С 3 млн. кв. м до 39 млн. кв. м се е увеличила площта на новите търговски центрове в строеж, сочат данни на консултантската компания CBRE.
Строителната активност обаче е концентрирана главно в Китай, където в процес на изграждане са повече от половината от глобалните търговски площи.
Лидер в световен мащаб е Шанхай с 3,3 млн. кв. м търговски центрове в строеж – повече, отколкото в европейските градове, с изключение на градовете в Русия и Турция, отбелязват от компанията в нов доклад.
Втората позиция е за Чънду с 3,2 млн. кв. м търговски площи в строеж, следван от Шънджън и Тиендзин – със съответно 2,7 млн. кв. м и 2,5 млн. кв. м.
Топ десет се допълва от Истанбул, Ухан, Москва, Пекин, Нандзън и Гуандзъ.
Най-активният пазар в Югоизточна Азия е Куала Лумпур. Хо Ши Мин Сити и Ханой във Виетнам също са в топ 20, като в двата града в процес на реализация са основно проекти в предградията.
Абу Даби е най-активната строителна площадка на молове в Близкия Изток. През миналата година в емирството са били завършени шопинг центрове с обща площ 168 хил. кв. м, а в строеж са още 778 хил. кв. м.
В Европа най-силна е активността в руските и турските градове. Като лидер се очертава Истанбул с 1,9 млн. кв. м търговски площи в строеж, следван от Москва с 1,7 млн. кв. м.
Интернет търговията още не е „убила“ шопинг центровете
Търговските центрове в Европа все още се държат, въпреки апокалиптичните прогнози на някои анализатори. В условията на непрекъснат двуцифрен растеж на продажбите онлайн сравнимият човекопоток в европейските молове е нараснал с 1% през миналата година, сочат данни на e International Council of Shopping Centers (ICSC), цитирани от онлайн изданието propertyeu.info.
Най-силен е бил ръстът на човекопотока в Южна Европа – 8,6%. Той обаче се определя основно от Турция и Испания. В Северна Европа е регистриран ръст на човекопотока от 2,2%, докато в Западна Европа не е отчетена промяна, а в Източна Европа тя е минимална – 0,6%.
От ICSC подчертават, че тенденцията е за ръст на човекопотока и през тази година. Организацията се позовава и на данните на Евростат, според които през февруари е отчетен ръст на продажбите на дребно в Европейския съюз (ЕС) от 0,5% спрямо януари, когато беше регистриран месечен растеж от 0,6%.
Ръстът на продажбите на дребно в ЕС през февруари се определя от увеличението на продажбите на нехранителни стоки, което е 0,8% на месечна база.
Според организацията европейските потребители все още не познават и не разбират добре аутлетите. Този сегмент от пазара обаче също набира скорост – през миналата година човекопотокът към аутлет центровете е нараснал с 6 на сто – шест пъти повече спрямо традиционните шопинг центрове.