fallback

Свилоза намалява разходите с цел по-голяма конкурентноспособност

Потреблението на целулоза в Европа ще се увеличава, прогнозира изпълнителният директор на Свилоза инж. Михаил Колчев

11:12 | 11.01.07 г.

Инж. Михаил Колчев. Снимка: Investor.bg

Свищовското предприятие за производство на целулоза Свилоза АД планира  да използва набраните средства от увеличението на капитала си за мащабна модернизация на дъщерната компания Свилоцел ЕАД като допълнение на осигуреното финансиране по заем от Европейската банка за възстановяване и развитие и Нордик инвестмънт банк.
Инвестиционната програма на дружеството възлиза на 94,5 млн. лв и цели удвояване на производството на целулоза до 150 хил. тона на година до края на 2007 г., увеличаване на пазарния дял, намаляване на отрицателното екологично въздействие и намаляване на енергийните и други разходи.
Предвижда се себестойността на произвежданата продукция да намалее от 760 лв. на тон през 2006 г. до 540 лв. на тон през следващите години. Също така ръководството ще се стреми към увеличаване на качеството, което да позволи 5% по-високи продажни цени.
Поради ниската цена и високата себестойност на блоковата целулоза, Свилоза предвижда през периода 2007-2009 г. производство само на листова целулоза. Намерението на крайдунавското предприятие след 2008 г. е да продължи да инвестира по около 10 млн. лв. годишно.
Компанията е диверсифицирала своята експортна база към Западна Европа и Турция и очаква да увеличи износа си с 200% в близките няколко години. През изминалата година дружеството е разширило пазарните си позиции за целулоза в Турция, Гърция, Румъния, Германия, Австрия и Словения.
За това какви са бъдещите перспективи пред компанията разговаряме с изпълнителния директор на Свилоза инж. Михаил Колчев:
- Г-н Колчев, според Вас присъединяването на България към ЕС как ще повлияе на дейността на Свилоза?
Аз не очаквам да възникнат някакви съществени затруднения, защото Свилоза е въвела всички европейски и международни стандарти. От 2000 г. сме сертифицирани като производство по ISO стандарт, от 1992 г. сме въвели анализи за окачествяване на продукцията, а с изпълнението на този инвестиционен проект ще изпълним и всички европейски изисквания по отношение на екологията. Ние и досега безпроблемно сме продавали своята продукция на пазарите в ЕС, но може би ще има някакви облекчения предвид това, че внасяме някои химикали от страните на Общността.
- Произвежда ли Свилоза все още вискозна коприна?
Заводът за производство на вискозна коприна е продаден и от 1 август 2006 г. не е в структурата на групата „Свилоза“, но заводът работи и произвежда, като засега няма признаци и причини да бъде преустановено производството или поне аз не знам да има такива. Въпреки това този вид продукти, които са свързани с текстила, се намират под много силен натиск, основно от страна на Китай.
- В края на 2005 г. Свилоза учреди самостоятелното дружество Свилоцел ЕАД, в което обособи производството на сулфатна целулоза. Каква беше целта на това обособяване?
Свилоцел се отдели де факто от 1 януари 2006 г. и причината да бъде направено това е една-единствена – да бъдат спазени условията на ЕБВР и Nordic Investment Bank. Въпреки това Свилоза си запазва собствеността в Свилоцел, но не като активи, а като акции.
- Занапред Свилоза ще разшири ли присъствието си на вътрешния пазар на целулоза?
В момента около 7% от продукцията ни е предназначена за вътрешния пазар. Ако в близките две-три години успеем да реализираме нашите инвестиционни намерения по отношение изграждането на фабриката за производство на хартия, то при всички положения това ще увеличи присъствието ни на вътрешния пазар.
- Какви са очакванията Ви за финансовия резултат за 2007 година?
Очаквам печалба, но не мога да кажа каква.
- Как ще се развива пазарът на целулоза в Европа в бъдеще?
Целулозата е борсова стока и тя се котира на всички борси в света. По отношение на производството на широколистна целулоза производството й е концентрирано в страните от екваториалния пояс като Индонезия и Бразилия и това е обяснимо предвид големите количества дървесина, с които разполагат тези държави и бързото им възстановяване. Производството на другия вид целулоза – тази от иглолистна дървесина, е развито в северните страни Америка, Канада, скандинавските страни и Русия. В Европа не знам да се строят нови мощности за производство на целулоза, но консумацията расте.
- Какви са конкурентните предимства на Свилоза и как е позиционирана тя спрямо конкурентите си?
От гледна точка на разходите за производство ние сме на европейското ниво. При по-ниски разходи работят фабриките в екваториалната част поради няколко причини – евтина работна ръка и супер модерни технологии. С реконструкция, която в момента реализираме, тя за разлика от други, които сме извършвали, има за основна цел да намали разходите за производство и ние смятаме, че продукцията ни ще стане по-евтина от европейската ще се доближи в известна степен до най-големите ни конкуренти от екваториалните области.

Свързани компании:

Свилоза АД отписано(3MZ)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:55 | 14.09.22 г.
fallback