fallback

Овергаз: Необходима е законова рамка за бърза газификация на страната

Общините не съдействат за по-бързото газифициране на страната, казва зам.-изпълнителният директор на компанията

10:49 | 18.03.09 г.
Автор - снимка
Създател

Светослав Иванов. Снимка: Личен архив

Светослав Иванов е завършил Техническия университет в София с магистърска степен по две специалности, има специализации в Германия. Иванов работи в Овергаз от 1994 г., заемайки различни ръководни длъжности. От 2003 г. той е зам.-изпълнителен директор, направление „Корпоративно развитие”. Разговаряме с него относно проблемите при газификацията на страната и необходимостта от законодателно улесняване на процеса.

- Г-н Иванов, според Вас необходима ли е промяна в законодателството в областта на газификацията и в каква насока?

Според мен първото, което трябва да бъде направено, е да бъдат въведени ясни планове за развитие на газопреносната мрежа на страната. Това е ангажимент на Булгартрансгаз, който е част от държавния Български енергиен холдинг (БЕХ). Този ангажимент не се изпълнява и в момента не е готов такъв план, в резултат на което само около 20% от българските общини имат достъп до газопреносната мрежа на страната. А за да има газоразпределителна мрежа, развитието на която е ангажимент на газоразпределителните дружества като Овергаз, трябва първо да има изградена газопреносна мрежа.

Второто, което смятам, че трябва да бъде направено, е облекчаване на нормативната база, която регламентира действията на крайните потребители, за да започнат да изграждат газовите си инсталации. Ще дам пример за лоша практика в това отношение. В края на януари Столична община въведе нова такса за издаване на строителни разрешения за изграждане на сградни и вътрешни газови инсталации, което не стимулира развитието на този сегмент. Обаче от община София срещнахме разбиране и се надяваме въпросната такса да бъде премахната.

- При изграждането на газопреносната система по места имате ли проблеми?

Трябва да отбележа, че от всички лица, физически или предприятия, срещаме подкрепа, когато трябва да се преминава през определени парцели в процеса на газификация на даден район. Има обаче една друга опасна „мода” - общините да си въвеждат местни такси при преминаване през публична общинска собственост – пътища, мостове и др., под които ние полагаме газоразпределителната си мрежа. Това е право на общините, но трябва да си даваме сметка, че когато налагаме нови такси, трябва да даваме някаква добавена стойност – в случая не е ясно общината какво точно предоставя насреща.

Защото само допреди шест месеца в Закона за енергетиката беше написано, че това преминаване е безвъзмездно, след това тази дума отпадна. Сега общините се опитват да налагат посочените такси, а те се включват в себестойността на услугата и съответно и в цената, която се плаща от крайните потребители. Така че в този смисъл общините не съдействат за по-бързото газифициране на страната.

- Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) съобщи, че прави проверки за изпълнение на лицензите на газоразпределителните дружества. Имате ли притеснения в тази връзка?

Овергаз няма никакви притеснения в това отношение. Всички дружества на компанията изпълняват лицензионните си ангажименти. Реализираните инвестиции и дължината на построената мрежа е израз на ангажимента, който ние сме поели, получавайки лиценза от ДКЕВР. Броят на газифицираните абонати е израз на риска, който всеки инвеститор е поел.

Така че и при настоящите проверки не очаквам проблеми. Между другото ние всяка година сме свидетели на десетки проверки на ДКЕВР, така че нямаме основания за притеснение.

Все пак ще припомня, че досега Овергаз е построил общо около 2000 км газоразпределителна мрежа на територията на над 20 български градове, което няма как да не бъде отчетено като напредък.

- Как Овергаз смята да допринесе за намаляването на изхвърляните вредни емисии, който ангажимент страната ни е поела пред ЕС?

Газификацията безспорно е един от начините да се постигнат поставените от ЕС цели до 2020 г. да се намалят с 20% изхвърляните парникови емисии и с 20% да се повиши енергийната ефективност. Ако ние достигнем средните нива на газификация в ЕС, т.е. 30-40%, спрямо сегашните под 2% за страната, ще намалим много отделяните в атмосферата парникови газове. Изчисленията на газовите дружества в България сочат, че една бърза газификация на страната ще помогне за изпълнение на поне една трета от ангажимента за намаление на отделяните вредни емисии с 20%. Това означава 7% намаление на изхвърляните в атмосферата вредни газове и то без никакви инвестиции от страна на държавата, просто искаме нормална законова рамка.

Относно енергийната ефективност, в момента около половината от първичната енергия като цяло се губи по пътя на производство, пренос и разпределение, докато стигне до крайните потребители. Ако ние направим бърза газификация, и заменим, там където е възможно, електрическата и топлинната енергия, автоматично ще повишим енергийната ефективност при преноса, преобразуването и разпределението на енергия.

- Г-н Иванов, наскоро станаха известни намеренията на ЧЕЗ България за строителството в бъдеще на газова централа, която ще ползва (ако бъде построена) големи обеми природен газ. Как ще коментирате идеята?

Известни са ми намеренията за този проект. По принцип е добре да има повече такива проекти. Овергаз е компания, която проявява интерес към подобни проекти и сме в състояние да осигурим доставката на необходимите обеми газ, които в случая се предвижда да са около 1 млрд. куб. м годишно (при работа на пълна мощност). Транспортен проблем не съществува, газовата система практически има достатъчен капацитет да пренесе тези обеми. Накратко, ние като доставчик сме в състояние да осигурим тези обеми, другото е въпрос на инвестиционно решение на ЧЕЗ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:57 | 24.08.22 г.
fallback