fallback

Още 150 хил. кв. м офиси излизат на пазара в София до юли

Също със 150 хил. кв. м се увеличи офис пазарът в столицата през второто полугодие на 2010 и вече надхвърля 1,3 млн. кв. м

19:04 | 26.01.11 г. 2

Възходящата тенденция при предлагането на нови офис площи в София продължи и през втората половина на 2010 г. - пазарът нарасна със 150 хил. кв. м, предимно офиси от клас А, като такъв се очаква да бъде и приблизителният ръст за първите шест месеца на 2011 г., сочи доклад на консултантската компания Colliers International.

Общата квадратура на модерните офис площи в столицата вече достига 1,318 млн. кв. м с почти еднакво разпределение между офиси клас А и Б.

Проектите в строеж продължават да намаляват, като общата квадратура на сградите в процес на активно изграждане спадна до най-ниските си нива от години насам – 500 хил. кв. м, а на временно замразените – 250 хил. кв. м. През второто полугодие на 2010 г. не са започнати нови офис сгради.

Към края на 2010 г. общата заетост на офис площите в столицата достигна близо 1 млн. кв. м. В този обем влизат усвоените през втората половина на годината близо 61 хил. кв.м.

Позитивният ръст на усвоените площи се дължи основно на установени на пазара компании от аутсорсинг индустрията и фармацевтичния сектор. Най-често наеманите офиси са с площ между 500 и 1500 кв.м. за предпочитан срок от 3 години.

Свободните офис площи в София през втората половина на миналата година се увеличиха с над 89 хил. кв.м и към края на годината достигнаха 25,4% (335 хил. кв. м) от общия обем, сочат още данните на компанията. Очакванията са те да продължат да нарастват и през 2011 г., което ще доведе до преразглеждане и допълнителен спад на средните наемни нива. Незаетите офиси са предимно в периферията на града (242 хил. кв.м).

Търговците на бързооборотни стоки движат логистичния пазар

Предлагането на индустриални и логистични площи за отдаване под наем в София отбеляза умерен ръст от 19 хил. кв. м през второто полугодие на 2010 г., като достигна 441 хил. кв.м към края на годината, сочат данни за сегмента на компанията.

Основните играчи на пазара за втора поредна година остават големите международни хранителни вериги, които все повече предпочитат изграждането на собствена логистична база пред това да имат регионални дистрибуционни центрове в търговските си пунктове. Международните компании за напитки също се активизираха поради изтичащи договори, консолидиране на логистични и офисни бази, оптимизация на разходите или предоговаряне на съществуващите наемни нива.

В сравнение с първите шест месеца на 2010 г. свободните площи отбелязаха ограничен ръст през втората половина на годината. Наемните нива от своя страна се понижиха леко – с 4% за първокласни локации в София и с 8% в Пловдив. Варна задържа нивата от предходния период, което се дължи на недостига в предлагането на логистични площи. Очакванията са наемите да се стабилизират през идните шест месеца.

Пазарът показва готовност да приеме нови хибридни търговски концепции

Изминалата 2010 г. отбеляза най-голям ръст в търговския сегмент на годишна база – 327 хил. хил. кв. м търговски площи излязоха на пазара – доста повече от петте години преди това, отбелязаха от компанията.

С откриването на четири нови мола през второто полугодие на 2010 г. модерните търговски площи в България нараснаха до 560 хил. кв. м, което се равнява на 74 кв. м на всеки 1000 души от населението.

Представянето на главните търговски улици в четирите големи града в страната остана стабилно през последното полугодие на 2010 г., като очакванията са те да започнат да възвръщат привлекателните си позиции и да станат по-достъпни за потребителите. През последните 6 месеца незаетите площи на главните търговски улици в София са отново в рамките на 10%, а ситуацията във Варна е подобна. Пловдив и Бургас остават най-стабилни откъм нива на заетост, но там търговските центрове са по-малко.

Наемните нива отбелязаха спад както при моловете (средно 5% за страната), така и при търговските улици, където средният спад през периода за София е 10% и 17% в Пловдив, Варна и Бургас.

„Големите международни компании се придържат към плановете си за експанзия и продължават да търсят нови възможности за площи през 2011 г. , докато местните и по-малки търговски оператори са по-предпазливи, като се фокусират основно върху оптимизация на разходите”, коментира Иглика Йорданова, мениджър „Търговски площи” в Colliers. Пазарът е готов да приеме нови, иновативни и хибридни концепции (напр. мода и изкуство, кафенета и книжарници, мода и интериорни решения), а много от тях ще включват и развлекателни елементи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:10 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още