fallback

А. Чампаревич: Тепърва ще сме свидетели на ръст при онлайн пазаруването

Година след закупуването на Пикадили мажоритарният собственик е вложил у нас ?70 млн. и планира да вложи още ?150 млн. за две години

14:07 | 29.09.08 г.
Автор - снимка
Създател

Александър Чампаревич. Снимка: Личен архив

Александър Чампаревич е завършил икономика в Крагуевац (Сърбия) през 2002 г., а от средното си образование има диплома за военен летец. Кариерата му започва в търговската компания Mirexim, след това работи в Metro Cash and Carry, а от 2006 г. заема различни позиции в сръбската търговска компания Delta Maxi. От 2007 г. е изпълнителен директор на Пикадили. Той говори за плановете и стратегията на веригата супермаркети Пикадили за развитие през следващите години, както и за конкуренцията и предизвикателствата в сектора като цяло.

- Какъв е очакваният оборот на веригата за тази година и от колко обекта ще бъде формиран той? Какви са съответните данни за 2007 г.?

Оборотът на Пикадили за 2007 г. достигна 110 млн. евро с ДДС. За периода януари – септември тази година отчетохме ръст от около 28% спрямо същия период на миналата година. Днес веригата разполага с 15 обекта със средна търговска площ от над 3 хил. кв. м, разположени в пет града – София, Варна, Бургас, Велико Търново и Ловеч. Стратегията за развитие включва изграждането на 20 нови супермаркета (2 хил. – 4 хил. кв. м площ), 50 магазина от типа corner shop (100 – 400 кв. м площ), които ще са под името „Пикадили Експрес”, както и хипермаркети „Пикадили Екстра” с над 12 хил. кв. м търговска площ. До края на 2008 г. ще разкрием още пет нови супермаркета – в Стара Загора, Видин, Пловдив, Самоков и Ямбол, както и няколко по-малки магазина Пикадили Експрес в София, първият от които отвори врати през септември.

- Можете ли да кажете какъв е приблизително пазарният ви дял сред търговските вериги в България? Кои са най-силните ви конкуренти?

Имаме амбицията да увеличим своя дял на пазара на организираната търговия в България до 25%, което ще превърне групата Делта Макси, от която Пикадили е част, в лидер не само в България, но и в региона на Югоизточна Европа. Развитието на веригата, белязано от непрекъснат и стабилен растеж, показва, че плановете за увеличаване на пазарния дял са напълно реалистични. Преди месец открихме супермаркет в Сити Център Ловеч - град, в който Пикадили е нов играч на пазара.

- Успешна ли е за вас стратегията за присъствие в молове? Скоро ли ще се пренасити сегментът на големите търговски центрове у нас?

Българският пазар е един от обещаващите в рамките на Европейския съюз и ние виждаме достатъчно възможности за развитие. Една от тези възможности са качествените и професионално планирани търговски комплекси и в тази посока търсенето е стабилно. Концепцията на моловете за предлагане на разнообразие от магазини, клиентски услуги и голям паркинг, създаващи бързина, удобство и комфорт, се доближава максимално до нашата идея за удобство, която разработваме от самото начало във всичките си обекти. Това допълнително усилва синергията и стойността на тези комплекси. Не очаквам скорошно пренасищане в сегмента.

- Какви инвестиции се предвиждат през следващата година?

Досега, близо една година след закупуването на Пикадили, мажоритарният собственик Делта Холдинг е вложил в България 70 млн. евро, като плановете за следващите две година са да инвестира още 150 млн. евро. Разкрили сме 1 500 работни места. Тази силна инвестиционна политика е основа за развитието на Пикадили вече в регионален пазарен контекст. Същевременно Пикадили продължи да инвестира активно в съвременни технологии за управление.

Започнахме и проект за изграждане на дистрибуционен център, като целта е да се улеснят доставките, да се подобри организация на зареждането, както и да се постигне значително намаляване на транспортните разходи на всички участници в търговския процес. Очакваме първият логистичен център на веригата, в близост до София, да бъде открит до юли 2009 година.

- Има ли планове за присъединяване към мрежата на „Пикадили“ на други вериги от страната?

Нашите планове за експанзия включват методи като покупка, инвестиции на зелено, наем в търговски центрове, както и присъединяване на съществуващи обекти. Последното обаче не е основна наша стратегия. Възнамеряваме в България да развиваме единствено марката Пикадили, както и Пикадили Експрес, Пикадили Екстра и обекти за нашите евтини магазини - Темпо, като при избора си ще се ръководим от добрата локация, удобството за клиента и качеството на супермаркетите.

- Лесно ли избирате локацията на всеки следващ магазин, какви са основните изисквания? Има ли трудности при намирането на подходящия терен за нов обект?

При избора на локация важни са демографските и икономически показатели. Голяма част от населението на България живее в градове с население над 50 – 60 хиляди жители, които имат нужда от качествен супермаркет. Предлагането на терени е значително, но малка част от тях са наистина подходящи. Не сме имали затруднения в преговорите на стартиране на нов обект.

- Променили ли са се по някакъв начин управлението и стратегията на „Пикадили“ след сделката с Delta Maxi? По ваши наблюдения има ли разлика в подхода към бизнеса по принцип на мениджърите от България и от Сърбия?

Обединението на търговски опит и познания между дъщерната компания на Делта Холдинг - „Делта Макси” и „Пикадили” засили пазарните позиции на бранда. Ангажиментът на Делта Макси като инвеститор е да осигури висок растеж на веригата супермаркети Пикадили през следващите години, чрез разкриването на нови обекти и повишаване на конкурентноспособността на база световните стандарти за управление и търговия. Не бих казал, че подходът към бизнеса има някаква национална окраска – съвременният бизнес е подчинен на глобални стандарти. Разбира се, важен е локалният подход, но в това отношение няма принципни различия между мениджърите от България и от Сърбия. Отчитането на местната специфика и пазарен контекст е част от професионализма на мениджмънта, който в никакъв случай не делим на български или сръбски.

- Какъв е делът на онлайн магазина ви от общите продажби? Очаквате ли той да се увеличава през следващите 3-5 години и предвидени ли са по-агресивни рекламни и маркетингови кампании в тази насока?

Пикадили е една от първите търговски вериги, която въведе модерна система за онлайн продажби. Средната сметка на онлайн покупката в Пикадили е около 4-6 пъти по-голяма от тази на традиционната. Най-интензивно пазаруват онлайн хората от 25 до 45 години, с добри доходи, които са активни потребители на интернет и ценят времето си. Този клиентски сегмент нараства непрекъснато. Голям дял в онлайн покупките от Пикадили (около 30%) имат и корпоративните поръчки.

Приходите на Пикадили от онлайн търговия все още са малка част от общите продажби. Но онлайн пазаруването е модерен и бързоразвиващ се канал за продажби, така че тепърва ще сме свидетели на неговия ръст.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:48 | 13.09.22 г.
fallback