fallback

Наемите на първокласните търговски обекти в Европа растат въпреки кризата

Експерти предупреждават, че и най-добрите търговски имоти не са имунизирани срещу слабото потребление

13:41 | 13.07.12 г.

Най-желаните търговски имоти в глобален мащаб продължават да демонстрират впечатляващ ръст на наемите на годишна база, въпреки продължаващата икономическа несигурност, посочва се в най-новия доклад на Colliers International за сегмента на търговските площи, цитиран от онлайн изданието Property Magazine.

"На регионално ниво търговските улици в районите, които навлязоха в периода 2007-08 г. в по-добра икономическа позиция (като Австралия, Канада и части от Източна Европа), имат по-голям процент на наемите, останали без промяна или отчели повишение, в сравнение с районите, които по-бавно излязоха от рецесията", пише в доклада.

Експертите обаче предупреждават, че и най-привлекателните за компании, търсещи възможности за експанзия, и за инвеститорите, търсещи доходност, търговски имоти също са уязвими от по-слабото потребителско търсене, както и от разпространението на електронната търговия.

Липсата на висококачествени търговски обекти в най-предпочитаните търговски коридори е проблем в световен мащаб.

"На някои централни улици търсенето на търговски площи надвишава предлагането, особено в Китай, както и в Европа, Близкия изток и Африка", пише в доклада.

Великобритания

Наемите в зона "А" на Бонд Стрийт - най-скъпото място в Европа, включено в доклада на Colliers, са се повишили с 11% на годишна база до 17 хил. долара/кв. м благодарение на нарастващия интерес от страна на международни луксозни марки. Това предизвиква верижна реакция с няколко последици.

По-високите наеми и последващата ги конкуренция сред наемателите създават огромен стимул за собственост на търговски площи в района, мотивиран от желанието за притежание на "сигурни" активи в сегашните условия на икономическа криза.

Търговците, които са собственици на обектите си, са защитени от конкуренти. Някои от тях изчакват да изтекат договорите за наем на съседите им и купуват техните обекти, като по този начин печелят и от отдаване под наем на излишните им площи.

Високите наеми предизвикват и разширяване на мрежата от луксозни магазини отвъд водещите десетина улици. Смятаните за западнали райони, като Шордич в Източен Лондон, са все по-популярна алтернатива за пазаруване. Очаква се там скоро да се настанят водещи модни къщи, като Ralph Lauren и Vivienne Westwood.

Германия

Търсенето на търговски площи на водещите улици в най-големите германски градове продължава да е много високо и далеч изпреварва предлагането. Международни вериги от модния и хранителния бранш са най-големите двигатели на търсенето, засилвайки конкуренцията за добри обекти. Това води най-малкото до стабилни, а в повечето случаи и до нарастващи наеми на първокласните улици.

В средноголемите градове в страната се наблюдава засилване на строителната дейност на нови търговски центрове, но то не е достатъчно бързо, за да отговори на нуждата от предлагане. Все още има доста съществуващи запаси, които биха могли да се ремонтират в следващите 3-5 години.

Франция

Също като Великобритания и Франция е пазар на две скорости. На водещите търговски улици и центрове, най-вече в Париж, се наблюдава известна стабилност или ръст на наемите. Наскоро на "Шанз-Елизе", една от най-скъпите търговски улици, се настаниха нови наематели, като Abercombie & Fitch, Marks & Spencer и Banana Republic.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:27 | 13.07.12 г.
fallback
Още от Анализи виж още