fallback

Мерките за икономии задушават пазарите на търговски площи в Западна Европа

С по-добри перспективи е пазарът във Великобритания, в Германия липсват сделки с шопинг центрове, а в Италия и Испания потреблението продължава да се свива

14:43 | 12.06.13 г.
Автор - снимка
Редактор

Рецесията в еврозоната и мерките за икономии имат значителен негативен ефект върху пазарите на търговски площи в Западна Европа. Сегментът на първокласните търговски площи обаче е в добра форма, като продължава да страда от недостиг на фона на силното търсене и конкуренцията, особено сред международните ритейлъри, посочва се в нов доклад на BNP Paribas Real Estate, цитиран от онлайн изданието property-magazine.eu.

Недостигът на първокласни площи и засиленото търсене са довели и до значителен ръст на наемите на площите на най-търсените пазари. Същевременно обаче инвестиционните обеми в глобален мащаб са значително по-малко динамични, заради което се наблюдава и недостиг на площи в първокласния сегмент.

Във Великобритания перспективите пред наемателите са се подобрили леко спрямо втората половина на миналата година, като тенденцията се затвърждава и през това полугодие. Международните брандове са изключително активни в страната, особено в Централен Лондон, като повечето от тях работят по агресивна стратегия за експанзия и откриване на магазини и в другите водещи британски градове.

Наемите през първото тримесечие на годината достигнаха рекордно високи равнища в Лондон, а в регионалните центрове са близо до предкризисните нива, отчитат от компанията.

Що се отнася до шопинг центровете, Великобритания изпревари Германия и вече е най-големият инвестиционен пазар в Европа. Тази година се очаква да отвори врати и новият най-голям мол на Стария континент - Trinity Leeds. Инвестиционната активност на Острова остава силна, след като записа силно последно тримесечие на 2012 г. и тенденцията засега се задържа, посочва се в доклада.

Въпреки че потребителското доверие в Германия се забави заради отслабената икономическа активност, нивото му е сред най-стабилните в Западна Европа, поради което пазарът на търговски площи в страната се радва на стабилни основи. Конкуренцията на ритейлърите за най-добрите търговски площи продължава да подкрепя ръста на наемните нива.

От 2011 г. строителството на търговски центрове в Германия се увеличава заради по-доброто представяне на германската икономика в сравнение с другите държави от еврозоната и Европейския съюз, отбелязват експертите. Тази година се очаква да бъдат завършени няколко значителни проекта, сред които Leipziger Platz 12 в Берлин и Skyline Plaza във Франкфурт.

Същевременно обаче на инвестиционния пазар в Германия липсват сделки с шопинг центрове. Това се отрази негативно на обема на инвестициите през 2012 г., като се очаква подобен сценарий и за настоящата година.

Франция също продължава да бъде атрактивен пазар за разширяващите се международни търговци, които също се конкурират за най-добрите площи. Няколко проекта за търговски центрове обаче бяха отложени, но въпреки това според доклада строителството остава динамично. Търговските площи в строеж обаче са концентрирани в широкия район около Париж.

Що се отнася до Испания и Италия, пазарите не само на търговски площи, но и на имоти като цяло, се повлияха изключително негативно от мерките за икономии. Потреблението в двете страни продължава да се свива, а финансовите проблеми на строителите спъват сериозно изграждането на нови площи. На двата пазара излязоха много малко нови площи, а реализацията на повечето проекти беше отложена.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:39 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още