Създадената през 2003 г. сравнително малка швейцарската авиокомпания Baboo от средата на юни 2008 г. осъществява редовни полети от София до Женева три пъти седмично, а от октомври – четири пъти. Самолетите Еmbraer 190 са със 70 - 120 места за пътниците. В момента авиокомпанията разполага с 5 самолета (3 от които Еmbraer, закупени тази година, и два по-малки), като през 2009 ще бъдат добавени към авиопарка й още два Еmbraer. Baboo предлага и полети до Ница (Франция) с прекачване.
В момента като цяло авиокомпанията обслужва 15 дестинации от и до Швейцария, между които до Италия и Испания. Благодарение на новозакупените самолети от Baboo предвиждат за тази година ръст на приходите на годишна база със 70%, а на превозените пътници – с 56%, като увеличението на разходите им е с около 50%.
Главният изпълнителен директор на Baboo Жак Банкир над 40 години се занимава с авиация, като повечето от тях е в Air France, където заема редица ръководни позиции, в т.ч. вицепрезединт. Завършил е Френския национален институт по въздухоплаване. С него разговаряме за бъдещото развитие и позициониране на Baboo на българския авиационен пазар.
- Г-н Банкир, защо избрахте София, която е единствената ви дестинация в региона и смятате ли, че ще имате успех?
Все още е рано да се каже дали тази дестинация ще е голям успех, ние се надяваме да е така. Избрахме София, защото тук има възможности за развитие, като едно от преимуществата е, че ние първи летим по тази дестинация и това винаги е в плюс.
- А досега срещате ли някакви трудности за този един месец, откакто работите в България, в сравнение с другите дестинации?
Засега не, дори напротив. Досега всичко е лесно и приятно, началото е много добро – летището е приятно, хората са приветливи, туристическите агенти също. Досега всичко е гладко, дори по-гладко от някои други дестинации.
- Според Вас има ли голяма конкуренция на българския авиационен пазар и има ли място за още авиокомпании?
Ние, като авиокомпания, винаги вярваме, че има по-голям капацитет, а от друга страна, се радваме, когато са по-малко играчите на пазара, които да обслужват този капацитет. Но на всеки пазар има известно настройване на гледните точки и смятам, че ако България продължава да се развива с темповете, както досега, ще има повече трафик и съответно място за повече авиокомпании.
- Кои пътувания ще развивате повече – бизнес класата или традиционната пътническа класа?
Бих казал, че за всички авиокомпании бизнес класата е нещо важно, което обаче не е всичко. Ние също бихме искали да обслужваме бизнес пътувания, но също така бихме искали да привлечем и туристи, и хора, които посещават приятели или семействата си, т.е. бихме искали да обхванем всички категории пътувания до Швейцария и по възможност района около нея.
- Вече изчислили ли сте какъв ще бъде пътникопотокът от София до Швейцария за тази и следващата година?
Към момента още не мога да Ви дам конкретни цифри. Но намеренията ни са, при положение че сме предвидили тази дестинация с три полета седмично и четири полета седмично през зимата, това означава, че при запълняемост 60-70% (при 100-местни самолети) в двете посоки, то би трябвало да имаме около 600 пътници седмично общо в двете посоки, а през зимата – около 700-800. Цената на двупосочен билет София - Женева към момента е от 189 евро до 1285 евро (с включени всички допълнителни услуги), а двупосочният билет от София до Ница (с прекачване) е от 300 евро до 1320 евро. Правят се обаче и промоции с големи отстъпки.
- През следващите 2-3 години предвиждате ли откриването на нова дестинация от София до Швейцария, освен Женева?
На този етап не предвиждаме други дестинации. Ние сме специализирана авиокомпания, базирана в Женева, а дестинацията от София до Цюрих вече е разработена.
- Как смятате, в бъдеще кои авиокомпании ще се развиват по-бързо – традиционните или нискотарифните, и на кой сегмент по-тежко ще се отрази повишаването на цените на керосина?
Смятам, че както между традиционните, така и между нискотарифните авиокомпании, има по-ефикасни и по-малко ефикасни. Затова мисля, че като цяло и двете направления ще продължат да се развиват и ще просперират по-ефикасните авиокомпании и в двете категории.
Бих казал, не нискотарифните авиокомпании донесоха едно много добро развитие на авиопазара като цяло, защото се появиха много нови пасажери. Нискобюджетните авиокомпании обикновено обслужват по-къси дестинации. На този етап като цяло те разполагат с по-нов самолетен парк и смятам, че що се отнася до по-късите разстояния в рамките на Европа, нискобюджетните авиокомпании ще се развиват много добре.
А що се отнася до високите цени на керосина, смятам, че повече ще бъдат засегнати авиокомпаниите, обслужващи далечните дестинации – Северна и Южна Америка и др. Те са по-зависими от цените на горивата и от курса на долара. В тази връзка, колкото по-далечни са дестинациите, колкото по-стари са самолетите и колкото повече са зависими от долара, толкова ще са по-големи предизвикателствата за развитието им.