Атанас Ошавков е Директор Правни и Корпоративни въпроси на "Каменица" АД от 4 години, а в компанията е от 6 години. Освен за правната сфера отговаря още за връзките с медиите, регулаторните въпроси и обществените проекти на компанията. Завършил е Английската езикова гимназия в Бургас и Юридическия факултет на Софийски университет. Има магистърска степен по бизнес администрация от Европейски университет Виадрина във Франкфурт на Одер, Германия.
"Каменица"АД е дъщерно дружество на най-големия играч в пивоварния сектор в света Anheuser-Busch InBev, който се формира след закупуването на американския пивовар Anheuser-Busch от белгийско-бразилския му конкурент InBev, финализирано в края на ноември тази година.
"Каменица"АД е вторият пивовар в България по обеми продажби за 2007 г. Оперира чрез два пивоварни завода в Пловдив и Хасково и малцов завод в Плевен. В портфолиото на компанията влизат марките Каменица, Астика, Бургаско, Славена и Плевен, както и лицензионните Стела Артоа, Бекс и Старопрамен.
Информация за крупните сделки на глобалния пивоварен пазар и за предимствата на българската бира Investor.bg потърси от Атанас Ошавков:
- Г-н Ошавков, с какви промени е свързано придобиването на Anheuser-Busch от InBev и с какви средства се финансира придобиването?
Интегрираната компания Anheuser-Busch InBev (AB InBev) е най-големият пивовар в света и една от петте най-големи компании в сектора на бързооборотни стоки. Компанията развива бизнес дейност в над 30 страни и има над 200 търговски марки и 120 хиляди служители в световен мащаб. Придобиването се извършва по цена от 70 долара на акция на Anheuser-Busch, или общо 52 милиарда щатски долара. Финансирането е осигурено от банков консорциум от водещи финансови институции, като 45 милиарда долара са под формата на банкови заеми, а 9,8 милиарда долара под формата на облигационни заеми.
- Какъв е пазарният дял на AB InBev в света и за България за тази година?
Почти невъзможно е да се измери пазарен дял в световен аспект, но Anheuser-Busch InBev е номер едно или две в над 20 от страните, в които оперира. Също така за целите на сравнението, продажбите на пивовар номер две в света за 2007 г., който няма пивоварни в България, са съвсем грубо около 70% от комбинирания обем на продажбите на InBev и Anheuser-Busch за 2007 г. По данни на Съюза на пивоварите, пазарният дял на Каменица АД в България за дванадесетте месеца до октомври 2008 г. включително, е 27%. Като част от групата на Anheuser-Busch InBev и ние искаме да бъдем най-добри във всичко, което правим, като създаваме стойност не само за акционерите си, но и за потребителите, нашите работници и служители и общностите, където произвеждаме нашата бира - Пловдив и Хасково. В крайна сметка Каменица АД създава стойност за българската икономика.
- Предвиждат ли се придобивания на нови пивоварни компании?
Ако сте следили глобалните процеси в бирения сегмент през последните десет години, ще се съгласите, че те се отличаваха с много динамика и интензитет. По мое мнение и без да ангажирам мнението на компанията в най-общи линии интересните пазари са вече наситени и в момента приключват придобивания на пивоварни в по-малко атрактивните азиатски пазари. Следващата естествена стъпка, която вече наблюдаваме, е консолидации от типа на придобиването на Anheuser-Busch. Всяко обединение принуждава преките конкуренти да се оглеждат за по-нататъшни консолидации. Трудно е отсега да се каже какви нови обединения могат да се появят. При всички случаи обаче според мен на глобално ниво Anheuser-Busch InBev в момента е една стъпка пред останалите конкуренти и то не само заради размера си.
- Какъв оборот очаквате новата компания да реализира през 2009 г.?
Невъзможно е да се правят такива прогнози, без да се разкрият конфиденциални детайли от глобалния бюджет за 2009 г. На проформа база от 2007 г. комбинираната компания има оборот от 26,4 милиарда евро.
- Коя марка от портфолиото на AB InBev се представя най-добре на българския пазар по отношение на продажбите и спрямо останалите марки на пазара?
Най-успешната марка на Каменица АД е и най-продаваната бира в България- това е Каменица, разбира се. В момента Каменица се предлага в четири разновидности - масовата Каменица 1881 – българската марка бира №1, премиалната Каменица Лев, Каменица 0% (безалкохолна) и Каменица Тъмно – най-голямата тъмна бира. С история от 1881 г. и водеща като иновации Каменица е едновременно марката с най-стари традиции и най-модерната в България.
- Предвиждате ли навлизане на нови марки бира на българския пазар?
И в момента Каменица АД предоставя на българския потребител избор измежду най-доброто от пражката пивоварна традиция със Staropramen, немска бира №1 в света по обем Beck’s и символът на белгийската пивоварна традиция Stella Artois. И тези марки са допълнение към най-продаваната българска бира Каменица. Пак Каменица е единствената, която съществува в безалкохолен вариант, което е допълнително удобство за потребителите ни. Дали към това портфолио ще бъде прибавена друга марка зависи единствено от предпочитанията на потребителя.
- Обмисляте ли експанзия на ваша българска марка на международни пазари?
Типичното за пазара на бира поне в Европа е, че всеки пазар се доминира от местни вкусове и съответно марки. Тази сегментация изисква от всеки пивовар да поддържа местен бранд, който да допада на вкуса на местните потребители, като глобалните или регионални брандове идват като допълнение. Така например Staropramen е най-добрата бира, до която българския потребител имаше достъп по време на Желязната завеса и ние се съобразихме с традицията на Staropramen в България, въпреки че имаме звезда като Каменица. Staropramen обаче не е за всяко гърло и продължава да е бира за ценители. Друг пример е Каменица, която е най-голямата българска марка в Македония.
- Как ще се отрази глобалната финансова криза на дейността на компанията? А на вашите конкуренти?
Глобалната финансова криза засяга и Каменица АД, макар и не в мащаба, в който засяга строителната индустрия например. Криза като тази изисква специални мерки за запазване на бизнеса и ние считаме, че сме добре поставени, за да реагираме адекватно. Културата на нашата компания изисква да сме чувствителни към разходите, които правим, така че всяко неработещо евро да се върне на пазара за затвърждаване на връзката ни с консуматора. Не мога да коментирам конкуренцията, тъй като не знам какви процеси протичат при тях.
- Предприемат ли се мерки за противодействие на кризата? Какви?
В най-общи линии може да каже че сме още по-критични към разходите, които правим, особено към тези, които нямат никаква връзка с основните ни дейности.
- Обмисляте ли промяна в цените на бирите?
И в момента нашата бира е една от най-евтините в Европа и най-евтината в страните от Европейския съюз. Няма как да е иначе при условие, че ние се съобразяваме с пазара и покупателната способност на българина. От друга страна, като качество нашата бира не отстъпва по качеството на немската или холандската бира. Тънкият баланс между инвестиции в продукт и опаковка и ниски пазарни цени автоматично означава, че печалбата на българския пивовар е по-малка от тази на английския или белгийския. С други думи глобалните пивопроизводители печелят почти нищо или малко от българския пазар.
Причината за значителните инвестиции, които се реализират от глобалните компании в последните години, са очакванията за развитие на българската икономика и повишаване на покупателната способност на българския ценител на бирата. Ако това не се случи, например поради икономическата криза, очакванията се променят и това по принцип може да доведе до преразглеждане на дългосрочните инвестиционни планове. Това от своя страна ще засегне пряко българската икономика. Каменица АД е лоялен партньор на българската държава - бизнес дейността ни е изцяло на светло. През тази година пивоварният бранш беше на първо място по договорено повишаване на минималните прагове за осигурителните вноски. В замяна ние очакваме от държавата предвидимост и прозрачност. Радваме се, че европейските практики в управлението през последните години се утвърждават.
- По какво се различава българската бира от другите бири по света?
Както споменах по-горе, българските бири са поне толкова качествени, колкото бирите в зрелите пазари. Нашите обаче са по-евтини. Пивоварната култура в някои страни по света е поне толкова стара и значима за обществото, колкото е винопроизводството в други страни. Ние се опитваме да формираме у българския потребител тънък вкус към качественото пиво, което се консумира с удоволствие, но и с мярка.