До края на 2014 г. разпределението на модерните търговски площи на 1 000 души население ще се увеличи от 85 кв. м средно за страната, колкото е в момента, до 120 кв. м на 1 000 души, сочат данни на консултантската компания Colliers International.
За София същият индикатор ще отчете ръст от 82%, което ще се равнява на 345 кв.м. на 1 000 души население.
През втората половина на 2012 г. модерните търговски площи в България се увеличаха с над 40 хил. кв.м. с откриването на Bulgaria Mall и първото ниво на City Mall Стара Загора, достигайки сумарно за страната 640 хил. кв.м.
През 2013 г. с откриването на два мащабни търговски центъра в София – Sofia Ring Mall и Paradise Centre, обемът на отдаваемите площи в столицата ще се увеличи с приблизително 150 хил. кв. м. Нови 30 хил. кв.м. модерна търговска площ ще излязат и на пазара в Бургас с откриването на търговски център The Strand.
През 2014 г. модерните търговски площи ще се увеличават с още 50 хил. кв.м. в лицето на два нови проекта в северозападната част на София – Mega Mall Люлин и Carrefour Люлин. Така общият обем на модерните търговски площи в молове в страната ще се увеличи с повече от 40%, достигайки до края на 2014 г. общ обем от 905 хил. кв.м.
Средното ниво на свободните площи в търговските центрове в София през втората половина на 2012 г. бе приблизително 5%. През изминалата година, процентът незаети площи в действащите търговски центрове в останалите големи градове в страната бе средно 13%.
Втората половина на 2012 г. отчете висока динамика по отношение на нивата на свободни площи и движение на наемателите на главните търговски улици. В София обемът на свободни площи от 4 500 кв.м през първата половина на 2012 г. се сви до 3 хил. кв. м в края на годината, докато в другите големи градове на страната се наблюдава леко покачване на свободните площи. Най–активните търговци през разглеждания период бяха основно модни оператори, кафенета и ресторанти.
Хранителните вериги отново са били най-активните търговци и са продължили да подобряват покритието си в страната. Продължи и експанзията на формата „в близост до клиента” в оживени централни и жилищни райони и в съседство на основни транспортни възли.
Динамичен остава и сегментът на операторите от типа „Направи си сам”.
Що се отнася до търсенето, през миналата година на пазара навлязоха няколко нови марки, които са усвоили около 27% в търговските центрове в София.
През втората половина на 2012 г., наемните нива за първокласни локации в търговските центрове останаха без съществена промяна. Единствено тези в Бургас отчетоха лек спад. За разлика от търговските центрове, наемните нива на главните търговски улици регистрираха съществено понижение, като в София и Пловдив спадът е с приблизително 50%.
Очаква се през тази година предлагането на търговски площи да изпреварва значително търсенето, а усвояването им в краткосрочен план ще остане предизвикателство. Нов фактор, който се очаква да забави ръста при потреблението, е политическата обстановка в страната.