Столичният бул. Витоша е първи в Европа по спад на наемните равнища на търговските площи през първото полугодие, според данни на консултантската компания Colliers International.
Според компанията наемите са се понижили с 34% на годишна база, като средногодишният разход за наем на кв. м площ на търговската улица достига приблизително 385 долара.
След Витошка се нарежда водещата търговска улица на Киев, Украйна, където е регистриран спад на наемите от 20 на сто. С 12% са се понижили наемите на водещата търговска улица в Женева, Швейцария, а с 11% - в Тирана, Албания.
Най-съществен ръст на наемните равнища се отчита в Северна Европа, като лидери са търговските улици в Копенхаген и Лондон (с по над 20%). Сериозни повишения на наемите се наблюдават и по търговските улици в Осло, Норвегия, Вилнюс, Литва, Москва, Русия, Варшава, Полша и други.
Надолу в класациите
През последните години емблематичният софийски булевард изгуби блясъка си на най-престижната търговска улица в столицата. Скъпите магазини един по един се изнесоха предимно в посока на ул. Съборна, а празните магазини поетапно се запълват от марките среден клас и най-вече заведения, след като булевардът се обособи като пешеходна зона.
Засилената конкуренция на моловете, които привлякоха част от наемателите на Витошка, пък отрезви собствениците на помещенията и наемите паднаха от над 120 евро на кв. м. през пиковата за пазара 2008 г. до около 30-на евро, сочат данните на Colliers.
Най-силно търговията по Витошка пострада заради строителството на метрото, което съвпадна и с пика на кризата. Тогава се наблюдаваше масов отлив на търговци заради намалелия човекопоток заради строителните дейности и свиването на разходите на домакинствата.
Завръщането на големите наематели по булеварда се очертава да е трудно и бавно. Като основен проблем за големите брандове, които навлязоха на българския пазар, се очертава липсата на подходящи големи помещения по протежението на Витошка, които да наемат, след като заради кризата и отлива на наематели много собственици решиха да разделят големите магазини на по-малки и нефункционални помещения.