fallback

Прераждането на американските молове

Обемът на незаетите площи в моловете в САЩ е рекорден. Защо тогава инвеститорите наливат пари в тях?

17:49 | 14.06.11 г. 2

Снимка: sxc.hu

За много предградия из цяла Америка местният мол е един вид забележителност и място за срещи на тийнейджърите. В известен смисъл тази репутация на място, което е по-скоро за срещи, отколкото за пазаруване е сред причините за упадъка на този тип обекти през изминалите години, наред с борбата им да се конкурират със самостоятелните магазини на големите вериги, пише CNNMoney.

Последната икономическа рецесия още повече влоши ситуацията. Слабите продажби на дребно особено силно удариха моловекато Sears и Mervyn's, което доведе до увеличение на незаетите търговски площи и спираловидно понижение на наемите. Въпреки по-добрите продажби през последните месеци на фона на бавното възстановяване на американската икономика, делът на празните помещения в моловете остава висок. През първите три месеца на годината в национален мащаб този дял отбеляза рекорд за последните най-малко 11 години, сочат данни на фирмата за проучване на пазара на недвижими имоти Reis Inc. Според тях средният процент на незаетите площи в момента е 9,1% спрямо 8,7% през предходното тримесечие.

Не всички молове обаче са еднакви. Някои анализатори на бранша смятат, че предстои възраждане. Положителните изгледи със сигурност не се отнасят за всички обекти, а по-скоро за онези, които са разположени на топ локации и често са собственост на големи публични компании като Simon Property Group и Taubman Centers. При тях делът на незаетите помещения е по-нисък от 7%, а по-добрите продажби водят до по-високи наеми, за разлика от периода преди две години, когато търговците настояваха за отстъпки заради рецесията. Нещо повече, акциите на двете компании вървят нагоре през последната година, а инвеститорите са убедени, че бизнесът ще потръгне още по-добре.

През 2010 г. инвестициите в регионални молове в САЩ бяха сред водещите на пазара на инвестиционни тръстове за имоти (REIT), който отчете обща възвръщаемост от около 28% - значително повече от възвръщаемостта на индекса S&P500 от около 15%. Общата възвръщаемост на тръстовете, инвестиращи в молове, беше около 35%, изпреварвайки общия пазар на инвестиционни тръстове за имоти, сочат данни на американската Национална асоциация на инвестиционните тръстове за имоти.

От 2006 г. строителството на нови молове е доста слабо поради комбинацията от свръхстроителство и промяна на потребителските навици - много от клиентите се ориентират към пазаруване в интернет. Анализатори на бранша обаче твърдят, че някои местни молове все още имат потенциал - големите компании в бранша реконструират съществуващи обекти, за да привлекат капризните потребители.

Популяризирането на интернет пазаруването кара някои фирми да се запитат защо изобщо е нужно да наемат огромни обекти, когато клиентите могат да поръчат каквото си пожелаят през смартфоните си.

Все пак, оптимистите за бъдещето на моловете припомнят статия, публикувана в Time Magazine през 1998 г. под заглавието: "Целунете мола си за довиждане: онлайн пазаруването е по-бързо, по-евтино и по-добро". Това показва, че моловете са преживявали подобни прогнози и преди. И въпреки трудностите, предизвикани от рецесията и нарастващия брой хора, пазаруващи в интернет, те все още са значима част от живота на американците от предградията. Сега остава да видим дали ще успеят да са нещо повече от популярни места за срещи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:42 | 03.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още