните наематели, или разширяване на съществуващи помещения в сутерени или надпартерни етажи, каквито случаи видяхме при H&M и Zara“, казва Росен Генев. Единственият голям свободен магазин в момента е този на номер 16 – бившият магазин на Mango, който има 1 000 кв. м на три нива.
Испанската модна верига се връща в България с два нови магазина, но избра да се позиционира в търговски центрове – The Mall на „Цариградско шосе“ и Sofia Ring Mall на Околовръстното шосе. Помещението на „Витошка“ е свободно, откакто веригата напусна страната заради проблемите с франчайз партньора ѝ. Моментът обаче съвпадна с мащабните ремонти по „Витошка“ и драстичния спад в потреблението заради кризата и вероятно това е основната причина все още да не е намерило наемател.