Италианската компания Lavazza обяви в сряда, че е подписала подготвяната от известно време сделка за закупуване на българската верига от кафенета Onda. Основният продавач е Global Finance Fund, като не беше уточнено какъв е бил неговият дял. От италианската група не коментираха и въпроса дали предвиждат други придобивания у нас или в региона.
Ето обаче какво друго каза пред Investor.bg във връзка със сделката Марко Лаваца, мениджър развитие и придобиване на Lavazza Group.
- Ще бъде ли запазена марката Onda? Ще се отварят ли нови кафенета под тази марка?
Бизнесът с кафенета не е основният източник на приходи за Lavazza, но улеснява комуникацията при увеличаването на разпознаваемостта на собствения бранд на компанията и обогатява преживяванията при консумация на продуктите ни.
Всичките ни вериги в света са пред препозициониране, като първоначално ще бъде добавена марката Lavazza в името на веригата, а крайната цел в по-дългосрочен сценарий е пълна подмяна само с марката Lavazza.
Onda е водещата верига кафенета в България, но присъствието й е концентрирано в София и лесно можем да станем свидетели на по-нататъшна експанзия в самата столица, както и някои интересни решения в други по-големи градове. Обектите ще са подкрепени от марката Lavazza.
- Каква част от обявените 6 млн. евро са цената на сделката за Onda и на каква стойност са инвестициите, за които съобщихте вчера?
Финансовите средства от 6 млн. евро покриват както сделката, така и инвестициите. Lavazza всъщност цели постепенно да повишава присъствието на собствената си марка в кафенетата на Onda, за да ги предефинира не само като веригата от кафенета на Lavazza в България, но и като „прозореца“ към истинското италианско еспресо в Източна Европа.
- Има ли Lavazza собствени кафенета в България?
Все още не, но планираме да отворим обекти от веригата ни Espression, която към момента наброява над 10 кафенета в Италия, Германия, Испания, Обединеното кралство, Румъния и САЩ.
- Какви са продажбите на компанията ви в България за 2009? Какво очаквате за тази година?
Средният растеж на продажбите ни на българския пазар е 15-20%. България е на второ място в света по продажби на Lavazza на глава от населението.
- Какъв е пазарният ви дял у нас?
Софсток, дистрибуторът ни за България, има 82% дял във високия сегмент на пазара на кафе в страната. С годините фирмата успя да разработи пазара и днес продаваме по 520 тона на година.
Иначе делът на Lavazza от общия пазар е 2,6% като обем и 7,9% като стойност.