fallback

Потенциалът на факторинг пазара у нас е 250 млн. евро

За това какви са перспективите пред този специфичен пазарен сегмент у нас разговаряме с Георги Лилянов от И Еф Джи Факторс

11:12 | 22.01.07 г.

Георги Лилянов. Снимка: личен архив

EFG Factors S.A., която е 100% собственост на гръцката Eurobank EFG, регистрира своето търговско представителство в България като клон. Компанията предлага финансовата услуга факторинг на българския пазар, която представлява изкупуване на търговски вземания, чрез което фирмите биха могли да увеличат оборотния капитал на компанията си, за да се финансира развитието й.

В началото на миналата година Българска стопанска камара (БСК) алармира, че междуфирмената задлъжнялост за една година се е увеличила с 9 млрд. лв. и към края на 2004 г. достига 55,1 млрд. лв., а в сравнение с края на 1998 г. през 2004 г. задълженията са 3,3 пъти по-големи.

Това означава, че задлъжнялостта на предприятията от нефинансовия сектор на икономиката към края на 2004 г. достига 145% от БВП на България за същата година, което на практика сочи голям потенциал за развитието на факторинг пазара в България.

За това какви са перспективите пред този специфичен пазарен сегмент у нас и какво е характерно за него разговаряме с Георги Лилянов, мениджър отдел Маркетинг към И Еф Джи Факторс СА, клон България:

- От кога EFG Factors S.A има представителство в България?

EFG Factors S.A. открива търговско представителство в София през юли 2004 г. и като част от финансовата група на Eurobank EFG работи в тясно сътрудничество с Пощенска банка. През последните две години и половина софийският офис предлага факторинг услуги на български компании, извършващи международна търговия с над 60 държави от мрежата на Factors Chain International – най-голямата международна факторинг асоциация в света. В края на 2006 г. представителството на EFG Factors S.A се трансформира в пълнофункционален клон, което затвърждава дългосрочните ни интереси и планове в България и ни позволява да предлагаме пълния набор от факторинг услуги в страната.

- С какво се отличава факторингът от останалите форми на финансиране? Какви са предимствата и недостатъците за фирмите в сравнение с банковото кредитиране?

Факторингът е покупка на търговски вземания, т.е. на активи, от компанията (продавач), която вече е доставила продуктите или услугите си. Факторинг компанията предоставя на продавача уникален пакет от финансови услуги, които спомагат за разрешаването на основните проблеми, съпътстващи продажбите на отложено плащане. Услугите се делят на четири елемента: (1) оборотно финансиране чрез предоставяне на авансово плащане на процент от фактурната стойност на прехвърлените вземания ; (2) до 100% покритие на кредитния риск, произтичащ от евентуална несъстоятелност или фалит на купувачите; (3) събиране на търговските вземания от длъжниците и изплащане на остатъка на прехвърлените вземанията и (4) административно-счетоводното им управление.

Основно предимство на факторинга е предоставянето на услуги, които улесняват клиентите и им позволяват да се фокусират върху основните задачи на фирмата, вместо да губят време да събират дължимите си средства по извършени вече доставки. Покритието на кредитния риск позволява да се намалят загубите от лоши платци, тъй като плащанията по неоспорвани търговски вземания са гарантирани. Така българските компании имат възможност да излязат на нови пазари, без да се тревожат за платежоспособността на новите си купувачи. Тъй като факторингът не изисква обезпечения (залози или ипотеки) и получените авансови плащания не са кредитиране и не променят задлъжнялостта на продавача, фирмите имат възможността да ползват допълнително кредитиране за развитие на компанията. В допълнение на това факторингът предоставя неограничен и по-гъвкав начин на оборотно финансиране, при който източник на финансирането са вземанията, а те нарастват заедно с увеличаване на продажбите.

Факторингът не бива да се бърка с изкупуване на лоши вземания. Факторинг компаниите изкупуват само вземания от регулярни повтарящи се продажби на отложено плащане.

Факторингът не може да се сравнява и с банковото кредитиране, тъй като той включва набор от услуги, които обикновено се предлагат от отделни финансови институции.

- На колко се оценява пазарът на услугата „факторинг“ в България?

Пазарът на факторинг услуги е все още в своята начална фаза в България. Факторингът е силно разпространен в ЕС, Америка и Азия, достигайки годишен оборот от над 1 трлн. евро в световен мащаб. В 15-те стари членки на ЕС пазарът на факторинг услуги е на нива средно от 6,5% от БВП. Ако вземем за сравнение пазарите на източноевропейските държави, които се присъединиха към ЕС през 2004 г., факторинг пазарът е от 1% до 3% от БВП на страната. Потенциалът на българския факторинг пазар можем да оценим на поне 250 милиона евро.

- С какви темпове ще се развива този пазар у нас през 2007 г.?

Както вече споменах, факторингът едва сега прохожда в България. Очакваме пазарът в страната да се развива с много бързи темпове през следващите няколко години в опит да догоним нивата поне на източноевропейските държави. При тях за последните 3 години се наблюдават ръстове от средно 60%.

- Сериозна ли е конкуренцията в сектора у нас и какъв пазарен дял сте си поставили за цел да заемете през 2007 г.?

През 2007 г. очакваме все повече международните финансовите институции, които вече присъстват в България с основния си бизнес, да разширят продуктовата си гама, като започнат да предлагат и факторинг услуги, съобразени с международните стандарти. В същото време на българския пазар работят и няколко независими компании, които не са част от големи финансови групи и не членуват в международните факторинг асоциации. Те предлагат услуги, наподобяващи факторинг, но не следват правилата и стандартите, установени от организации като Factors Chain International.

В момента не може точно да се определят реализираните нива на факторинг сделки или пазарни дялове, тъй като няма организация, обединяваща факторинг компаниите, която да събира данни за това. Нашите планове включват сътрудничество с представители на международните финансовите институции в България с цел учредяването на такава организация.

- Факторинг компанията, купувайки търговските вземания, предоставя ликвидност до определен процент от стойността на фактурата. В какви рамки варира той?

Оборотното финансиране, което имат право да ползват клиентите ни, е чрез предоставяне на авансово плащане на процент от фактурната стойност на прехвърлените вземания в рамките на един работен ден. Процентът на авансово плащане се определя на база нуждите на клиента, обема прехвърлени вземания, броя купувачи, вида риск, броя фактури, средна стойност на фактурите, условия на плащане и др. и той е средно до 80%.

- Според Вас у нас благоприятстваща ли е правната рамка, регламентираща този вид бизнес, за неговото развитие?

Българската правна рамка дефинира, разрешава, но не регулира факторинг услугите. В повечето страни са приети отделни закони, регламентиращи факторинга. Наша цел е да си сътрудничим с БНБ и правителството с цел приемането на такъв закон. Това би предпазило пазара от нелоялни играчи, които предлагат продукти, наподобяващи факторинг.

- Кои са пречките, които спъват развитието на факторинга у нас?

Основната пречка за развитието на факторинга у нас е непознаването на услугата. Българските фирми често бъркат факторинга с алтернатива на банковото кредитиране или с изкупуване на лоши вземания. Те рядко осъзнават предимствата, които предоставя факторингът и на купувачите им, като безплатно оборотно финансиране, освобождаване на кредитните им линии, опростяване на администрирането на търговското взаимоотношение. Наша цел е да информираме българските компании за предимствата на факторинга и в какъв случай е подходящо да се използва.

- Какви финансови резултати очаквате за 2007 г.?

Стратегията ни за 2007 г. предвижда разрастване на гамата от предлагани услуги с цел да задоволим търсенето на пазара. Но преди всичко ние се стремим да работим ефективно и да предоставяме качествени услуги според нуждите на клиентите ни и според изискванията на нашите акционери. Това предпоставя поетапното навлизане на повече ниши на пазара, след като сме изградили необходимите ресурси за пълноценното им обслужване. В българския ни офис вече работим с новата ни информационна система, която разработихме с експертите ни от гръцката централа и Microsoft, и така можем да обслужваме изцяло клиентите си в България.

- Оптимист ли сте за развитието на българската икономика като цяло през тази и следващите години?

Ако българското правителство успява да запаси политическата и икономическа стабилност в страната и продължава да подкрепя инициативи за подобряване на бизнес средата в България, вярвам, че българската икономика има голям потенциал за развитието си. Очакваме навлизането на повече международни компании на българския пазар, както и засилване на търговията със страните от ЕС. Българските компании, които работят ефективно и са конкурентноспособни на международните пазари, ще имат възможност да се разраснат.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:25 | 14.09.22 г.
fallback