Пазарът на бизнес имоти даде заявка, че може да бъде и интересен, стига обстановката в страната да се нормализира и инвеститорите да оперират в по-предвидима среда. Броят на сделките и обемът на инвестициите в никакъв случай не беше впечатляващ – все още е трудно да се говори за възстановяване на инвестиционния пазар на бизнес имоти, предвид че има известно раздвижване в сегмента на хотелите и при терените за строителство.
При наемния пазар интересът е съсредоточен само върху най-доброто. Масовото предлагане в някои сегменти от пазара обаче не е с качеството, търсено от потенциалните клиенти, което силно ограничава избора им.
Все още пазарът е затормозен от опитите за принудителни продажби. Друг характерен белег е доминирането на вътрешните, български инвеститори – тенденция, която е валидна в цяла Европа.
Запазва се основната тенденция на пазара на офиси – засилено предлагане, но ограничен избор за активно търсещите офис площи в момента (предимно големи международни компании). На пазара на търговски площи конкуренцията се изостря заради засиленото предлагане и предстоящото излизане на нови молове на пазара.
При индустриалните имоти предлагането остава силно свито, въпреки че през последните месеци тръгнаха няколко нови проекта. Строителството обаче продължава да бъде предимно за собствени нужди, а спекулативни проекти, които да се опитат да привлекат наематели, няма.
Точно заради политическата обстановка възстановяването на всички сегменти от пазара на бизнес имоти се очертава като бавно и се очаква да продължи дълго. Според консултанти бъдеще биха могли да имат първокласни проекти с добра локация и инфраструктура.
Хотелите – атрактивен актив или временен интерес?
След като през 2012 г. бизнесменът Спас Русев купи хотел Radisson в София, тази година той придоби и Hilton. Заради слабия пазар двете сделки коренно промениха картината на инвестициите в бизнес имоти.
На тезгяха в София са още няколко хотела, сред които “Кемпински – Зографски” (собствениците му правят опити да го продадат от години) и “Родина”, който е обявен за продажба от частен съдебен изпълнител. В края на ноември хотелът беше обявен за продан за трети път, след като на предишните два търга имаше заявен интерес, но купувачи не се появиха. Този път началната цена е 28,4 млн. лева.
Като цяло в Централна и Източна Европа интересът към хотелските активи се повиши през 2013 г. В България през последните години не навлязоха нови оператори, освен Novotel. Това ограничи предлагането във високия сегмент и имаше положителен принос за по-добрата работа на съществуващите хотели, принадлежащи към международни вериги от високия клас, според консултантската компания Forton.