Миналата седмица стана ясно, че софтуерната компания Бианор АД възнамерява да осъществи първично публично предлагане (IPO) на БФБ, което на практика ще я превърне в първата българска публична компания от бранша. Компанията ще предложи 135 000 акции на борсата чрез процедурата букбилдинг, като при успешно реализиране на емисията свободно търгуемият обем акции (free-float) ще достигне 20%.
За това какви са намеренията на Бианор и какво е бъдещото развитие на софтуерния бранш разговаряме с основателя на компанията и неин президент - Костадин Йорданов:
- Г-н Йорданов, разкажете ни накратко за дейността на Бианор АД.
Започнахме дейността си през 1998 г. и от самото начало сме фокусирани в сферата на софтуера. Към момента имаме три дъщерни дружества и миноритарно участие в четвърто. Основният бизнес на групата, който генерира най-голяма част от приходите, е съсредоточен в дъщерното дружество Бианор Сървисиз ЕООД. То е специализирано в сферата на софтуерните услуги - предимно в областта на телекомуникациите. През последните три-четири години правим целенасочени усилия за изграждане на ноу-хау в тази сфера, тъй като вече не са достатъчни само добри технологични познания на един или друг програмен език, а трябва и добре да познаваме своите клиенти, за да предоставяме допълнителна стойност към предлаганите от нас услуги.
- Защо се насочихте към борсата за финансиране, а не към банковите институции?
Всъщност ние предвиждаме финансиране чрез борсата и дългово финансиране. В механизма на борсата ние виждаме няколко много важни плюса, които ще спомогнат за реализация на нашата стратегия. На първо място борсата е не само механизъм за еднократно финансиране, но и за ресурсно осигуряване на бъдещите ни проекти. На второ място тази стъпка ще даде публичност на компанията, което е атестация за нивото на корпоративно управление, което, от своя страна, ще има добър маркетингов ефект. Ние работим с клиенти, които са много по-големи от нас и те искат да видят стабилни партньори, а излизането на борсата е доказателство за това.
Листването на борсата ще осигури ликвидност на акциите на дружеството, което е важно не само за настоящите и бъдещи акционери в компанията, а е важно и за организирането на stock-option програма за служителите, каквато имаме намерение да направим до края на годината. По този начин ще имаме предимство на пазара на труда.
- За какви проекти е предназначен капиталът, който планирате да наберете на БФБ?
Инвестициите през следващите няколко години ще са насочени към няколко аспекта. Една част от тях ще отидат основно за финансиране на дъщерните дружества за отваряне на офиси в чужбина и подобряване на целия маркетинг, защото смятаме, че е много важно да сме по-близо до нашите клиенти. По този начин ще е по-лесно за тях да работят с нас, което ще ни даде възможност за договаряне на по-високи цени и добавяне на повече стойност към компанията.
Друга част от средствата ще използваме за технологични сертификации, както за дружеството, така и за хората в него. Имаме намерение и да развиваме нови дейности – до края на 2009 г. планираме да направим група от около 6-7 дружества, специализирани в различни дейности, чрез придобиване на български компании или учредяване и стартиране на нови такива.
Твърдо възнамеряваме да разработваме продукти за телекомуникациите, тъй като в момента Бианор Сървисиз предоставя услуги в тази сфера. Ние считаме, че ако имаме дружество със собствени продукти в тази област, то ще можем да постигнем много добра синергия между двата бизнеса.
- Имате ли проблеми с набирането на опитни софтуерни специалисти?
Това е цялостен проблем в бранша и вече всички колеги споделяме, че се сблъскваме с него. Това ни кара да смятаме, че растежът на индустрията ще се забави през следващите години. От друга страна, идва моментът, в който трябва да осъзнаем, че самият бизнес трябва да предприеме мерки в тази насока – чрез подпомагане на университетите и дори чрез лобиране.
- А мислили ли сте за внос на софтуерни специалисти?
Напоследък става доста модерна тази тема. Някои компании в бранша започнаха да правят стъпки в тази насока, но аз не мисля, че това може да реши проблема на индустрията, но ще е положителна стъпка.
Проблемът с недостига на софтуерни специалисти се крие в това, че индустрията расте с доста сериозни темпове през последните години. На второ място университетите не произвеждат достатъчно специалисти и като количество и като качество, в резултат на което не могат да се покрият нуждите на бизнеса.
- От съобщение в Държавен вестник става ясно, че сред точките от дневния ред на годишното ОСА на Бианор има проект за превръщане на компанията в холдингово дружество? Акционерите гласуваха ли положително?
На Общото събрание на акционерите взехме решение засега да изчакаме и да разгледаме този въпрос с новите акционери след излизането ни на борсата, тъй като тези проблеми са със стратегическо значение, а ние искаме да сме коректни, отворени и прозрачни.
На Общото събрание взехме и решение за закупуването на нов офис, за да задоволим потребностите от офис пространство на групата. Покупката ще бъде финансирана чрез банков заем и чрез продажбата на настоящия офис.
- Очаквате ли и други софтуерни компании да последват вашия пример и да станат публични?
Да, очакваме да има интерес и от други колеги, които да оценят предимствата на борсата.
- Колко е средният ръст на приходите и активите на Бианор през последните няколко години?
През последните три години имаме средногодишен ръст на приходите от 60%. Консолидираните приходи през 2006 г. възлизат на малко над 2,5 млн. лв., а печалбата е 326 хил. лв. като в сравнение с предходната година се увеличава с 9,8 на сто.
По отношение на активите отчитаме ръст от 80% средногодишно поради това, че закупихме настоящия офис. Ние оперираме в индустрия, в която най-големия актив са хората, които обаче, както знаете не се отчитат в баланса. В периода 2003-2006 г. персонала бележи ръст от 40% годишно като към момента в групата работят над 80 човека.
- Какви цели сте си поставили до края на тази и през следващите години?
Програмата ни до 2009 г., която е заложена и в проспекта, предвижда инвестиции от около 4 млн. лв. в споменатите насоки. Очакваме да поддържаме висок ръст на приходите през следващите две и повече години от над 40% годишно. По отношение на печалбата през следващите две години ще задържим нивото от 2006 г., поради това, че ще се фокусираме върху развитие и разширяване на бизнеса. След това очакваме рязък ръст в нивото на печалбата.
- Как ще се развива секторът на високите технологии в бъдеще?
Конкретно за България очаквам добрите компании от сектора да се развиват успешно, но като цяло, както споменах, темпът на растеж на софтуерния бизнес ще се забави. Повечето анализатори посочват изминалата година като доста добра за бранша - говори се за ръст сред водещите компании средно от 30-35%, далеч над средното за икономиката.
Софтуерният бизнес в България се оценява на 100 млн. лв. годишно, като тази цифра включва предоставянето на софтуерни услуги, на които се пада една трета от бизнеса, разработването на собствени софтуерни продукти и дистрибуция на софтуерни продукти. Една от насоките, в която искаме да се развиваме, е именно разработването на собствени продукти.
- Кои са конкурентните предимства на Бианор?
На първо място това е добрата организираност и предвидимост на нашите действия от гледна точка на това, че имаме много добре развити вътрешни процеси и благодарение на това ние можем да поемаме и спазваме ангажименти по отношение на срокове, бюджети и качество. Освен това специализацията в областта на предоставянето на софтуерни услуги в телекомуникационни сектор ни позволи да натрупаме ноу-хау, при което нашите услуги носят висока стойност.
- Конкурентоспособни ли са българските софтуерни компании спрямо индийските и китайските такива?
Това е въпрос, който седи пред цялата индустрия в България и като цяло компаниите сме се насочили към диференциация чрез специализация и по-високо качество на произвеждания софтуер.
- Какъв е пазарният дял на компанията в България?
В България пазарният ни дял е около 8 на сто, но трябва да се отчете фактът, че основната ни дейност е насочена към чужбина. За 2006 г. над 80% от приходите са от външни клиенти като основният ни пазар е САЩ, който заема дял от над 60% в приходите.
- Какви и колко на брой клиенти имате?
През годините сме работили с доста значим брой клиенти. Към момента имаме активни проекти с 20 клиента. Повечето от тях са технологични компании – IBM, NSD, Telewave, A.T.Kearney и др. Работили сме и с държавни поръчки, но към момента не сме фокусирани в тази насока, като в бъдеще не изключвам възможността да проявим по-голяма активност.
- Намалява ли делът на пиратския софтуер у нас?
Според изследване на IBC делът на пиратския софтуер през 2006 г. намалява до 69% от 71% през 2005 г., като моите очаквания са този процент да продължи да намалява.
- Каква дейност извършват дъщерните дружества на Бианор?
Бианор Сървисиз е основното дружество, което предоставя софтуерни услуги в сферата на телекомуникациите. Некстборн ООД работи в сферата на уеб дизайна и графичния дизайн. Третото дружество е Най-Маг ООД. То бе създадено в началото на 2007 г. и насочва своите усилия към осъществяване на проекти в областта на електронната търговия. Бианор притежава 15% дялово участие в Ол Телекомс АД. Дружеството се занимава с разработка на собствени софтуерни продукти, предимно в областта на мобилните телекомуникации. Негов продукт е софтуерът Roam’n’Roll, който е насочен към крайните потребители на мобилни телефони и служи за оптимизиране на разходите за роуминг.
Свързани компании: