fallback

А. Георгиева: Спадът в продажбите на бяла техника спря в края на годината

До момента пазарът се е свил с 38%, казва управителят на Индезит за България

08:00 | 09.12.09 г.

Алена Георгиева. Снимка: Личен архив

Алена Георгиева е регионален мениджър на Индезит Кампъни за България, Сърбия, Черна Гора, Босна и Херцеговина, Македония и Косово. През последните четири години, белязани със сериозен ръст на продажбите на българския пазар, е управител на "Индезит Кампъни България". Преди това е работила осем години за тютюневия гигант "Бритиш - Американ Табако".

Завършила е Софийския уиверситет "Климент Охридски", специалност Английска филология. Продължава образованието си в Delaware University, специалност Маркетинг и мениджмънт и в УНСС, специалност Международни Бизнес Отношения.

- Г-жа Георгиева, продажбите на бяла техника са един от показателните сектори за потребителските нагласи, каква беше месечната динамика през тази година? Кога беше дъното в продажбите, като изменение на годишна база, и има ли оттласкване?

Предвид световната икономическа ситуация и нейното отражение върху българския пазар, 2009 се оказа много трудна година за планиране и прогнозиране. След поредицата от години с двуцифрени ръстове, 2009 започна със спад в продажбите на бяла техника от около 20%. Свиването на пазара се задълбочи през второто и третото тримесечие и достигна до 40%.

Положителната новина е, че в края на годината нивата се стабилизираха и не се очаква по-нататъшен спад.

- Какво е моментното състояние на пазара за бяла техника?

Потребителското търсене на бяла техника отчита рекорден спад до момента от - 38%. Световната икономическа криза, както крахът в строителството и кредитирането, промениха нагласата на потребителя и доведоха до значително свиване на потреблението. В момента покупката на уреди се движи предимно от необходимостта да се подмени развален уред, докато през 2008 г. голям двигател беше подмяната с по-нови, по-високотехнологични и енергоспестяващи модели.

- Какъв е делът на марките на Индезит в България?

Индeзит и Хотпойнт-Аристон са основните ни мaрки, с които сме представени на българския пазар. Повече от десетилетие марката Индезит е с водещ пазарен дял в бялата техника, с над 70% познаваемост. Продуктите с марка Индезит са насочени към широката публика с всичките си продуктови линии. Марката Хотпойнт-Аристон е по-ексклузивна и представя всичките иновации на компанията. Продуктите с марка Хотпойнт-Аристон стабилно повишават пазарния си дял, тъй като потребителят вече осъзнава предимството на инвестицията в по-високотехнологични и енергоспестяващи уреди.

- Каква е динамиката при покупка на домакински уреди със заемни средства?

Рестрикциите в кредитирането определено се отразяват негативно на продажбите – за първото полугодие на 2009 покупките на лизинг са се намалили с около 50%. От една страна, банките и лизинговите къщи станаха много по-предпазливи и взискателни към кредитополучателите, от друга страна, спадът във всички отрасли доведе до отлагане във времето на сериозните покупки и въздържане от взимане на кредити.

- Кои сегменти от пазара на електродомакинска техника ще имат най-голям ръст според Вас и кои сегменти са най-стабилни?

В момента най-малък е спадът при уредите за вграждане - около 25%, които са традиционно предпочитани при обзавеждането на нови жилища и при цялостния ремонт на кухнята. Считам, че този сегмент от пазара най-бързо ще се възстанови.

Свободностоящите перални и охладители са със средния за пазара спад, докато сегмента на готварските печки се свива по-бързо, основно заради предпочитането на уреди за вграждане. Моите очаквания са уредите за вграждане да се върнат към стабилния си ръст през 2010 г докато достигнем показателите в развитите европейски страни (60-70% пазарен дял). Пазарният дял на уреди за вграждане към настоящия момент е около 25%.

- Кои са основните принципи, които спазвате, за да се развива бизнеса в желаната посока?

Ситуацията на пазара е тежка за всичките участници в процеса на продажбата – от производителя и търговеца до крайния потребител. Изключително важно е да се запази доверието на потребителя, да се продължат инвестициите в развойна дейност, като в същото това време се запазят достъпни цени. Това е един изключително труден баланс при създалата се икономическа ситуация.

- С какво българският потребител е по-различен от този в Италия например? Има ли промяна в изискванията му през последните години?

Българският потребител се е променил значително през последните години, и то само в положителна насока: станал е много по-информиран и по-взискателен. Отминаха времената на импулсивните покупки в сферата на бялата техника – предварително детайлно се проучват основните характеристики на уредите, съотношението цена-качество. Много съществена стъпка напред е, че се обръща все по-голямо внимание на уредите с висок енергиен клас, ниска консумация на вода, с кратки програми, екофункции.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:32 | 11.09.22 г.
fallback