Тера 2000 е създадено през 2000 година в Червен бряг, като основният предмет на дейност е производство тухли, строителна керамика и търговия със строителни материали. През 2003 година фирмата приватизира керамичния завод в Червен бряг, който обособен като отделно юридическо лице под формата на дъщерно дружество Тера АД. Заетите в Тера 2000 са около 350 души.
Тера 2000 бе сред участниците в организираната от Българска фондова борса – София кръгла маса във Велико Търново, която имаше за цел да запознае компаниите от северния централен район на страната с възможностите за финансиране чрез капиталовия пазар. С Иван Иванов, управител и член на Съвета на директорите на Тера 2000, разговаряхме за развитието на компанията и нейните перспективи.
- Кои са основните моменти от развитието на Тера 2000 през последните няколко години?
До 2005 година фирмата управляваше два керамични завода в Луковит и в Червен бряг и бе най-големият производител на тухли в страната, а също и водещ доставчик на софийския пазар. От 2006 година производството се осъществява само в Червен бряг, тъй като собствениците на завода в Луковит го продадоха на австрийската компания Wienerberger.
Това наложи известно преосмисляне на стратегията на Тера 2000, в резултат на което осъществихме диверсификация на нашия бизнес. Към днешна дата дейността на фирмата се развива в няколко направления. Основното остава производството на тухли в Тера АД, където освен мен в Съвета на директорите са и двама от съдружниците в Тера 2000 – Данаил Вълов и Димитър Йотов.
Една от другите дейности на компанията е направлението Тера Билдинг. Миналата година построихме и пуснахме в експлоатация бетонов център, отговарящ на всички изисквания и задоволяващ до голяма степен търсенето в региона. Произвеждаме всички сертифицирани марки бетони, което съответства на новите норми в строителството.
Направлението Тера Транс се занимава с транспорт и механизация. Разполагаме с над 30 автомобила и машини, които обслужват не само производството на фирмата, но се предлагат и на външни лица. Освен това изградихме модерен комплекс за обслужване на автомобили, разполагащ с бензиностанция, газстнация и автомивка.
През 2005 година закупихме и една мелница в Червен бряг, която в момента се преоборудва с цел увеличаване на производствения капацитет. Изгражда се нова производствена площадка, както и нови силози. Предвиждаме тази година да започнем производство, съответстващо на всички изисквания и екологични норми за производство на хранителни продукти.
Надяваме се, че по този начин ще постигнем един по-постоянен приток на средства, тъй като основната дейност, свързана с производството на тухли, до известна степен има сезонен характер.
- Какви инвестиции са осъществени в производството през последните години?
За последните три години са инвестирани над 4 млн. лв., които бяха използвани за построяване на новите обекти и отчасти за модернизацията на керамичния завод в Чревен бряг. Те са свързани и с ангажимента, който имахме към общината по силата на приватизационния договор. В тях влиза и строежът на мелницата, който е на стойност около 1 млн. лв. Закупили сме и около 2 хил. дка земеделска земя, като в направлението Тера Агро е предвидено и бъдещо изграждане на модерен цех за хлебни изделия към мелничния комплекс.
Най-важният ни проект е свързан с построяването на нов цех за производство на керамични изделия. Идейният проект е вече готов и имаме изготвен бизнес план. В момента работим по финансирането на проекта, за който ще са необходими 15-18 млн. лв. Предвижда се новият завод да повиши досегашния капацитет за производство на керамични изделия 3,5 пъти.
Не смятаме да отстъпваме нашите позиции, въпреки че на българския пазар се намесва един от най-големите играчи в световен мащаб - Wienerberger. В това няма нищо лошо, тъй като конкуренцията ражда качество. В България търсенето на тухли е изключително силно и не се очаква спад през следващите няколко години, а в същото време родното производство не е достатъчно и се наблюдава значителен внос.
- Какви са финансовите резултати на компанията за миналата година?
Това, което прави впечатление в развитието на фирмата, е, че от 2000 година насам има постоянен ръст както на приходите, така и на печалбата. За 2006 година по предварителни данни приходите са около 8,5 млн. лв., а печалбата – 1,5 млн. лв.
- Предизвика ли интерес мероприятието, организирано от фондовата борса и смятате ли, че евентуално финансиране, чрез капиталовия пазар може да е алтернатива за вашата компания?
На първо място, ако нямахме интерес нямаше да бъдем сред присъстващите на кръглата маса. Не бива обаче да се заблуждаваме, че фондовата борса ще реши проблемите на малкия и средния бизнес. Ако някой смята, че само чрез увеличение на капитала може да финансира своя бизнес, така че да стане голям, просто се заблуждава. За суми от порядъка на 50 – 100 хил. лв. не си струва да се използват инструментите на фондовата борса, тъй като всяка една банка би могла без проблем да финансира начинания в такива размери.
Капиталовият пазар е една много добра възможност за финансиране на проекти в дългосрочен план, но за по-големите играчи. Във връзка с проекта за новия завод за керамични изделия, а и след това, е възможно да използваме и възможностите на капиталовия пазар, но решението за това ще бъде взето на по-късен етап от Съвета на директорите на компанията.
- Смятате ли, че сте пропуснали възможността да участвате на българския капиталов пазар през последните години, когато ръстът беше огромен?
Смятам, че българският капиталов пазар има бъдеще и възможностите тепърва предстоят. Това, че не сме участвали на фондовата борса до момента не е фатално. До този момент не сме имали и намерение да участваме, тъй като имахме по-сериозни проблеми за решаване. Керамичният завод бе силно задлъжнял и декапитализиран и трябваше да възстановим производството и да го превърнем отново в едно от водещите предприятия в бранша.