fallback

Кр. Копчев: Няма да има сътресения във „Видима“ и „Идеал Стандарт“

Цената за подразделението „Бани и кухни“ на Американ Стандарт вероятно ще е 2 млрд. долара, очаква изпълнителният директор на Идеал Стандарт Видима

18:02 | 12.02.07 г.
Автор - снимка
Създател

Инж. Красимир Копчев. Снимка: Investor.bg

В началото на месеца Investor.bg научи за решение на Управителния съвет (УС) на „Американ Стандарт“ за обособяване на три бизнеса и за продажбата на сектора „Бани и кухни“, от който са част и българските дружества Идеал Стандарт България АД и Идеал Стандарт Видима АД в Севлиево. За коментар по темата потърсихме изпълнителния директор на Идеал Стандарт Видима инж. Красимир Копчев.
- Г-н Копчев, има ли притеснение у работещите във „Видима”АД след новината за продажбата на бизнеса „Бани и кухни”?
Говорихме с личния състав и с работниците, но няма притеснение. Сътресения няма да има, „Видима” и „Идеал Стандарт” ще произвеждат, но кой ще бъде бъдещият собственик, не мога да кажа. Това все още не го знаят и в централата, защото в момента се работи. Много е голям бизнесът и няма да се продаде за един час, защото става въпрос за 26 000 души, за 15 фирми за арматура в света, офиси, дистрибуция, продажби и т.н. За фаянс заводите са повече. До смяната на инвеститора може би ще изминат 4-5 месеца. Хората бяха обезпокоени и когато направихме джойнт венчъра с „Американ Стандарт”, безпокояха се и когато ни приватизираха.
- Предполага се, че вероятният купувач ще е много голяма, платежоспособна фирма. Вашето мнение какво е?
Да, става въпрос за 2 млрд. долара. Предполагам, че цената ще е толкова, но и аз не мога да кажа със сигурност.
- Севлиевските заводи на каква стойност биха се оценили?
Те никога няма да се продават отделно. Никой и никъде не е помислил и не е казвал, че севлиевските заводи ще се продават. Това са местни тълкувания.
- Предполага се, че вероятният купувач ще е от Италия.
Дали ще са италианци, испанци, германци, няма никакво значение. Въпросът е, че в бизнеса „Бани и кухни” „Американ Стандарт” е глобален лидер и почти не е възможно този сектор да бъде купен от производител от този бранш, защото ще се получи огромно сливане на производства и ще попаднем под ударите на Закона за монополизма. По-вероятно е да бъде финансова групировка. Според този закон не може една фирма да поддържа световен монопол. Ако се сещате, преди две години беше осъден Майкрософт, защото наложи световен монопол и го накараха да раздели бизнеса си на две.
- Тази ли е причината „Американ Стандарт” да тръгне към продажбата на „Бани и кухни”?
Причината да се раздели „Американ Стандарт” на три е, че се разрасна неимоверно. Само „Видима” за последните 10 години се увеличи 8 пъти. През 1992 г. произвеждахме 800 000 смесители, сега - 6 млн. Това обаче се наблюдава и в трите сектора, но те са световни лидери и всеки от тях може да се развива самостоятелно. В сегашния свят по-успеваем е несвързаният помежду си бизнес. По-успешни са онези фирми, които са с по-малка номенклатура. „Американ Стандарт” прецени, че разделени трите области ще имат много по-голям успех. А успехът – това е котирането на акциите на фондовата борса.
- Цената на акциите се повиши след съобщението за разделянето.
За три дни акциите се вдигнаха от 47 на 54 долара и в момента гравитират около тази цифра. Аз не мога да дам оценка на действията на ръководството, но резултатът се вижда. Явно е правилно решението, но как ще стане продажбата на „Бани и кухни”, не знам.
- Предполага се, че една от причините за продажбата е, че този сектор от бизнеса е бил губещ.
Не. През последните години има недобро развитие в САЩ, но перфектно - в Европа и много добро в Далечния Изток, но това е свързано с много неща – с нуждите на региона от подобни стоки и услуги. В някои страни например на Източна Европа като Украйна, Казахстан и др., където има крещяща нужда от преустройство на бани, на санитарни помещения, той е добре, но зависи от това дали регионът или държавата има нужда от такива продукти. Може в един регион да се развива много добре, а в друг - не. Това зависи и от състоянието на икономиката на държавата. Ако тя е добре, разбирай Китай, може да си позволи да строи и да инвестира в бани, сауни, кухни. Развитието в един регион не зависи само от фирмата или оператора, а има и други условия. Но ние като групировка в Европа се развиваме перфектно, но нещата, които са добре, могат да бъдат направени още по-добре.
 
- Хората в Севлиево коментират, че „Американ Стандарт” ще продава заводите си в града, защото след влизането ни в ЕС трябва да направи много инвестиции в опазването на околната среда. Какво бихте казали по този въпрос?
Това са абсолютни спекулации. И двата завода имат комплексни разрешителни. Проверени са всичките им инсталации, машини и съоръжения, влиянието върху работната и околната среда. Почти нямаме предписания. „Видима” беше 4-тата фирма, която получи комплексно разрешително преди четири години, а „Идеал Стандарт” – година и половина след нас, но те по-късно започнаха да работят и има държавен график за това. Много ми е болно, че севлиевци години наред спекулират с „Идеал Стандарт” и с екологията. Вярно е, че лятно време там е горещо, но това вече се оправя.
- Как се развиват продажбите на севлиевските дружества?
Ние не продаваме. Продават структурите на „Американ Стандарт” в Европа, но за българския пазар от две-три години държим по 20% ръст в продажбите. А в производството имаме 22% ръст. Предполагам, че тази година ще е около 10%.
- Как стоите по отношение на цената на световния пазар? По-висока ли е стойността на продуктите ви?
„Видима” и „Идеал Стандарт” са лидер в сферата на себестойността и тя е много близка до тази на китайците, но това са вътрешнофирмени неща. Купуваме много компоненти от Далечния Изток. С желание бих купил още, стига да е нещо по-евтино.
- От централата на „Американ Стандарт” съобщиха, че тази година са изплатили 1 млрд. долара дълг. Беше учудващо как един такъв световен лидер може да има толкова много заеми. Как бихте коментирали?
В цял свят икономиката е така създадена, че фирмите ползват банкови кредити, правят някакви операции, печелят повече, връщат заемите, дават дивиденти и т.н. Това са нормални неща.
 
- Какви инвестиции предвиждате за тази година във „Видима”?
 
През ноември и декември назначихме много хора, през януари - още 50 души. Последните бавно достигат производителност и това трудно се компенсира. Тази година натоварването сигурно ще е около 10-12% по-голямо. Сега тук работят 2330 души и ще има инвестиране в машини и съоръжения основно за механична обработка и шлайфполир. Размерът на вложението са вътрешнофирмени въпроси, но машините са японски и италиански. Хората трябва да са спокойни, защото и бизнесът в Европа, и заводите тук стоят много добре, атрактивни са, с висока производителност, с много добър персонал, не са губещи. В производството на арматура България ще бъде атрактивна още минимум 20-30 години. Въпреки че вече сме в ЕС, за съжаление, няма да се постигнат толкова бързо високите заплати.
- Сега колко е средната работна заплата във „Видима”?
Средната работна заплата във „Видима” е доста по-висока от средната за страната, но и натоварването на хората е голямо. Понеже сме атрактивен работодател, през изминалата година назначихме сериозни кадри с голям потенциал и образование, но това означава и по-високо заплащане.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:03 | 05.09.22 г.
fallback