Очаквам македонскиятзастрахователен пазар да нарасне четирикратно през следващите три години и да достигне 350-400 млн. евро годишно, се казва в интервю на Асен Христов, председател на Надзорния съвет на Еврохолд България, за македонския вестник Капитал. Христов потвърди прогнозите си и пред Investor.bg.
През февруари Евроинс иншурънс груп, което е част от структурата на Еврохолд България, придоби 83,25% от капитала на македонската Макошпед осигуряване.
„Предизвикателствата пред македонския застрахователен пазар са значителни. В момента целият застрахователен пазар на страната възлиза на 100 млн. евро, докато за сравнение в България той е на стойност 560-600 млн. евро. Тоест е шест пъти по-голям от македонския, при положение че населението на България е само три пъти по-голямо от това на Македония”, се казва още в интервюто.
„В същото време в България коефициентът на проникване на застрахователните услуги сред населението е три пъти по-нисък от средния за Европейския съюз. Тоест ако в България пазарът трябва да нарасне около три пъти, за да достигне европейските нива, то в Македония той трябва да се увеличи близо седем пъти”, посочва още Христов.
По думите му, колкото и малък да изглежда осигурителният пазар в Македония, той е много интересен за Еврохолд, тъй като е все още в началния стадий на своето развитие.
На въпрос дали ще бъде предприето ребрандиране на осигурителното предприятие Макошпед, Христов отговаря: „Да, със сигурност ще предприемем тази стъпка, тъй като нашата стратегия предвижда всички компании от бранша да се интегрират под един корпоративен бранд, да работят с един и същ софтуер, да предлагат идентични услуги и т.н.”. Очаква се в най-скоро време Макошпед да бъде преименувана на Евроинс Макошпед или Евроинс Македония.
„Първата задача след придобиването ще е да се увеличи пазарният дял на Макошпед, който към момента е близо 5%. Според мен е реалистично тази година той да достигне 7-8%, което би бил един добър резултат”, казва още Христов.
На въпрос дали Еврохолд България ще навлезе и на лизинговия пазар в Македония чрез придобиване на местна лизингова компания или създаване на своя собствена, Христов отговаря: „Вероятно това ще бъде една от следващите ни стъпки, тъй като в България лизинговата ни компания е сред лидерите на пазара. Към момента е рано да се каже, дали в Македония ще създадем собствено лизингово дружество, или ще придобием местно, и двете опции са възможни.”
„Придобиването може би е добър вариант, защото проучванията ни сочат, че 90% от македонския лизингов пазар към момента се държат от една компания, а останалите имат едва около 10%. Придобиване обаче би било възможно само при наличие на добър мениджмънт и кадрови състав. Ако не намерим такава компания, за шест месеца ще създадем собствена, а служителите ще обучим сами”, добавя Христов.
По думите на Асен Христов Еврохолд България предвижда да изнесе и част от производствените си дейности в Македония, а именно тези, свързани с производството на пластмасови изделия и опаковки. Също така на македонския пазар се предвижда да навлезе и производителят на диализатори Етропал.
Днес на БФБ-София от началото на сесията акциите на Еврохолд България отчитат лек ръст от 0,26% до 5,165 лв. средна цена.