Иван Соколов е роден през 1958 г. В управителните органи на Оргахим АД Русе е от 2001 г. В момента е изпълнителен директор на най-големия български производител на бои, лакове, смоли и анхидриди. Иван Соколов е член на консултативния съвет на глобалния договор към Програмата на ООН за развитие.
С Иван Соколов разговаряхме за развитието на бизнеса и пазарите на Оргахим.
Каква е икономическата причина за прехвърляне на все повече производства от Поликолор, Румъния, в Оргахим? Може би данък печалба там или разходите за персонал са по-високи?
И двата аргумента са на лице, като се добави и това, че може да се избегне производство на еднакви продукти на двете места. Оргахим разполага с отлична производствена база и в това число натоварването на капацитета е от икономическа полза и за двете фирми.
От договорите на Оргахим с Поликолор, прочетени от представили на ПОК Доверие на общо събрание на дружеството, става ясно, че цените, при които купува Поликолор, са малко по-ниски, което е нормално за голям клиент. Какви все пак са отстъпките спрямо Поликолор спрямо другите дилъри и спрямо цената за крайните клиенти?
Продажбите от двете фирми, както и начина на формиране на трансферните цени са регламентирани в договор, който е утвърден на Общо събрание.
Какви са прогнозите ви за приходи и печалба за 2008 и 2009 г.? Очакваме миналогодишната тенденция за ръст в нетните приходи от продажби да се запази. В това число включваме и тенденцията за ръст в износа на продукция.
Какъв е делът на продажбите ви на готова продукция в България, Румъния, Украйна, и другите Топ 10 страни, с който търгувате?
Фокусът на износ на продукция пада върху страните от региона, като през тази година сме си поставили за цел да развием износа на продукция в Гърция. Основен дял от готовата продукция реализираме в Македония, Сърбия, Албания и Косово, където съотношението цена-качество на нашите продукти се приема много добре, имайки предвид и добрите логистични възможности на Оргахим. Друг основен пазар за износ на наши продукти е Грузия, където имаме собствено представителство и огромен магазин в центъра на столицата. Там марката Оргахим и продуктите ни се радват на много добра познаваемост. Сам по себе си този пазар е от стратегическо значение за последващото ни навлизане на арменския пазар. На други пазари продаваме само суровини, като например Турция и Египет, където продаваме основно фталов анхидрид.
На какъв процент е зает капацитетът ви?
Производственият ни капацитет е зает на близо 80% при двусменен режим на работа. В момента само през април сме произвели 5 400 тона бои и лакове, като очакваме да счупим този рекорд и до средата на годината да достигнем 6 100 тона. За сравнение, през 2000 година най-доброто постижение възлизаше на 750 тона боя. Това е причината, поради която подготвяме план за разширение на капацитета ни от 2009 г.
Какъв е делът в продажбите ви на основните продуктови серии?
Основните продуктови серии на Оргахим са "Хамелекон" и "Леко", които формират близо 85% от продажбите на бои и лакове. Продуктите от серията "Хамелекон" включват бои на водна основа и бои за тониране. В страната сме инсталирали над 200 машини за тониране, а ежегодният ръст в продажбите на тези бои е над 50%. Серията "Леко" е предназначена за бита и включва бои за дърво, метал, лазурни лакове, специални грундове и други. Друга основна продуктова серия е "Deкo Professional", която въведохме от миналата година. Това са професионални строителни продукти като мазилки, епоксидни подове, специални бои за машинно нанасяне и сухи смеси. Само за 1 година "Deкo Professional" реализира приходи на стойност 19 млн. лв.
Защо Оргахим не развие собствена дистрибуционна мрежа в Украйна, а ползва Поликолор?
Оргахим има собствено представителство в Украйна, което се грижи и за добрата дистрибуция на продукцията ни.
Защо отпадна точката от дневния ред за приемане на промени в рамковия договор с Поликолор?
На общо събрание на акционерите на 7 февруари 2008 г. бе взето решение за продължение на договора за сътрудничество между Поликолор и Оргахим за срок от 1 година.
Бел. ред. На въпросите за осъществяване на безплатен дивидент в акции (сплит) и защо се разделя Оргахим чрез отделяне на ново дружество, а страничната дейност не се продаде, не бе даден отговор поради факта, че са от компетенцията на мажоритарния собственик, а не на висшия мениджмънт на Оргахим.
Свързани компании: