Пазарът на офиси и търговски площи навлиза в нов етап на развитие след кризата. При офисите вече се забелязва недостиг на площи в първокласния сегмент, доминиран основно от големи, международни наематели.
Същевременно пазарът на търговски площи продължава да се насища с ново предлагане и конкуренцията за наематели и потребители става все по-сериозна.
Като цяло обаче участниците на пазара изразяват умерен оптимизъм за бъдещето и на двата сегмента. Участниците в конференцията за имоти BalRec, която се проведе вчера, се обединиха около мнението, че макроикономическите показатели ще продължат да се подобряват, което би се отразило позитивно и на потребителите.
От друга страната навлизането на нови, интересни и непознати брандове на пазара също би привлякло повече хора в новите търговски центрове.
Като най-атрактивен за инвеститорите се очертава пазарът на хотели. През изминалите месеци се сключиха няколко големи сделки, а до няколко месеца се очаква да бъдат реализирани и други обекти заради натрупани дългове. Един от тях е столичният хотел “Родина”.
Очакванията на експертите са пазарът на градски хотели да се развива позитивно заради подобряването на макроикономическите условия в страната и възобновяването на бизнес пътуванията. Участниците в конференцията видяха нереализиран потенциал за качествени активи и в морските и планинските ни курорти.
Офиси
В първокласния сегмент ерата на пазара, диктуван от наемателите, е напът да приключи. През последните години добрите сгради, които излязоха на пазара в разгара на кризата, вече се запълниха – при офисите клас А нивото на неусвоените площи е паднало до 12 на сто, съобщи Верка Петкова, мениджър “Офис площи” в Colliers International.
Клиентите за тези сгради – големи компании, в повечето случаи и международни, трудно биха намерили офис пространство, което да удовлетвори нуждите им, подчерта Мирослав Танчев, управляващ партньор в Робул България.
Доброто развитие при заетостта в този сегмент от пазара сви разликата в офертните наеми и наемните нива, при които се сключва сделка. По думите на Михаела Лашова от Forton International вече се говори за наеми в двуцифрени числа, макар и да не става въпрос за неустойчиво високите равнища отпреди кризата (наемите често надвишаваха 25 евро за кв. м).
Танчев подчерта, че сближаването на очакванията на собствениците и наемителите се дължи и на по-реалистичните офертни цени. “Наемодателите си взеха поука от времената, когато си слагаха някакъв резерв, за да могат да преговарят. В кризата се видя, че завишаването на цените е грешна политика”, коментира той.
По думите му наемодателите обаче са изчерпали възможностите за по-атрактивни ценови нива и допълнителни “подсладители”. На фона и на доброто усвояване пазарът вече постепенно променя фокуса си и във високия сегмент преминава от пазар на наемателя към пазар на наемодателя.
При офисите клас Б предлагането все още остава високо и пазарът в този сегмент продължава да се диктува от наемателите, коментира Андрей Тепешанов, мениджър корпоративни клиенти в Elta Consult. Наемателите в този пазарен сегмент – по-малки компании, често и новостартиращи фирми, имат предимство заради големия избор и все още могат да се възползват от по-големи отстъпки и гратисни периоди. Усвояването на тези площи също расте, но с доста по-бавни темпове в сравнение с усвояването на първокласните площи. Забелязва се обаче намаляване на разликата между искания и реалния наем.