fallback

Какво се случи на пазара на молове в София след кризата?

Рядко има пазари, на които излизат толкова голям обем нови търговски площи за една година, колкото в София през 2010 г., сочи доклад

12:04 | 01.03.11 г. 9
Автор - снимка
Създател

Въпреки финансовата криза, затруднения пазар на имоти и пониженото потребление, 2010 г. ще бъде запомнена като годината на търговските центрове в България. Рядко някоя страна става свидетел на такъв ръст на новите търговски площи в рамките на една година, сочи нов доклад, предоставен на Investor.bg.

Най-голяма част от новите площи бяха отворени в София, където пазарът е най-голям и потребителите разполагат с по-високи доходи, даващи значително предимство на столицата в сравнение с регионалните градове.

В столицата бяха отворени и първите модерни търговски центрове през 2006 г., като след няколко години на липса на нови схеми през 2010 г. бяха отворени още няколко мола.

В момента в процес на изграждане са още четири търговски центъра, а други три са на по-ранен етап от развитие.

В момента София представлява 30% от общия обем от търговски площи в страната.

Безпрецедентна заетост

Търговските центрове Serdika Centre и The Mall бяха отворени миналата година с почти пълна заетост и доведоха на българския пазар нови марки като GAP, Zara и Peek & Cloppenburg.

Исторически нивата на заетост в софийските молове са много високи, като всички молове, завършени преди 2008 г., достигнаха ниво от над 95% - до голяма степен безпрецедентно за един развиващ се пазар, се казва в доклада на консултантската компания King Sturge.

Дори и останалите 5% бяха бързо отдадени под наем за кратък период след отваряне.

Първите молове като ЦУМ, Mall of Sofia и City Centre Sofia (CCS) се радваха на силен интерес от страна на потребителите. След отварянето на новите молове обаче, по-старите схеми, може би с изключение на Mall of Sofia, отчетоха спад на посещаемостта.

CCS е облагодетелстван от добрата си локация, като в скоро време му предстои освежаване, а нова вълна от отдаване под наем може да доведе до по-добър микс от наематели.

От друга страна ЦУМ продължава да се затруднява в конкуренцията с новите молове и в момента страда от висок процент свободни площи.

Нови молове – по-ниски наеми

От моловете в процес на изграждане, Bulgaria Mall е един от тези с първокласна локация - на бул. „България“ до някои от най-престижните и богати райони в София, и се характеризира с лесен достъп до и от градския център.

Сред ключовите наематели, които вече са подписали, са Carrefour, GAP и Техномаркет.

Sofia Ring Mall е разположен в близост до изграждащия се хипермаркет IKEA на Околовръстния път и се очаква да се възползва от големия поток от клиенти, които IKEA ще привлича.

По отношение на наемите, историческите нива от над 28 евро на кв. м са вече в миналото, смятат от компанията.

Развитието на нови молове притисна наемодателите, което доведе до предоставянето на наемни стимули във всички центрове.

В момента средните наеми са между 20 евро на кв. м за новите молове и 26 евро за старите, където нивата бяха понижени.

От King Sturge не очакват още понижения в наемите, като 2011 ще бъде годината, в която съществуващите молове ще трябва да свикнат да съществуват един с друг, преди да дойде следващото поколение молове през 2012 и 2013 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:20 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още