fallback

Кои са ключовите фактори за развитите на сектора на логистични имоти в Русия?

Недостигът на съвременни складови пространства в Москва често се цитира като спънка за способността на търговците да се разрастват

14:18 | 16.12.13 г.

Няколко структурни характеристики на руския пазар на логистични и складови имоти предполагат огромен потенциал за развитие въпреки слабата икономическа експанзия като цяло. Това твърдят експертите от Colliers International, цитирани от онлайн изданието Property Magazine.

Основните фактори в тази насока в сектора на складовете са продължаващият стабилен растеж на сегмента на търговските центрове в средносрочен план, недостатъчното проникване на онлайн продажбите и дългосрочните глобални тенденции в производството и търговията.

В сравнение с останалите пазари в Източна и Западна Европа руският пазар на складове продължава да страда от значителен недостиг на предлагане на глава от населението: Русия има 92 кв. м съвременни логистични площи на 1 000 жители в сравнение със 190 кв. м в Полша и 880 кв.м във Великобритания. В същото време Москва доминира пазара, като на нея се падат две трети от запасите от първокласни складови площи в страната.

Един от основните двигатели на търсенето на складове е от страна на търговците на дребно, а те се нуждаят от съвременни площи, за да могат да се разрастват на отделните пазари в страната. Основен фактор в това търсене са търговските центрове, тъй като те са предпочитаният формат за повечето търговци в градовете в Русия и в Източна Европа като цяло.

Недостигът на съвременни складови пространства в Москва често се цитира като спънка за способността на търговците да се разрастват и да управляват търговските си дейности. Пазарът в Москва, която е най-големият пазар за търговия на дребно в Русия, изостава сериозно от този в останалите държави в Европа по отношение на площ на търговските центрове на глава от населението - на 1 000 московчани се падат 243 кв. м съвременни площи в търговски центрове в сравнение с 350 кв. м средно за Западна Европа и 550 кв. м за скандинавските пазари. Това предполага сериозно разрастване както на търговските, така и на складовите площи в Москва - разумно е да се очаква удвояване на площите, отбелязват експертите.

Въпреки че Москва изостава от повечето градове в Източна Европа по площ на търговските центрове - например те са едва 34% от нивата в Прага (707 кв. м), 38% от тези във Варшава (647 кв. м) и 44% от тези в Будапеща (549 кв. м), всеки от тези пазари в момента е много близо или е надхвърлил капацитета си, като доказателство са слабите резултати на някои не толкова популярни търговски центрове.

Електронната търговия, която е основен двигател на търсенето на първокласни търговски площи, е друга област, където Русия наваксва спрямо останалите държави в Европа и по света. Делът на онлайн продажбите в общия оборот е близо 10% в САЩ и Великобритания и 5% в Китай, Франция и Германия. В Русия, където разпространението на интернет изостава от развитите държави, онлайн продажбите представляват под 2% от общите продажби на дребно. До 2015 г. обаче се очаква делът им да се увеличи до 4,5% и да достигне 7% до 2020 г.

"Растежът на електронната търговия е важен за пазара на складове, тъй като този формат се нуждае от нови, технологично напреднали логистични площи. Няма съмнение, че ще бъдем свидетели на засилено търсене от страна на водещите онлайн търговци и оператори в резултат на разрастването на онлайн търговията в Русия", отбелязват от Colliers.

Трети източник на потенциален растеж за логистичния и складовия пазар в Русия е една нова тенденция в глобалното производство на фона на излизането на световната икономика от кризата. Тенденцията е свързана с т. нар. "best-shoring" или престурктурирането на глобалната производствена география, при което големи фирми връщат производството си в родните си страни след десетилетия на пребиваване в други държави. През последните 5 години близо 25% от производителите са преместили част от дейностите си обратно в родината си. Сред причините за тези мерки са подобряване на веригата за доставки и по-близък достъп до потребителското търсене.

В същото време новите технологии позволяват на европейските производители да намалят дела на разходите за труд в общите разходи за производство. Основно от тази тенденция се очаква да спечелят Източна Европа, Русия и Турция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:29 | 08.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още