fallback

Бакалов: Не може да се очаква значителен ръст в продажбите на КРЗ Одесос

Не са водени сериозни разговори за продажба на мажоритарния дял в КРЗ Одесос, няма единно становище дали и кога може да бъде осъществен сплит

16:22 | 24.07.07 г.

Златко Бакалов. Снимка: Личен архив

Златко Бакалов е завършил Института за инженери за морския флот в Одеса. Работил е като зам. директор по експлоатацията на Пристанище Бургас, директор на Института по воден транспорт и зам. генерален директор на Стопанско обединение “Воден транспорт”. От 1991 г. е в частния бизнес, а от 1995 г. е председател на Съвета на директорите на Кораборемонтен завод "Одесос". Златко Бакалов е също председател на Съвета на директорите на КРЗ Инвест АД, председател на Надзорния съвет на Булярд корабостроителна индустрия АД и основател и председател на Управителния съвет на Асоциацията на частните пристанища в България.
- Г-н Бакалов, ще бъде ли осъществен сплит на акциите, данните от счетоводния баланс показват, че може да бъдат раздадени почти над 80 безплатни акции за всяка съществуваща в момента?
Този въпрос е поставян многократно от акционерите. Често е дискутиран и в публичното пространство. Все още няма единно становище дали и кога може да бъде осъществен сплит. Така или иначе такъв въпрос се разглежда от Общо събрание на акционерите.
- Ще стане ли КРЗ Одесос част от икономическата група на Химимпорт АД?
Когато говорим за бизнес, нашата философия е, че няма нещо, което да не се купува или продава. Засега не са водени никакви сериозни разговори нито с Химипорт, нито с друга икономическа структура за купуване на мажоритарен пакет акции в КРЗ Одесос. Ако на КРЗ Инвест бъде направено такова икономическо предложение, което не можем да откажем, тогава ще мислим.
- Има ли надежда за ръст на продажбите на дружеството, след като в последните години не се забелязва трайна тенденция за ръст? Според счетоводните отчети реализирате приходи от 35,6 млн. лв. за 2006 г., 39,3 млн. лв. за 2005 г., 44,5 млн. лв. за 2004 г. и 29,4 млн. лв. за 2003 г.
При материалната база, с която разполага дружеството в момента, не може да се очаква значителен ръст на продажбите.
- Бихте ли разказали повече за приходите и дейността на Улбекс ООД, Одесос ПБМ АД, в който имате съответно 40% и 30%, както и за стратегията за дела ви от 10% в Булярд корабостроителна индустрия АД?
Към настоящия момент КРЗ Одесос не притежава акции в “Булярд корабостроителна индустрия”. Улбекс е дружество, което на практика не развива дейност. Одесос ПБМ е пристанище за обществен транспорт с регионално значение, по смисъла на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата, и функционира като такова. В зависимост от даденостите на Общия устройствен план на Варна, който в момента се разработва, акционерите ще вземат решение за неговото развитие. До момента нито едно от двете дружества не е изплащало дивидент.
- За 2006 г. гласувахте дивидент от 12,5 лв. на акция, за първи път след 2002 г., когато дивидентът беше 1 лв. на акция. За 2006 г. реално е разпределена сума, по-голяма от нетната печалба. Може ли да се очаква тази тенденция да продължи? Означава ли тя, че компанията е достигнала период на зрялост и не вижда посока за инвестиране на печалбата си в основната дейност?
Предложихме на редовното Общо събрание този дивидент, водени от стремежа за маскимизиране на изгодата за акционерите. По отношение на въпроса за зрелостта на компания, мисля че тя е достигната. Но това не значи, че няма да инвестираме в основната дейност, дори обратно. Както знаете, на 3 август ще се състои извънредно Общо събрание на акционерите на КРЗ, на което ще се реши дали да бъде направена инвестиция в нов плаващ док, каквото е предложението на Съвета на директорите. В случай че акционерите гласуват положително на предложението, това означава, че поне за известно време дивидент в такъв размер едва ли ще бъде разпределян.
- На какво се дължи голямата печалба от първото тримесечие на 2007 г. - 3,74 млн. лв, спрямо загуба за същия период на 2006 г.? Ръстът на нетните приходи от продажби е 60% до 10,6 млн. лв., на какво се дължи той?
По принцип историята на завода показва, че първото тримесечие е слабо като приходи. Добро стечение на пазарната конюнктура е обяснението на този наистина добър резултат в сравнение с предходни първи тримесечия. И усилията на мениджърския екип, разбира се.
- Какви инвестиции предвиждате и на колко се оценява инвестицията в плаващия док?
Ако акционерите решат, че ще купуваме плаващия док, разчетите сочат, че той ще струва около 22,5 млн. долара, от които около 60% ще бъдат собствени средства, а останалите ще бъдат набавени чрез банков кредит. Съобразно разчетите се очаква докът да влезе в експлоатация до края на 2009 година. Очакваното повишение на капацитетът на завода е около 30%.
- Колко дка земя има КРЗ Одесос, има ли ненужна за дейността на дружеството земя? Ако има ненужна за основната дейност земя, планира ли се продажбата й или използването й за създаване на съпътстващи дейности?
КРЗ Одесос притежава около 300 декара земя. Тя е необходима и достатъчна за основната дейност на предприятието. Не се предвижда продажбата на земя. Работи се по някои малки проекти за съпъстваща дейност, но те са още в идейна фаза.
- Какви са прогнозите Ви за приходи и печалби в следващите 3-4 г.?
Принципно прогнозите в кораборемонтната дейност са трудни. Това е свързано с цикличността на пазара на кораборемонтни услуги. Все пак бих могъл да кажа, без особен ангажимент, че при сега съществуващия мениджъмнт не се очакват резки колебания в годишната печалба на дружеството.
- Има ли цикличност на пазара на кораборемонтни услуги, ако да в момента в кой етап от цикъла сме и какви ще бъдат приходите на дружеството, ако световната икономика забави темповете си на развитие?
Както вече ви споменах, такава цикличност съществува. Тя е обусловена от пазара на фрахтови услуги. Лично аз съм преживял шест такива цикъла и добре помня всеки един от тях. Ако световната икономика забави темповете си на развитие, е естествено да се влезе в низходящ цикъл. Мисля, че това зависи предимно от китайската икономика. Ако тя последва съдбата на японската и южнокорейската икономики, е резонно това да се отрази на световния пазар, част от който е и пазарът на кораборемонтни услуги. По моя преценка в момента се намираме в платото на цикъла и прогнозите на световни анализатори не предвиждат резки движения до 2010 година.
- Какъв е делът на поръчките от Параходство БРП и Параходство БМФ в общия размер на приходите ви?
Нямаме нито една поръчка от БРП през последните няколко години. Що се отнася за БМФ, то делът им в общите приходи на КРЗ не е повече от 3 до 5%. Интересно е да се анализира защо българските корабособственици ремонтират в чужди заводи, а чуждите у нас, но това е тема на отделен разговор.

Свързани компании:

КРЗ Одесос АД(ODES)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:42 | 12.09.22 г.
fallback