Интересът на инвеститорите в имоти към хотелите в Централна и Източна Европа се повишава през 2013 г., посочва се в проучване на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield, представено от партньора й за България и Македония Forton.
Тенденцията е характерна и за България - през последните 18 месеца бяха продадени два от водещите хотели във високата категория: Hilton тази година и Radisson Blu през миналата.
Причините за повишеното внимание към хотелите са същите като в другите страни от региона. На пазара в последните години почти не са навлизали нови международни оператори с изключение на Novotel. Съответно ограниченото предлагане в петзвездния сегмент имаше положителен принос за по-добрата работа на съществуващите хотели, принадлежащи към международни вериги от високия клас.
Инвеститорите са фокусирани върху придобиването на генериращи приходи активи, които обикновено се продават на цени, по-ниски от строителната им себестойност. Ограниченото банково финансиране за нови проекти, високите разходи и допълнителният риск при новото строителство са други причини инвеститорите да предпочитат съществуващите активи, посочва се в доклада.
Финансовите резултати на хотелите се подобряват
Нарасналото доверие на инвеститорите в Централна Европа е следствие от продължаващото подобряване на финансовите резултати на хотелите, отчитат консултантите от Cushman & Wakefield. През първите шест месеца на 2013 г. приходът на налична стая (RevPAR), основен показател за рентабилността в хотелската индустрия, се е повишил с 10,7% в Братислава, 8,4% в Будапеща и с 2,4% в Прага в сравнение със същия период на 2012 г.
„Тенденцията беше сходна през 2012 г. в София, където по официални отчети основните хотели показват подобрение на заетостта и стабилизация на средните цени на нощувка. Те водят и до по-висок приход на стая“, казва Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton. „По тези причини е логично интересът към обектите от висока категория в София да нараства“, допълва Лашова.
Очакваното ускоряване на икономическия растеж в Европа и България през 2014 и 2015 г. също прави хотелите атрактивни за инвеститорите. По-високият ръст на БВП обикновено води до повече бизнес пътувания и би се отразил положително на пазара на нощувки в София, който е ориентиран предимно към бизнес посетители.