Заради спада на приходите от наеми в резултат на катаклизмите на турските финансови пазари инвеститорът и собственикът на молове Corio Türkiye реши да разшири програмата си за лоялност, за да наблюдава по-внимателно поведението на потребителите и да им предлага специални промоции.
„Програмата ни позволява да опознаем посетителите и да подготвим кампании, насочени специално към тях“, коментират от компанията, която е подразделение на холандската инвестиционна група Corio, пише The Wall Street Journal.
Много от собствениците на търговски имоти в развиващите се европейски държави станаха по принуда изпечени експерти в маркетинга, ценообразуването, отдаването под наем и дори във връзките с обществеността заради рязката обезценка на валутите на тези страни и ръста на лихвите, отбелязва изданието.
В Турция например обезценяването на лирата увеличи проблемите, тъй като повечето от наемите в търговските центрове са в евро или долари. Това постави под натиск собствениците да намалят наемите – нещо, което някои от тях вече направиха.
Чуждите инвеститори, които стъпиха на пазара на търговски имоти в Турция, може и да се сблъскат с тежка среда. Един от тях е Blackstone Group – американската компания вече е най-големият собственик на шопинг центрове в страната, след като през октомври придоби Multi Corp, базирана в Холандия строителна компания, за 500 млн. евро.
Ако икономиката на Турция се срине, локацията ще е от съществено значение за живота на търговските центрове, според експерти. Blackstone може би ще се справи по-добре, тъй като търговските центрове на компанията са сред най-добрите в страната. Портфейлът включва Marmara Forum в Истанбул, който през 2012 г. спечели наградата на International Council of Shopping Centers за най-добър голям търговски център.
Освен локацията, от съществена важност за оцеляването на моловете при евентуално задълбочаване на кризата в Турция ще имат още няколко фактора. Примерът е Аржентина – по време на кризата между 1998 и 2002 г. някои от собствениците на търговски центрове там привличаха дори хора, които нямат никакво намерение да пазаруват. След като рецесията приключи, същите тези хора останаха лоялни на тези молове и им станаха и клиенти.
Освен това някои от търговците в аржентински молове позволяваха на клиентите си да пазаруват на кредит, дори ако покупката им е била на стойност под 5 долара. В замяна тези търговци си издействаха по-изгодни наеми.