Иван Биларев е роден на 31 декември 1960 г. Завършва Висшия Селскостопански институт, Пловдив. От 1984 г. до 1987 г. е технолог, ръководител в АПК „Неврокоп”, Гоце Делчев, а от 1988 до 1995 г. е заместник-председател на Съвета на директорите и заместник-директор по производствените и търговските въпроси в „Гоце Делчев-БТ”.
Председател е на Съвета на директорите на „Благоевград-БТ” в периода 1995 – 1996 г. До 1997 г. е член на Управителния съвет на „Булгартабак-Холдинг”АД и ръководител на направление „Тютюни”. От 1997 до 2005 г. е председател на Управителния съвет на „Никотиана-БТ”. През декември 2005 г. е избран за член на Управителния съвет на „Булгартабак-Холдинг”АД и председател на Съвета на директорите на „София-БТ”. Заема и поста директор дирекция „Тютюни” в Холдинга. От края на ноември 2008 г. е на поста изпълнителен директор на „Булгартабак-Холдинг” АД.
- Г-н Билaрев, какъв според вас е ефектът от финансовата криза върху Булгартабак?
Финансовата криза е един от факторите, които водят до намаление на продажбите. Наблюдава се спад на бандеролния пазар в сравнение с първото тримесечие на 2009 с около 26%, тоест потреблението на цигари с бандерол е намаляло с 26%. Една от причините за това е финансовата криза. Тя не е единствена, разбира се. Продажбите се влияят и от увеличението на цените на дребно, което следва от сериозното увеличение на акциза от 2010г. В такива моменти част от пушачите отказват цигарите, макар и може би временно, но все пак и това повлиява на продажбите. Преминаването към тютюн за ръчно свиване на цигари също е фактор, както и не на последно място факторът нелегитимни цигари.
- А какъв е пазарният ви дял към момента?
В момента пазарният ни дял е около 40%. Все още сме лидер на пазара и смятаме да запазим тази позиция с мерки, които сега разработваме. Те ще бъдат съвсем ясни до два месеца, когато ще имаме по-точен поглед върху пазара. В момента пазарът е объркан и не може да се правят точни изводи. След рязкото увеличение на цените на цигарите през април имаше презапасяване, хората имаха още цигари със старите бандероли, имаше намаление като цяло на покупките, преориентация на марки. Цените на цигарите не се увеличиха едновременно. Някои производители въведоха нови цени в началото на март, другите в края на март, третите през април. Това объркване, този хаос, който в момента е на пазара ще се избистри след около месец - два и тогава ще може да се направи по-точен извод.
- А каква е стратегията ви за запазване на този пазарен дял, вие казвате 40%. Ще успеете ли да го задържите през тази година?
Аз смятам, че ще успеем. Ние държим на качеството на произвежданите от нас продукти и смятам, че нашите клиенти го оценяват. Непрекъснато работим по развитието на нашите марки, опаковки и блендове. Например в момента сме в усилено преустройство на една от линиите и в най-скоро време, може би през лятото ще пуснем нов формат на опаковката на Victory White, която е много по-съвременна. Това е така нареченият раунд корнър. Обмисляме пускането на пазара на добре позната наша марка, но с изцяло нов дизайн. Засега обаче няма да разкриваме повече подробности. В момента тече рекламна кампания на „Eva” Slims, която е много провокативна и нестандартна. Както виждате работим усилено за задържане на лидерската си позиция на пазара.
- Имате ли планове да се ориентирате и към чужди пазар? Какъв е процентът на износа?
Не само че имаме, ние реализираме това доста успешно. Само за първото тримесечие на 2010г. В сравнение с миналото имаме 30% ръст на експорта и на практика тези тридесет процента ръст компенсират спада на вътрешния пазар по отношение на нетните приходи. При това става дума за устойчиви пазари, пазари, които са основно в Близък и Далечен изток, както и балканските страни. Преди известно време в публичното пространство имаше коментари, че цигари се изнасят и после някой ги връща обратно в страната. Тук е мястото да кажа, че основният износ на компанията е на марката „Престиж“, която в България има 0,6% пазарен дял, а 90% от ръста на експорта ни се дължи на тази марка.
- Какви са продажбите ви за първите три месеца на годината?
Първите три месеца бяха гратисният период за старите бандероли и на практика ние имаме съвсем малки продажби на новите цени. Имаме продажби, които са реализирани на самия пазар, но като реализация от нас те са с дата 31 декември. Като цяло спадът за тримесечието е в рамките на тридесет - тридесет и няколко процента.
- Каква е прогнозата ви за финансовите резултати през 2010? Какви са очакванията ви за продажбите?
По-добра. За продажбите пак казвам рано е да се каже. Зависи от това как ще реагира пазарът след шоковото увеличение на цените. Правим всичко възможно да няма спад в продажбите на вътрешен пазар, напротив борим се за ръст. При експорта, както вече споменах имаме ръст. По отношение на финансовите ни показатели в момента мога да кажа, че те са много много по-добри като финансово изражение в сравнение със същото тримесечие на миналата година и в сравнение със същото тримесечие на по миналата година. Тенденцията по отношение на финансовата стабилност на компанията е положителна. Това ни дава възможност да мислим непрекъснато за нови неща, за нови инвестиции, изобщо за развитие на компанията. Нашата бизнес програма предвижда между 30 и 35% ръст на продажбите за експорт през годината.
- Как се отразява контрабандата на цигари в България на Булгартабак?
Лошо. Контрабандата е най-тежкият бич. Всъщност контрабандата най-много пречи първо на бюджета и след това на лидера на пазара. Защото отнема най-много от този, който е с най-висок пазарен дял. В момента има контрабанда, ние не може да си заравяме главата в пясъка и да казваме, че няма. За ограничаването и се полагат много усилия от агенция Митници и от органите на Министерство на вътрешните работи. Има и успешни акции и това трябва да продължи, но може би ще бъде по-добре да се предприемат някои корекции в нормативната уредба, за да може борбата с контрабандата да стане по-ефективна.
Ако има в някаква степен по-голям успех на предотвратяването на контрабандния внос на границите, не така стоят нещата по отношение на пазара в страната. Има доста търговци на дребно, които разпространяват нелегитимни продукти, а ефективността от наказателните разпоредби към тях не е голяма и точно в тази посока трябва да се работи. В тази връзка имаме инициатива чрез Министерството на икономиката да се организира работна група, която да прегледа цялата нормативна уредба и там където е необходимо да се внесат промени, така че законите да станат ефективни.
Не е важно дали в закона пише примерно 50 хил. лв. глоба, важно е този, който го е нарушил, наистина да ги плати. Най-малкото наказание за хванат нарушител с един стек цигари например е акт за митническо нарушение, който е 1000 лева. В съда обаче този акт падат по простата причина, че наказанието не отговаря на деянието. И това е проблем и за нас, и за митниците, и за бюджета като цяло.
- Имате ли наблюдение какъв е делът на нелегалния пазар в страната?
Нямаме актуална информация към момента, последното поръчано от нас изследване е от юли, 2009г. Но смятаме,че първо трябва да се успокои пазарът и след това да се правят тези анализи. Държавната администрация и митниците имат най-голям интерес да се направи това изследване, защото те отговарят за приходите от наложения акциз. Аз не мога да се ангажирам с цифри колко е контрабандата. В официалните магазини в София няма да откриете контрабанда, обаче ако отидете в малките градове и в селата, тя е широко разпространена, като отидете на Женския пазар, вие сами ще видите хората с торбичките.
- През февруари на пристанище Варна-изток бяха заловени 926 мастърбокса цигари Victory. Имате ли някаква информация по този случай?
Това категорично е фалшив продукт и това е най-голямата опасност за нас - фалшивите продукти. Производството на фалшивите продукти винаги е насочено към тези марки, които са най-познати и предпочитани – а „Victory” е най-продаваната марка цигари на българския пазар. Това не е само в нашия бранш, така е и при дрехите, и при парфюмите, важи за всички стоки. Фалшивият продукт е много опасен за компанията, защото компрометира нашата марка и може да предизвика отлив на пушачи, които си мислят, че държат в ръцете си оригинала. Ако си купите от онова „Viktory“ и не знаете, че е фалшиво, ще си кажете 'те го развалиха', и ще минете на други цигари, а това вече е много голям проблем за нас, защото директно отблъсква нашите лоялни клиенти.
Разполагаме с резултатите от изследванията не само на нашата лаборатория, но и от лабораторията на Института по тютюн и тютюневи изделия в Пловдив. „Викторито“ което беше заловено, за което ние разбира се приветстваме усилията на органите на митниците, е фалшификат, който не е произведен в фабриките на Булгартабак. Заловените цигари са коренно различни вътре, но опаковката много наподобява оригинала и обикновеният пушач трудно би различил фалшификата. Затова нашият призив към клиентите ни е да купуват продукти само от лицензираните магазини, които са с бандерол, защото бандеролът не е само лепенката, която доказва, че е платен акцизът, а това е и паспортът на производителя. Така ние носим отговорност за качеството на продукта.
- Как ще коментирате твърдения за фиктивен износ на продукция на Булгартабак? Цигари например Victory се обявяват за износ за страна извън Eвропейския съюз и впоследствие се продават в България без бандерол? Знаете ли за такива случаи?
Това категорично не може да стане. Не само че няма, но и няма как да се случи. Когато имаме поръчка за износ и цигарите се натоварят, те се съпровождат от ескорт на полицията до физическата граница. Ние сме инвестирали много пари в движението на продукта от самата цигарена машина, до склада за готова продукция и от там до физическото напускане на страната. Когато дадена стока е сложена в склада, който е лицензиран и е под митнически контрол, акцизен склад, и впоследствие се изнесе, ние без това да е наше задължение, я ескортираме, като си плащаме на местното управление на полицията за ескорт до физическата граница на страната.
След това по служебен път получаваме така наречения придружителен административен документ, който удостоверява, че стоката е напуснала не само пределите на фабриката, но и пределите на страната. Фактически се извършва реален експорт.
Друг е въпросът дали някой втори, трети или четвърти клиент на наш контрагент, който купува тази стока и я разпространява на даден пазар, съвсем условно казано, не изкупува примерно пет кашона, 20 кашона или 10 кашона и не се опитва да ги върне в България, за да може да реализира разликата в акциза. Но това вече не е наша работа.
В случаите, когато сме засичали недобросъвестни наши партньори, тоест намирали сме такива единични кутии в България, сме прекратявали договорите си с тях. Така че реално погледнато нашата стока реално напуска страната. Данните за складовите наличности се подават ежедневно в митниците. Има изключително висок контрол. Ако един кашон цигари излезе от линията, където се произвежда и не се появи в склада, спира се цялата поточна линия и всички почват да го търсят тоя кашон къде е и, докато не се намери, спира всяко производство.
Разбирате ли колко е стриктен контролът при нас. Това е невъзможно да се случи. По скоро има ето такива, фалшиви цигари и някога, когато те са достатъчно сполучливи на външен вид, някой може да каже, „това е правено в Благоевград или в София и виждате ли то е на нашия пазар и е без бандерол“.
- Какви са плановете ви за развитие на дружеството? Предвиждате ли инвестиции през тази година?
Да, предвиждаме. В момента правим инвестиции по преформатиране на няколко линии, тъй като пазарът изисква това. Правим преустройство и на линията, която произвежда Victory White, което както вече казах бъде с нов формат на опаковката в най-близко време. Обмисляме закупуване и на втора линия, за производство на цигари слим и супер слим. Предвиждаме инвестиции и в така наречения подготвителен участък за тютюна, както и в системите за контрол и системите за отчетност. Дружеството не е спряло да се развива.
- Очаквате ли Булгартабак да бъде приватизиран до края на годината?
Не мога да се ангажирам нито със срок, нито с мнение по този въпрос, защото това е работа на Агенцията за приватизация. Ние отговаряме за оперативното управление на компанията. Грижим се тя да работи, да има приходи, хората да си получават заплатите, да се развива и да бъде атрактивна, когато дойде ред да я продават. Това е нашата задача, а кога ще стане това, е въпрос към Агенцията.
- Очаквате ли раздаването на дивиденти през 2010 г.?
Министерство на икономиката, което упражнява правата на държавата в дружеството, ще си гласува необходимите проценти като дивидент в зависимост от това каква е печалбата през 2009. Общото събрание ще бъде през юни. Всички наши усилия са насочени към увеличаване на пазара вътре в страната, увеличаване на експорта и подобряване на финансовото състояние. Да, това е свързано с много трудности, много голяма е кризата, но на този етап тенденцията е положителна и в сравнение с последните няколко тримесечия това е най-успешното в чисто финансов план.
Свързани компании: