fallback

Рока България с втора фабрика у нас до средата на 2008 г.

С поне 10% на година ще расте българският пазар на продукти за баня, прогнозира Карлос Веласкес, изпълнителен директор на компанията

08:56 | 28.03.07 г.
Автор - снимка
Създател

Карлос Веласкес. Снимка: личен архив

„Когато мисля за България, мисля за промяна... за бърза промяна”. Така обобщава мнението си за страната ни изпълнителният директор на производителя на санитарен порцелан Рока Българя АД Карлос Веласкес. Дружеството е дъщерно на испанската компания Рока, която чрез него присъства у нас от 1999 г. Тогава компанията купува швейцарската група за производство на санитарен порцелан Laufen, която е собственик на завод „Фаянс“ в Каспичан. Веласкес пристига в България през 2005 г., откогато заема длъжността изпълнителен директор, преди това е работил в много други филиали на Рока по света, като според него тук пазарът се развива изключително бързо и „всеки ден се отварят нови врати и нови възможности“ пред компанията. С него разговаряме за плановете на испанската група да построи втори завод в Каспичан и за визията на Рока за присъствието й в България. - На какъв етап е изграждането на новия завод на Рока България в Каспичан?
Проектът вече е одобрен. В момента се работи по основите на фабриката и се поръчва оборудване. - Първоначално беше обявено, че в него ще бъдат вложени 30 млн. лв., такава ли ще е крайната инвестиция? Точната сума, която ще вложим в новата фабрика, ще възлезе на 13,8 млн. евро.
- Къде точно ще се намира заводът? Кога е закупен теренът за него? Вторият ни завод в Каспичан ще се намира в непосредствена близост до първия. Теренът за него е част от досегашната ни собственост и е закупен още през 1999 г., когато купихме и цялото съществуващо производство на фаянс в града. - А кога ще бъде готова новата производствена мощност? Какъв ще е капацитетът й? Засега строителните работи са в начален етап, изграждат се основите, надявам се новият завод да започне производство в средата на 2008 г. В него на година ще се произвеждат общо 1,5 млн. продукта от санитарен порцелан от следните видове: тоалетни, казанчета за тоалетни, мивки, бидета. - Колко работни места ще бъдат разкрити в завода? Около 450. В момента за компанията в България работят 360 души. - В края на 2006 компанията отвори модерна пречиствателна станция в Каспичан. Ще обслужва ли тя и новия завод? Да, с малка допълнителна инвестиция, с която пречиствателната станция ще се адаптира към новия завод, тя ще обслужва и него. Самата пречиствателна станция е резултат от желанието на всички компании в групата на Рока да предпазват околната среда, като се следват всички изисквания на законодателствата на държавите, в които присъстваме. Целта на този проект в Каспичан е да се подобри екологичният баланс в региона и да се постигне оптимална употреба на водните ресурси за производствените нужди на завода. Станцията беше изградена от немската компания Biogest, която има 25-годишен опит в проекти като този – за биологично пречистване на отпадъчни води. Новата ни пречиствателна станция заема площ от 120 кв. м спрямо 14 хил. кв. м за старата. Оборудване за водно пречистване, концентрирано на толкова малка площ, беше представено за първи път на световно технологично изложение през 2005 г., а сега то действа и в България. - Как се разпространяват продуктите на Рока България в страната?
Продаваме единствено на официалните си дистрибутори, а те препродават продукцията ни на крайните клиенти. - Доволна ли е Рока от присъствието си у нас? Кои са основните предимства на страната ни? Да, много сме доволни от дейността си тук. Българският пазар се развива, расте, съзрява и бързо следва европейските тенденции. В страната се заражда и нова култура при обзавеждането за баня. Строителният бум ще продължи както в хотелиерския бизнес, така и в жилищния сегмент. България се превръща в много по-важна дестинация от Испания и Франция и е предпочитана от много европейски граждани. Ето защо има капацитет за строителството на още апартаменти и ваканционни имоти за европейците, които желаят да прекарват отпуските си тук.
Освен това част от българите, живеещи в чужбина, които са почти 1 млн., ще започнат да се връщат в страната си и да купуват нови домове или ще обновяват притежаваните досега имоти.
Всички тези фактори и очакванията от развитието на страната с еврочленството ще развиват пазара на санитарни изделия. - А виждате ли недостатъци? Както във всяка европейска страна, тук има и предимства, и недостатъци. Но като цяло ситуацията в България е позитивна за Рока, много позитивна. И е важно за нас, че българският пазар на продукти за баня се развива и ще расте с поне 10% годишно. - Какъв е размерът на продажбите на Рока България за миналата година? Продажбите на Рока България за 2006 г. нараснаха с 30% спрямо 2005. Настоящата година също започна много силно, вероятно отново ще имаме голям растеж.
- На кои пазари се реализират продуктите, произведени в Каспичан?
Петдесет на сто от продуктите ни се продават на вътрешния пазар. Една пета са за износ в Испания. Освен това Рока България изнася в Гърция, Франция, Германия и Холандия. - Какъв е пазарният дял у нас? Рока България е лидер на българския пазар на санитарни порцеланови изделия, като пазарният ни дял надвишава 55%. - Какъв е размерът на инвестициите на Рока България от 1999 г. насам? От 1999 г. до 2006 г. сме инвестирали 22 млн. евро, без да се смята инвестицията от 13,8 млн. евро в новия завод. - За в бъдеще планирате ли ново разширяване на дейността тук или в региона? За момента не мога да кажа нищо конкретно, но винаги търсим нови възможности за разширяване на дейността - както в България, така и в световен мащаб.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:37 | 09.09.22 г.
fallback