С над 18 на сто се е увеличил общият обем нетни отдаваеми площи в шопинг центровете в страната към края на 2013 г. спрямо предходната 2012 г. до 716 160 кв.м. Спрямо 2011 г. ръстът е над 33%, сочат данни на консултантската компания Sollers.
Очаква се през 2014 г., със стартирането на предвидените молове общият обем нетни отдаваеми площи в шопинг центрове в страната да се увеличи с над 19% до 853 260 кв.м.
Към края на 2013 г. със започнат строеж са шопинг центрове с нетна отдаваема площ 192 600 кв.м. От тях през тази година се очаква да бъдат реализирани 71%.
През миналата година Бургас оглави класацията за най-много търговски площи в модерни шопинг центрове на 1000 души население - 484,32 кв.м. След него с близки стойности на този показател се нареждат градовете Русе и Стара Загора, съответно с 356,18 кв.м. на 1000 души и 329,06 кв.м. на 1000 души. Варна заема четвъртото място с 289,66 кв.м. на 1000 души население, а след нея са София, Пловдив и Плевен, съответно с 228,49 кв.м, 215,88 кв.м. и 74,80 кв.м. на 1000 души.
Стойността на показателя „търговски площи в модерните шопинг центрове на 1000 души население” за страната се покачва до 97,24 кв.м. на 1000 души. Спрямо 2012 г. той се е повишил с 18%, а спрямо 2011 г. – с 33,6%. Със завършването на предвидените търговски проекти се очаква стойността на този показател да се повиши с 19% до 115,86 кв.м. на 1000 души.
През 2013 г. търговските центрове в страната се увеличиха с още два – един в София и един в Бургас. За 2013 г. беше предвидено реализирането на още три търговски проекта – Plaza West, South Ring Mall и Mega Mall в София, но откриването им беше отложено за 2014 г. С тяхното завършване общата нетна отдаваема площ за София ще достигне 408 260 кв.м
Що се отнася до търговските улици, през последните години станахме свидетели на отлив на големи търговски марки и посетители заради нарасналото предлагане на площи в търговски центрове. През 2013 г. тази тенденция остава в сила за големите градове, където броят на търговските центрове продължава да расте.
Основно неудобство за потребителите, които се насочват към магазините на търговските улици, е липсата на достатъчно паркоместа, което не е проблем при големите търговски центрове.
Бързо развиващото се онлайн пазаруване продължава да оказва влияние върху оборотите на магазините. За все повече потребители пазаруването от дома и офиса се предпочита като по-удобно, бързо и лесно.