fallback

Загорка излиза в чужбина, тръгва по стъпките на българските емигранти

Тази година започва износ на българската марка за ЕС и САЩ, казва изпълнителният директор на компанията Ян Дерк ван Карнебеек

08:32 | 13.03.07 г.

Ян Дерк ван Карнебеек, изпълнителен директор на Загорка АД. Снимка: Загорка АД

“Загорка” АД приключи 2006 г. с продажби на 1 538 205 хектолитра, което е с 9% повече в сравнение с 2005 г. Този обем я поставя на първо място сред пивоварите у нас.
 
Мажоритарен акционер в “Загорка” АД е регистрираната в Гърция Brewinvest, собственост на Heineken и Coca-Cola Hellenic Bottling Company.
 
За развитието и плановете на компанията, както и за впечатленията му от България и сектора разговаряме с изпълнителния директор Ян Дерк ван Карнебеек година и два месеца след пристигането му тук.
 
- Г-н Карнебек, печалбата на Загорка АД преди лихви и данъци за 2006 г. възлиза на близо 6 млн. евро, което е ръст от 26% спрямо 2005 г. На какво се дължи това повишение и какви са очакванията Ви за тази година?
 
Добрият резултат за миналата година се дължи на три основни фактора. Първо, 2006 беше успешна за целия сектор, като обемите се повишиха за всички пивовари (по данни на Съюза на пивоварите в България през 2006 г. бяха продадени 5,2 млн. хектолитра спрямо 4,78 млн. за 2005 г. – бел. ред.). Второ, справихме се успешно с промотирането на Ариана, марката беше представена в началото на годината с нов имидж и нова рекламна кампания. И третата причина е, че ефективно контролираме разходите си, особено в пивоварната в Стара Загора. Повишихме продажбите с близо 10 на сто, без да наемаме допълнителни работници в пивоварната.
 
- Какви са очакванията Ви за 2007, която започна многообещаващо за сектора с изключително топло време?
 
Трябва да се имат предвид две неща. Едното е, че ръстът през 2006 беше изключителен заради неблагоприятното лято на 2005 – валеше, имаше много наводнения, а 2006 донесе прекрасно лято. Така че дори и отново да имаме добро време тази година, ефектът няма да е толкова силен, защото миналото лято вече беше хубаво.
 
Второ, през 2006 други пивовари в страната пуснаха PET бутилки от 2,5 литра (вместо 2 л), което означава, че продават 25% повече обем в една опаковка, а запазват цената същата. Така че ръстът не е толкова реален, защото всъщност се продават същия брой бутилки, само че по-големи.
 
- Значи се получава увеличение в обемите, но не и в продажбите?
Точно така. А във финансовите отчети влизат не обеми, а продажби. Според мен ръстът е малко изкуствен. Продажбите на тези бутилки стартираха миналата години, така че ефектът няма да се повтори тази година. Ще има ръст и през тази година, но по-слаб.
 
- За 2006 сте първи по реализирани обеми. Как планирате за запазите лидерската си позиция?
 
Отговорът е съвсем прост. Ще продължим политиката си от миналата година – щом е успешна, защо да я променяме? Не планираме да пускаме нови марки тази година. Имаме добри служители, това е много важно.
 
- В интервю за Investor.bg миналата година казахте, че планирате да започнете да изнасяте Загорка в ЕС. Имате ли вече дейности в тази насока?
 
Да, дори вече сме назначили мениджър по експорта.
 
- Как ще успее Загорка в чужбина? Само на ниската цена ли разчитате или имате и други предимства?
 
Не разчитаме само на цената. Вярваме, че най-важна е марката. Шансът за успех на Загорка зависи от хората извън страната, включително 1 млн. българи, които живеят в чужбина. Посланието е „ако искат българска бира, дайте им Загорка“. Стратегията не е да изнасяме, защото е евтина, а защото има интерес към Загорка.
 
- В кои страни планирате да изнасяте?
 
Помислете къде са заминали много българи. Великобритания, САЩ, Испания – ние ще следваме тези българи. Това е голямата възможност за Загорка, а не ниската цена. Разбира се, ще пробваме да привлечем и чужденци към марката. Навсякъде където има балканска кухня, те ще искат да предлагат и българска бира.
 
- Кога очаквате да почне износът?
 
Определено тази година.
 
- Как ще се справите с конкуренцията на традиционно силни марки от Чехия, Австрия, Германия тук и в чужбина?
 
Тези немски и чешки марки вече са на българския пазар от няколко години. А миналата година беше най-успешната за Загорка АД с две силни местни марки – Загорка и Ариана и една международна – Heineken. Мислим, че това е много добро портфолио и не ни трябва нищо друго, за да бъдем конкурентоспособни. Засега не планираме да включваме нови продукти и не се плашим от конкуренцията.
 
- Миналата година инвестирахте 15 млн. лв. Какви са планираните средства за тази година и в какви дейности?
 
Приблизително същите инвестиции планираме и през 2007, като те са общо за три основни направления. Заради растящия пазар ще разширим капацитета в пивоварната в Стара Загора. Също ще инвестираме още в хладилни витрини в магазините и заведенията, за да получим добра видимост. И трето, ще инвестираме в качеството като цяло, в повече лабораторни уреди, за да контролираме всички параметри на продуктите.
 
- Мислите ли, че спонсорирането на друг тип събития, освен спортни, например културни прояви, ще привлече нови потребители към Загорка?
 
Знаете, че имаме две големи спонсорства. Спонсор сме на националния футболен отбор със Загорка и на българското футболно първенство с Ариана. Решихме да се фокусираме върху футбола, защото според нас Загорка и националният отбор са добра комбинация, като и двете имат общо с гордостта да си българин. Ариана се движи много успешно от регионално софийско пиво към национална марка бира, защото лигата е навсякъде и популяризира марката.
Фокусираме се върху футбола, защото търсим голяма група потребители – в България милиони се интересуват от футбол.
 
- Два месеца след присъединяването на България към ЕС можем ли да очертаем някакви нови тенденции на пазара?
 
Не. Помнете, че българската бира е най-евтина в Европа и затова не очаквам да се внася чужда бира в големи количества. Важен фактор е и икономическото развитие на страната – в него няма големи промени, а и хората не се променят само защото са в ЕС.
 
- Много млади българи напускат страната в търсене на по-добра реализация. Същевременно много от компаниите тук се оплакват от липса на добри специалисти. Има ли подобни проблеми в Загорка АД, налага ли се да внасяте специалисти?
 
Нямаме сериозни проблеми в тази сфера. Имаме предимството да сме тук вече повече от 10 години. Установили сме се и имаме служители, които са с нас от дълго време. По-лесно е, отколкото ако сега стартирахме дейност. И второ, мисля, че тенденцията се обръща – много българи разбират, че условията в родната им страна може би са по-добри от тези навън. Освен това ние сме международна компания. Когато започнат работа за Загорка, хората започват международна кариера.
 
- От Съюза на пивоварите очакват бирата да поскъпва. Вие предвиждате ли повишение на цената на бирата и с какви темпове?
 
Да, очаквам цената да расте поради две причини. Това е най-евтината бира в ЕС и освен това всички разходи растат, следователно и цените ще растат. Също и ако се увеличат акцизите.
 
- Замисляли ли сте се да предложите акции на Загорка АД на фондовата борса?
 
Не. В момента повече от 98% от акциите са собственост на Heineken и CCHBC. Те искат да запазят и дори да увеличат този процент.
 
- Вие сте изпълнителен директор на Загорка АД от година и два месеца. Можете ли да обобщите впечатленията си от България, сектора и компанията?
 
Да, ще почна с компанията. За мен е приятно изживяване, поставяме си амбициозни цели и ги постигаме – това ми харесва. Секторът е предизвикателство, конкуренцията е много интензивна, но е и здравословна, защото пазарът расте.
 
България много ми харесва, както и на семейството ми. Има прекрасна природа, добри ресторанти, ски, плаж – всичко на едно място.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:28 | 13.09.22 г.
fallback