Наемните нива в търговските центрове у нас като цяло бяха нестабилни през 2010 г., като отчетеният спад на годишна база е около 30% за моловете в столицата и близо 40% за тези в другите големи градове, става ясно от доклад на консултантската компания Фортън Интернешънъл.
Наемите на главните търговски улици също продължиха да падат през годината, като според данните на компанията понижението е от порядъка на 29% в София и над 44% в страната.
В унисон с тенденцията от цялата 2010 г. последното тримесечие на годината отново се характеризира с рекорден обем ново предлагане – 108 300 кв. м. Въпреки кризата и проблемите с отдаването в страната отвориха врати 3 нови търговски центъра (Галерия Стара Загора – 25 хил. кв. м отдаваема площ, Варна Тауърс – 30 хил. кв. м и МегаМол Русе – 17 800 кв. м). Мол Русе (35 500 кв.м) също беше завършен, като за момента от площите в мола функционират само хипeрмаркет Карфур и киносалоните на Cinema City.
Показателят „търговски площи на глава от населението“ на C&W за България е 73,4 кв. м/1000 жители към декември 2010 г. До края на 2011 г. се очаква той да нарасне до 78 кв. м.
„Ръстът в обема на новите търговски площи на годишна база за 2010 г. е почти 5 пъти спрямо 2009 г.”, коментира Димитър Киферов, мениджър Търговски площи във Фортън. „Общо 346 300 кв. м в 10 нови търговски центъра са излезли на пазара през изминалата година. За сравнение, за целия период 2006-2009 г. новото предлагане в сегмента беше 211 200 кв. м”.
Строителството на всички реализирани молове е започнало преди кризата. Проектите в процес на изграждане вече са далеч по-малко, като при доста от тях се очаква забавяне в сроковете на завършване поради проблеми с финансирането или отдаването под наем.
Единствено в София търговските площи (186 000 кв.м) са с висока заетост и пазарът е толерантен към развитието на нови проекти. Доказателство за това е напредващото изграждане и отдаване под наем на Парадайз Мол (75 хил. кв. м), коментират от компанията.
„От есента на 2010 г. наблюдаваме съществено покачване в интереса на търговците спрямо новите молове, но все още общият обем на сключените сделки е под очакванията на наемодателите”, коментира Киферов. „Това доведе и до стабилизиране на наемните нива на постигнатите през последното тримесечие стойности и очакванията ни са в средносрочен план те да се запазят.”
На инвестиционния пазар, няколко търговски проекта на инвестиционния пазар са в процес на дю дилиджънс, като е възможно през първото тримесечие на 2011 г. да бъдат финализирани сделки с тях. Инвеститорите проявяват интерес не само към търговските центрове, но и към ритейл парковете и т.нар. big box магазини.