fallback

Асен Христов: Евроинс и Еврохолд ще са на оперативна печалба през 2009 г.

Печалбата при автодилърите ще идва от рентабилната сервизна дейност, заявява председателят на НС на Еврохолд България

09:57 | 17.04.09 г.

Асен Христов. Снимка: Личен архив

Във връзка с информацията, че ЗД Евроинс АД ще сключва застраховка Kаско на скъпи автомобили от марките БМВ, Мерцедес, Ауди и Фолксваген само след разрешение на изпълнителния директор, потърсихме коментар защо се налага тази мярка, както и отговор на други актуални въпроси от Асен Христов, председател на Надзорния съвет (НС) на Еврохолд България АД.

Асен Христов е председател на Надзорния съвет на Еврохолд България АД, председател на Управителния съвет на Скандинавия моторс от 2005 г. и председател на Надзорния съвет на Евроинс от 2003 г. В периода 1996-2000 г. е председател на Евробанк. Вицепрезидент на Българската федерация по лека атлетика и в Топ 10 на Ранглистата по маратон за всички времена в България. Магистър по физика от СУ Св. Климент Охридски.

- Г-н Христов, защо Евроинс се отказва да застрахова коли със стойност над 75-100 хил. лв. от марките БМВ, Ауди, Мерцедес и Фолксваген?

Всъщност не става дума за прекратяване на застраховките, а за завишаване на критериите за оценка на риска. Зачестилите измами и злоупотреби ни принуждават да отговорим на предизвикателството с въвеждане на по-високи нива за оценка на риска и по-добро управление на риска. Това е причината брокерите да бъдат предупредени да внимават.

Що се отнася до конкретните марки автомобили – МВР оповести пред застрахователите и медиите за зачестяване на инсценираните кражби именно при тези автомобили. Тенденцията в тази посока бе потвърдена и от експерти от КФН.

- Какъв беше размерът на тарифните числа при тези полици и какъв е делът на приходите по тези полици в общите приходи на Евроинс?

Тарифните числа варират в зависимост от годината на производство, модела и т.н. Тарифите в Евроинс се определят по схема, която е изключително гъвкава, изгодна, лесно приложима и дава възможност за постигане на нива от 4,5% до 4,8% при банките и лизинговите компании. Приходите са под 1,5% от общите приходи. Поради тази причина зачестилите щети водят до загуба от този тип полици. От тази гледна точка е по-добре да рискуваме да загубим 1% премиен приход, но да спестим 5% от щетите, което пряко ще се отрази на резултата на компанията.

- Защо не предпочетохте да увеличите тарифните числа за тези автомобили на безбожно високи нива и по този начин да откажете тези кандидат-клиенти, а предпочетохте да става при текущите тарифни числа, но с одобрение на изпълнителният директор?

Защото не се стремим да откажем настоящите и бъдещи клиенти на компанията да застраховат автомобилите си при нас, а въвеждаме по-стриктни мерки при проверка на конкретните клиенти. Ако на някого му изглежда, че ограничаваме периметъра на бизнеса си с тази стъпка, ще кажа, че правим точно обратното – работим в посока на увеличаване качеството на обслужване на клиентите ни, например съкратихме сроковете за изплащането на щети с въвеждането на нови процедури и методология.

- През ноември е имало кампания по договаряне на цената на презастраховането, увеличи ли се и, ако да, с колко презастраховането, което плащате?

Не се е увеличило, тъй като договарянето е за всички компании в Евроинс Иншурънс Груп, следователно при по-изгодни условия и значително увеличение на капацитета, което става на основата на увеличения обем премии от групата.

- Колко от премийния приход на Евроинс се презастрахова?

Не може да се отговори на въпроса, зададен по този начин. И през 2009 година Евроинс продължава да работи в изпълнение на презастрахователната политика на компанията за разширяване на застрахователния капацитет, увеличаване на самозадържането в степен, гарантираща финансовата стабилност на дружеството и сигурността на застрахованите. Презастрахователната програма е разработена със съдействието на лондонски брокери и е пласирана при високорейтингови презастрахователни компании.

Но новото по отношение на презастраховането е, че от 2009 година Евроинс извършва активно презастраховане като презастрахова портфейла от застраховки „Имущество”, „Товари” и „Плавателни съдове” на останалите дъщерни дружества на Евроинс Иншурънс Груп в Румъния и Македония.

- Успя ли Евроинс да намали комисионните на брокери и агенти?

Имаме изградена политика към брокерите, която защитава взаимния интерес. Стратегията е в посока партньорство между всички заинтересовани страни, т.е. защитаване на интереса на първо място на клиента, следван от агента, брокера и застрахователната компания.

- В последните месеци, особено в интернет, брокери рекламират Гражданска отговорност с 10 и дори 15% отстъпка от базовите цени на застрахователя (след отстъпките за липса на вина, за управление в България, за втора поредна година и т.н.), може ли тази дейност в унисон с все повечето лицензирани брокери на пазара да доведе до бързо намаляване на комисионите към посредниците от текущите около 25% на по-ниски нива?

Може би.

- Има известна мъгла около лизинговите договори в едно отношение. Когато някой е плащал вноските си 2 г., но реши да върне автомобила, има ли право да го върне и, ако го направи, ще има ли да плаща още или просто връща ключовете и автомобила и вече не дължи и лев?

Обикновено тези, които са плащали две години, не си връщат автомобилите. Няма вариант просто да предадат ключовете и край. В повечето случаи предлагаме цена за обратно изкупуване или поемаме ангажимент да намерим клиент като цената се съгласува с лизингополучателя. В сегашните условия, разбира се, този процес е по-труден. През това време клиентът продължава да си плаща лизинговите вноски според плана.

- Колко върнати автомобила има в Евролийз ауто от началото на годината и колко върнати са продадени от началото на годината?

От началото на 2009 година са прибрани около 35 автомобила, като половината са реализирани – нов лизинг или директна продажба. Спрямо целия парк на компанията – 6 000 автомобила, този брой е незначителен. Проблемни са предимно луксозните автомобили, за които клиентите не са имали правилна преценка за разходите – лизинг, застраховка, поддръжка. Тези автомобили най-често са обект и на застрахователните измами.

- При 57% спад на продажбите на нови автомобили през март на годишна база, могат ли автодилърите да работят на оперативна печалба?

Това не е проблем, защото автомобилът е консуматив. Дори една година да има спад, автомобилите се амортизират и трябва да се заменят, т.е. следва ръст.

По-голяма част от печалбата идва от сервизната дейност, която е по-рентабилна. От началото на година се увеличават обемите работа в това направление и то ще бъде основен генератор на приходи в дилърите на автомобили през 2009 година.

- За 2009 г. Еврохолд България и Евроинс в частност ще реализират ли оперативна печалба?

Естествено. Продължаваме да се придържаме стриктно към обявената година по-рано програма и стратегия за развитие.

- Докъде стигнаха преговорите за продажба на Етропал АД?

В сегашната финансова ситуация предложените цени не ни удовлетворяват. За нас това не е продажба на всяка цена – имаме време и продължаваме да водим разговори.

Свързани компании:

Еврохолд България АД - падежирани облигации(4EHA)

Евролийз Ауто АД - облигации(9K2A)

Еврохолд България АД(EUBG)

ЗД Евроинс АД(5IC)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:19 | 10.09.22 г.
fallback