Софарма АД отчете 18% ръст на продажбите през май на годишна база и 35% ръст на износа. За първото тримесечие на 2009 г. консолидираната печалба се повиши с 29%. Основни износни пазари на страната са Русия и Украйна, като първата отчита 10% спад на БВП. Украйна пък се принуди да напечата пари в местна валута за 500 млн. долара, за да си плати руски газови доставки, а наскоро получи милиарди от МВФ, за да не обяви банкрут.
Тези информации породиха и въпросите ни към Огнян Донев, изпълнителен директор на Софарма.
- Г-н Донев, как постигате тези ръстове по време на криза?
Действително продажбите ни през първите пет месеца на 2009 г. бележат месечни ръстове, които като че ли биха били нормални, ако не са очакванията, че кризата по един или друг начин ще повлияе негативно. През първото тримесечие консолидираните ни продажби нарастват с 8,4 %, но което е още по-радващо – печалбата нараства с цели 29%. Благодарение на активния ни маркетинг тази тенденция се запазва през първото полугодие.
- Имайки предвид, че сред пазарите ви са Русия и Украйна, а и двете са силно ударени от кризата, особено втората, как се движат продажбите ви в тези две страни?
За петте месеца продажбите ни в Русия бележат ръст от 19%, а тези в Украйна – 26%. Наистина имаше изоставане най-вече в Украйна през месеците януари и февруари. Независимо от тежката икономическа ситуация търсенето на нашите продукти не намалява, което се доказва и от постичнатите обеми.
- Какво е отражението на промените в последния позитивен лекарствен списък върху Софарма и върху дъщерните компании?
Рано е да се правят оценки как новият позитивен списък ще повлияе на продажбите ни в България. Единствено вече се видя, че не особено плавното му въвеждане създаде хаос през първите две седмици на юни. Създаде се неудобство за пациентите, а производителите пропуснахме продажби.
- Има ли възможност за повишаване на рентабилността на Софарма предвид намаляващите разходи за суровини, дори за персонал и външни услуги? Винаги съществуват възможности за повишаване на рентабилността. Цените на някои суровини действително се понижиха, на други пък останаха на същото ниво и даже се повишиха. Искам обаче да подчертая, че в нашия случай повишаването на рентабилността не се постига за сметка на намаляване броя на персонала или намаляване на заплатите. Когато излезат резултатите за първото полугодие, ще се види ясно колко може да се спести, ако не се осъществява политика на бързоразрастване, не се придобиват нови фирми и строят нови заводи.
- С колко по-евтина е рекламата през тази година?
Цената на рекламата през тази година спадна средно с около 20 – 25%.
- Какъв е ръстът на годишна база на оригиналните ви продукти Tabex и Tribestan? Особено ни радва развитието на оригиналните ни продукти. Табекс се налага не само в България, но и в чужбина. За петте месеца ръстът на продажбите в България е 170%, т.е. 2,7 пъти. Износът нараства с 47%. Надявам се, че още през тази година ще има още добри новини за продажбите на Табекс. При Трибестан числата не са толкова впечатляващи, но заедно с Нивалин и Карсил - това са оригиналните продукти от растителен произход, които очаквам да разширят географията на продажбите си.
Свързани компании: