Михаела Лашова е новият изпълнителен директор на Forton, консултантската компания за недвижими имоти, партньор на международната фирма Cushman & Wakefield за България и Македония. Тя се присъединява към компанията през 2008 г. като мениджър на отдел „Капиталови пазари“. От 2009 г. ръководи и отдел „Консултиране“, а през 2010 г. е приета за партньор в компанията с отговорности към развитието на бизнеса, формулирането и предоставянето на комплексни услуги.
Преди да се присъедини към Forton, Михаела Лашова заема ръководни позиции във финансовия сектор – първо в „ХВБ Хеброс лизинг“, а впоследствие в „УниКредит лизинг“. Вследствие на нейния опит и по нейна инициатива Forton започва да предоставя специализирани услуги, насочени към банките. В момента повечето от водещите кредитори на пазара на недвижими имоти се обръщат към компанията в проактивното управление на портфейлите си от кредити, обезпечени с недвижима собственост, както и на вече придобити активи.
Михаела Лашова е бакалавър по финанси от Илинойския университет в Чикаго и магистър по финансов мениджмънт от Сити Юнивърсити, Сиатъл. От 2010 г. е член на Royal Institution of Chartered Surveyors.
С Михаела Лашова разговаряме за ситуацията на пазара на бизнес имоти вусловията на политическа криза и икономически застой, както и потенциалът му за развитие в краткосрочен и средносрочен план.
Г-жо Лашова, с настъпването на кризата чуждите инвестиции в бизнес имоти у нас рязко се свиха. Как оценявате търсенето в момента и кои са пазарните сегменти, които имат най-голям потенциал да привлекат повече инвестиции?
Като цяло наистина чуждите инвестиции и инвеститори в България са по-малко. Те не са толкова активни на пазара вече поне 2 години и не изчезнаха през последните месеци, ако говорим от гледна точка на политическите събития.
Търговските вериги вече също не са толкова активни, колкото бяха. Виждаме обаче, че парцели, които в миналото са били предвидени за офис сгради и търговски центрове, сега вече се придобиват от веригите на актуализирани цени. Decathlon е един от примерите. Секторът продължава да расте, но по-плавно.
Чуждите инвеститори може и да не са така активни на пазара, но българските са. Примери за това са купувачите на Hilton и на „Мол Плевен“ (който вече се казва „Панорама мол“) в последните месеци. Причините са много, но най-вече че българските инвеститори се чувстват по-комфортно на нашия пазар, познават го и имат механизмите да влияят върху рисковете.
Чуждестранните производители са другите по-активни инвеститори на пазара. Виждаме чужди инвестиции в сферата на автомобилостроенето, аутсорсинг на определени производствени процеси в тази и други индустрии. Но ако преди те предимно инвестираха "на зелено", сега част от компаниите се ориентираха към придобиването или наемането на сравнително нови производствени активи.