fallback

Какво следва за пазара на търговски площи след отварянето на новите молове?

„Тревожно нарастване” на дела на свободни търговски площи у нас, отчитат специалисти

13:15 | 05.07.10 г.
Автор - снимка
Създател

Възможностите на пазара на търговски площи в България бяха подложени на изпитание с отварянето на три нови търговски центъра през изминалото тримесечие. Официалното откриване на няколко други търговски центъра пък беше отложено, с цел спечелване на време за инвеститорите и шанс да привлекат повече наематели към своите проекти.

С отварянето на последния търговски център в София - The Mall, търговските площи в столицата достигнаха около 211 хил. кв. м. Отвориха врати и два големи търговски центъра във Варна и Пловдив, с което съществуващите площи в търговските центрове в България достигнаха 507 хил. кв. м. Това е покачване с повече от 45% в сравнение с изминалото тримесечие, когато търговските площи бяха 348 хил. кв. м, сочи доклад на консултантската компания MBL.

Общо 15 търговски центъра с обща квадратура от 362 хил. кв. м са все още в процес на изграждане, въпреки че завършването на част от тях е отложено с цел избягване на неблагоприятните пазарни условия и липсата на наематели и кредитиране.

Проектите, които остават в идейна фаза на развитие, са с площ от 1,13 млн. кв. м, но голяма част от тях никога няма да бъдат завършени, поради липса на икономическа обосновка, водеща до липса на банково финансиране и интерес от страна на наемателите, смятат от компанията.

Свободните площи

Свободните търговски площи в търговските центрове нараснаха драстично в страната като надхвърлиха 160 хил. кв. м, или 18%, а в София се запазиха в рамките на 6%. Най- тревожно е състоянието на пазара в Пловдив и Варна, където нивото на свободни търговски площи са съответно 47% и 29%.

Важно е да се отбележи, че именно в тези градове беше отложен и пусковият срок на проекти, които все още се борят за привличането на достатъчен брой търговци и достигането на критичната маса от наематели, необходима за нормалното функциониране на един търговски център. От друга страна, много наематели към момента нямат намерение да отварят магазини извън София, което прави задачата на инвеститорите още по-трудна.

Очакването на компанията е процентът на свободни площи да се повиши до края на годината, тъй като някои търговци вече започнаха да оптимизират своята мрежа от магазини и затварят обекти, които оперират на загуба. Освен това, се очаква и официалното откриване на нови търговски центрове в страната с площ от 148 хил. кв. м, които едва ли ще отворят пълни, имайки предвид съществуващата пазарна обстановка, се казва в доклада.

Понижени обороти

Отварянето на новите търговски центрове, главно в София, предостави възможност на търговците да разширят своя пазарен дял, да увеличат оборотите си и да спечелят нови клиенти. Това се оказа факт само за малък брой фирми, а на практика, много търговци постигнаха точно обратното, като разделиха своята база от клиенти между съществуващите си магазини и съответно това рефлектира върху техните обороти в други търговски центрове и по главните улици. В останалите български градове обстановката също се оказа критична - там спадът на обороти на някои търговци надхвърли 50% на годишна база. Покупателната способност на населението продължава да е слаба и много местни и международни търговски вериги останаха разочаровани от силата на българския потребител.

В опит да задържат своите наематели и привлекат нови, повечето инвеститори направиха много компромиси както с намаление на наемните нива, така и с предлагането на допълнителни стимули за наемателите. Тези стимули включват довършителни работи на магазините, плащане само на наем, базиран на оборота, гратисни срокове и др.

Главните търговски улици са също засегнати от отварянето на нови търговски центрове и свободните площи там продължават да се увеличават. Сега търговците имат възможност да наемат частично или напълно обзаведени магазини в търговските центрове на наемни нива, които са значително по-ниски от тези по търговските улици.

Собственици на магазини по главните улици, все още нямат реална представа за пазарната обстановка в страната и предлагат магазини на наемни нива, които не са съпоставими с понижените обороти на търговците, което на свой ред води до наличието на свободни площи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:30 | 06.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още