fallback

М. Георгиева: Хубаво е да има консолидация на банки, но няма належаща нужда

Малките структури са много по-гъвкави и могат да предложат персонализиран подход, казва изп. директор на ПИБ

09:52 | 11.11.08 г.

Мая Георгиева. Снимка: Личен архив

Мая Георгиева е изпълнителен директор на ТБ Първа инвестиционна банка (ПИБ) АД от 1998 г., а в банката работи от 1995 г. Освен позицията си в банката, Георгиева е председател на Надзорния съвет на CaSys International, Скопие, председател на Съвета на директорите на „Дайнърс клуб България“ АД и член на Надзорния съвет на ПИБ – Албания, Тирана.

Преди присъединяването си към ПИБ е била заместник генерален директор в Банка за земеделски кредит, където е отговаряла за паричните пазари. Преди това е работила в БНБ в продължение на 19 години, като последната й длъжност в БНБ е ръководител на отдел „Платежен баланс”.

Мая Георгиева е магистър по макроикономика от Висшия икономически институт (сега УНСС) в София; специализирала е международни плащания към Международния валутен фонд и има следдипломна квалификация от Българския научно-технически съюз.

- Г-жа Георгиева, от години битува мнението, че има разговори за сделка с мажоритарен пакет в банката, вероятно породени от анализи за нужда от консолидация в бранша и след продажбите на Сибанк, Юнионбанк, ДЗИ Банк, сливането на Булбанк и Биохим и други. Има ли нещо ново около ПИБ?

Да, хубаво би било да има консолидация в банковия сектор - но належаща нужда от това според мен няма. Аз лично предпочитам по-малките структури, както в бранша, така и в други сфери на услугите. Малките структури са много по-гъвкави и могат да предложат персонализиран подход към клиента, говоря от опит. Когато постъпих на работа в ПИБ – 1995, ние бяхме една малка и динамично развиваща се структура - развитие на нови продукти, обучение на персонал, рязка промяна в посоката на бизнеса, осигуряване на безупречно персонално обслужване, контрол - всичко това беше изключително лесно.

Сега, когато направихме такива големи пазарни дялове и много добре развита клонова мрежа, всичко е доста по-трудно и изисква огромни усилия от страна на мениджмънта, но мисля, че продължаваме да се справяме успешно.

За въпроса за сделка с мажоритарен пакет - би следвало да се обърнете към мажоритарните собственици.

- Към 30 септември спрямо 30 юни ПИБ отстъпва с една позиция до 7-мо място по активи в банковата ни система, означава ли това, че е време да потърсите стратегически партньор?

Да, Пиреoс банк зае 6-тото място в класацията по Активи. Пиреoс е с 4,238 млрд. лева, а ПИБ ги следва с активи от 4,223 млрд. лева. Както виждате, разликата е само 15 милиона, докато разликата между ПИБ и следващата в класацията 8-ма банка - СЖ Експрес банк е 1,781 млрд. лева. Така че е рано да говорим за отстъпление, още повече че в класацията по депозити сме на 6-та позиция, както и в класацията по Кредити заемаме 6-та позиция.

В момента пазарните дялове на банките не са от водещо значение. Това, което е важно в момента, е поддържането на добри съотношения - както на капиталова адекватност, която за нас към края на деветмесечието е над 13%, така и на коефициента на ликвидност, който е 26% в края на същия период. Всички тези показатели говорят за изключителната стабилност на банката.

Както знаете, тази година честваме 15 години от създаването на банката. Успешният път до тук извървяхме сами, минахме през Българската банкова криза, минахме през Руската криза, през Косовската криза, минахме през слухове 2008 и както виждате днес се нареждаме рамо до рамо с едни от най-добрите в банки в света.

- Какви са последните ви данни за дела ви в онлайн банкирането за фирми и физически лица и дял в ПОС терминалите и АТМ устройствата?

За съжаление такава статистика за страната няма. От вътрешната информация на банката - мога да кажа, че 70% от преводите в левове и валута минават през интернет клона ни. По отношение на АТМ - по наши данни смятаме, че сме в тройката на банките в България с най-добре развита мрежа от банкомати. По отношение на ПОС терминалите имаме много висок пазарен дял - над 20%, но това отново са наши вътрешни данни.

- ПИБ е една от малкото банки с работещи клонове до 22 ч. и дори събота и неделя, доколко това е финансово обосновано?

Разбира се, че е финансово обосновано. До 22 часа работят само офисите ни в моловете. Другите ни офиси работят до 19 часа, повечето са отворени в събота, и малък брой са отворени в неделя. Нашият клиент е млад работещ човек - над 80% от клиентите ни са под 55 години, 36% са между 25 - 35 години. Това са заети млади хора, които нямат възможност да дойдат през работно време. Ние все пак сме в сферата на услугите, трябва да предложим това, което е удобно на клиента.

- В топ 10 депозита към 24 октомври 5 са ваши, включително с най-високата лихва по разплащателна сметка, за каквато може да се приема Свободния депозит. Къде е баланса между привличане на клиентска маса и осигуряването на депозитна база?

Според международните стандарти - всички депозити, независимо от матюритета, се считат за текущи сметки, защото клиентът в България има законово право по всяко време да изтегли парите си, без да има санкция върху главницата. Разбира се, банките имат една наречена основна депозитна маса, която на база исторически данни се смята за дългосрочна. За да поясня, имаме огромна маса 3-месечни депозити, които се подновяват непрекъснато от години, именно поради факта, че тези депозанти не са сигурни кога ще им трябват парите, те предпочитат краткосрочните депозити, именно тези депозити, които стоят дълго в банката формират тази дългосрочна по своята същност маса от депозити.

За улеснение на тези клиенти създадохме Свободния депозит. Не бих го нарекла разплащателна сметка - защото той няма качествата на разплащателна сметка - например, от него не може да си плащате телефона или да си погасявате задълженията към банката. Факт е обаче, че може да внасяте пари до края на 6-тия месец и може да теглите, когато ви потрябват, и именно това го прави изключително привлекателен в момент, в който една необоснована несигурност витае на пазара. Много клиенти, подплашени от измислиците през месец май загубиха пари от лихви и комисиони, с предлагането на този депозит ние им предлагаме едно идеално решение на тази дилема.

- Колко нови офиси са отворени през третото тримесечие на 2008 г. и колко предстои да бъдат отворени?

През третото тримесечие отворихме 18 офиса, а до края на годината предстои отварянето на още 12 офиса. Във всеки новоотворен офис има само петима служители - от които двама служители се занимават с общи банкови операции, две касиерки и един кредитен инспектор за граждани. При увеличаване броя на операциите и броя на обслужваните клиенти, банката има възможност да увеличи броя на служителите, за да запази високите стандарти на качествено обслужване. Факт е, че ПИБ има една от най-ефективните клонови мрежи в България, нашите офиси са относително малки, но предлагат всички банкови услуги. Акцентът, който поставяме в развитието на клоновата мрежа, е висококачествено обслужване на частни лица. Нашите служители се обучават непрекъснато, както в новите банкови продукти, така и в култура на поведението и бизнес етиката и етикета. 

- Загубите от обезценки са за 10,153 млн. лв. за деветмесечието на 2008 г. при загуби от обезценки в размер на 25,256 млн. лв. за сравнимия период на предходната година. Какво е обезценено, кредити за фирми, за населението, инвестиции във финансови активи и имат ли обезценените активи ясно изразено географско присъствие?

Говорите за разходите за новоначислените провизии - сумата е два пъти по-малко от миналия период, освен това ПИБ отделя средства за общи провизии още при отпускането на кредити, което показва нашия консервативен подход. Нямаме обезценка на финансови активи различни от кредити. Не, няма изразена географска концентрация.

Свързани компании:

ТБ Първа Инвестиционна Банка(FIB)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:06 | 09.09.22 г.
fallback