Заради непрестанното разрастванане на онлайн търговията моловете в Европа всячески се опитват да привлекат и задържат клиенти, като предлагат услуги, които онлайн магазините не могат да усигурят – от медицински грижи до гишета на администрацията, пише Ройтерс.
Експерти, които участваха на традиционното изложение MIPIM в Кан, Франция, се обединиха около мнението, че търговските центрове по-скоро трябва да се превърнат в обществени центрове, за да не се присъединят към списъка на провалилите се проекти.
Ритейл революцията обаче така или иначе облагодетелства логистиката и специалистите виждат огромен потенциал на пазара на логистични площи, тъй като все повече покупки достигат до крайната си цел с помощта на куриери.
„Дните на чистите молове са преброени“, коментира Дейвид Робъртс, главен изпълнителен директор на архитектурното студио Aedas. „В следващите 20 години магазините, които продават книги и DVD-та, ще бъдат заменени от уеб сайтове, които да предоставят на хората основание да отидат в мола, за да посетят арт галерии, образователни центрове или пък да си направят спа процедури“, посочи той.
Флоренсио Бекар, фонд мениджър на специализирания в търговските центрове инвестиционен фонд на CBRE, каза, че наскоро са купили мол в Германия, един от големите плюсове на който е ... медицински център.
„Веднъж в един бразилски мол видях клиника, където отивате, регистрирате се и те ви уведомяват, когато са готови да ви приемат. Докато чакате обаче можете да си напазарувате“, коментира той.
CBRE Investors, която управлява търговски активи в Европа за около 14 млрд. евро, притежава и мол в южната част на Швеция, където има библиотека, както и изнесен офис на местната общинска служба.
„Повечето инвеситори в шопинг центрове е добре да се ориентират и да започнат ранни преговори с такива наематели, както и по-рано да привлекат големи и основни наематели-търговци“, каза още Бекар.
Собственици на молове, сред които Land Securities, Intu, Westfield и Klepierre, масово увеличават броя на ресторантите и кината, за да убедят търговците да останат по-дълго. Освен това те предлагат промоции и схеми за лоялните посетители, които установяват чрез мобилните им телефони.