fallback

Кризисните парадокси на пазара на бизнес имоти в България

Търсенето е съсредоточено в първокласния сегмент и се чувства недостиг на качествени активи след строителния бум, особено в сегмента на офис площите

09:07 | 04.01.13 г.
Автор - снимка
Редактор

Кризата силно поляризира сектора на бизнес имотите не само в България, но и в световен план. И инвеститори, и наематели съсредоточават търсенето си при имотите с високо качество на добра цена. Това породи един очевиден парадокс – чувства се недостиг на активи след строителния бум, когато запасите от нови площи чувствително се увеличиха.

Този парадокс е особено валиден за сегмента на офисите в България. Около 30% от офисите само в столицата са празни, а потенциални наематели и консултанти алармират за недостиг на площи.

Същевременно новата вълна молове се очаква да доведе до препозициониране на пазара и ръст на свободните площи по търговските улици.

В сегмента на индустриалните и логистични имоти пък се чувства системен недостиг на нови, модерни площи, който няма как да бъде запълнен, тъй като строителните фирми или не искат да рискуват с изграждането на спекулативни проекти, или нямат средствата за това.

Лъч надежда за позитивно развитие в сектора на бизнес имотите са чуждите инвестиции в страната, особено в аутсорсинга, автосектора и електрониката. Заради по-ниските разходи много фирми, особено от Гърция, планират да преместят производството си у нас, а други компании, които вече присъстват на българския пазар, се местят в по-качествени офиси, за които плащат по-малко.

Ново строителство в сегмента, особено на офиси, догодина обаче почти не може да се очаква, освен ако не става въпрос за изграждане на имоти за собствени нужди.

Търговски площи

И тази, и следващата година се очертават интересни за пазара на търговски площи заради т. нар. трета вълна молове. В средата на май отвори врати мол „Галерия Бургас“, а в началото на декември – „Мол България“ в София.

През следващата година се очаква да заработят „Парадайз център“ и „Саут ринг мол“ в София, както и Strand, първият открит мол в страната, в Бургас, което ще добави още близо 200 хил. кв. м нови и модерни търговски площи.

Няма как едно такова своеобразно наводнение да не се отрази на пазара в няколко посоки, основно по отношение на наемните цени и заетостта.

Поне докато не се види окончателният ефект от новите проекти на пазара, наемните нива вероятно ще останат стабилни, но в последствие може да се очаква някакъв натиск. Това обаче може да бъде от полза на наемателите, които продължават да са по-силната позиция на пазара и имат възможност да договарят по-добри условия.

Новите търговски центрове успяха да привлекат и нови брандове, които за първи път стъпват на българския пазар. Освен с тях, те се надяват да привличат повече посетители и с повече и по-разнообразни развлечения. Заради добрите местоположения към тях се разширяват и търговци, които вече присъстват в България.

Експанзията към новите молове отваря пътя за препозиционирането на старите проекти и промяна на концепциите на водещите търговски улици в страната. Не са рядкост и мненията на различни експерти по управление на активи, че за сградите на молове, които така и не бяха запълнени на „здравословни“ за тях равнища, трябва да се търси промяна на предназначението.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:31 | 10.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още