Развитието на електронната търговия, международните превози, новите технологии и мрежите за доставки ускоряват търсенето на индустриални и логистични площи в региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ) според най-новото проучване на Colliers International.
"Европейският индустриален и логистичен пазар се развива и традиционните дистрибуционни канали в Западна Европа вече не са единствените двигатели на растеж в сектора; конкурират ги пазари като Полша, Чехия и дори Словакия“, коментира Деймиън Харингтън, регионален директор на отдел „Пазарни проучвания“ в Colliers за Източна Европа.
“Търсенето на стоки расте с такива темпове, че наличните транспортни мрежи са поставени под силен натиск, който по естествен начин стимулира развитието на логистиката и превозите от Централна и Източна Европа към тези страни”, допълва той.
Тенденцията на бърз растеж се подсилва и от повишеното търсене при електронната търговия, подобряването на инфраструктурата и качеството на бизнеса. Успоредно с тези предпоставки в страните в ЦИЕ възникват нови логистични центрове, специализирани в сферата на интермодалния и мултимодален транспорт, които свидетелстват, че развиващите се икономики вече имат водещо значение за сектора.
Обемът заети площи от транспортни и логистични оператори, специализирани в интермодални и мултимодални системи за превоз на товари, се е увеличил с почти 70% за периода 2011 - 2013 г. (от 337 492 кв. м през 2011 г. до 570 204 кв. м през 2013 г.), показват данните на компанията.
Основните логистични центрове се развиват в Чехия и Полша, посочват от компанията. Словакия е пазар, за който се очаква солиден растеж. В Русия секторът се развива с бързи темпове благодарение на вътрешно за пазара търсене, като се изграждат собствени интермодални и мултимодални мрежи, задвижвани от развитието на електронната търговия на местния пазар.
Един от страничните ефекти от експанзията на електронната търговия е огромният натиск в посока подобряване качеството на транспортната инфраструктура с цел постигане на по-добра ефективност на превозите чрез използване на специализиран транспорт и логистични операции, посочва се още в доклада на компанията.
Като цяло Прага доминира като най-активен пазар сред тези в ЦИЕ, а редица градове в Полша регистрират значително разширяване на дейностите, движено от интермодален и мултимодални тип наематели в сектора - основно в Познан, Централна Полша и Гданск. Москва пък бързо се превърна в най-развития логистичен център на пазара в Русия.
Данните на консултантите сочат, че секторът на търговията на дребно абсорбира най-голям дял индустриални и логистични площи в региона - през 2013 г. около 35,2% от сделките.
Делът отдадени площи на търговците на едро и дребно и специализираните в електронна търговия компании се е увеличил четирикратно - от 1,9% през 2011 г. до 8,4% през 2013 г. Това се равнява на ръст в абсорбираните площи от 102 493 кв. м през 2011 г. до 554 434 кв. м през 2013 г.
Освен че се разширяват географски, с нарастване на ролята на електронната търговия логистичните центрове и съоръжения стават все по-мащабни. В определени случаи те надхвърлят 400 хил. кв. м, най-вече на пазарите в Чехия и Полша.
По-малките пазари в Централна и Източна Европа също се развиват, но имайки предвид ръста на многоканалната търговия на дребно, например опциите „кликни и купи“ и доставките в същия/на следващия ден, едва ли ще настъпят големи структурни промени на пазара в рамките на района.