Напрежение, умора и много дивиденти за Търговище от съчетаването на ангажиментите като кмет и председател на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) – с това ще запомни втория си кметски мандат д-р Красимир Мирев.
„Нещата започнаха да се случват, въпреки че много ми се иска всичко да става по-бързо. През тези години се научих, че нещата стават, когато работиш за тях 2-3 години и ги подготвиш на ниво. Научих се и да се доверявам на хората около мен”, казва 57-годишният хирург, който в момента ръководи общината.
Казва, че кметските дежурства го лишават от време за семейството, приятелите, пчелина и лова. Все си обещава да излезе в отпуска, да остави цигарите, да не се ядосва. Не обича да говори за себе си, нито за предстоящите проекти. Казва, че още е рано да го питат за трети мандат, но в същото време работи за него.
- Д-р Мирев, като се върнете 3 години назад, какво от обещанията, макар и във ваш стил пестеливи, изпълнихте?
Това, което ме притесняваше тогава, все още е актуално, но вече има други измерения. Високата безработица, окаяната инфраструктура, социалната и културната сфера, спортът – за тях не стигнаха пари и сили в първия мандат. Безработицата все още е по-висока от средната за страната, но е факт, че бизнесът все по-трудно намира работна ръка. Не говоря само за квалифицирани кадри. Остава въпросът с контингента, който не иска да работи. Спрямо тези хора трябва да се упражнят специални мерки от държавата и общините за придобиване на образование, намиране на работа, устройване с жилища...
- Най-много критики отнесохте заради изровените пътища.
Това беше тежък проблем, но вече сме няколко стъпки напред. За ремонт на уличните настилки през 2004 г. вложихме 244 000 лв.; през 2005 г. - 385 000 лева; а сега – 843 700 лв. В общинската пътна мрежа предния мандат почти нищо не направихме, но за този обещахме да ликвидираме проблема. В момента в междуселските пътища нямаме неремонтиран път, с изключение на две линии, където има големи свлачища. Следващата година ще се насочим и там. Не искам да звучи като хвалба, но за 3 години в ремонти на улични настилки, учебни и културни заведения, благоустрояване на квартали, енергоефективни дейности, строеж на общински жилища сме вложили повече от 8 милиона лева. По линия на предприсъединителните фондове сега реализираме четири проекта на стойност над 1,8 милиона лева. Догодина започва изграждането на пречиствателната станция за отпадни води за 18 милиона евро. За 2007 г. извън бюджета по различни проекти очакваме над 7 милиона лева.
- Новоприетата общинска наредба за реда за разкопаване и възстановяване на уличната мрежа успя ли да дисциплинира фирмите, които досега безнаказано ровеха прясно ремонтираните шосета?
Приехме тази наредба, но се убедихме, че огромните ни желания за пълен синхрон между организациите като “ВиК”, БТК, “Черноморската технологична компания” и т.н. са безпочвени. Голяма част от дружествата са или бюджетни, или са с централизирано управление и получават пари на остатъчния принцип в края на годината, когато ние не разрешавахме ремонти. Това доведе до промени в наредбата, но е факт, че вече действаме по-организирано. “ВиК” прави проект за смяна на водопровод и осигурява пари, а ние ремонтираме шосетата след тях. Всичко се вкарва в общ план и график. Назначихме контрольори по чистотата и реда, които следят кой как работи по улиците, кой мърси и т.н. Фирмите вече се съобразяват с нашите условия и полагат повече усилия да са изрядни.
- Д-р Мирев, с решение на общинската администрация затворихте единствената пряка връзка между центъра и най-населените квартали “Запад 1” и “Запад 2”, където са болницата, полицията и т.н. Недомислица ли беше това?
Приемам недоволството. Вероятно не обяснихме на хората какво искаме да направим. Съществуващата пътна връзка беше тясна и изровена, затова ние заложихме изграждането на нов булевард от Банята към болницата. Почти сме готови с обезщетенията на собствениците, през чиито имоти ще мине пътят. Нужните средства за него обаче са над 2 милиона лева. Ако бяхме го започнали сега, то трябваше са спрем всички други ремонти.
Другият момент е, че около него се строи усилено и това щеше да разруши новата улица. Затова решихме първо да минат грубите строежи и после да правим нов път. Сега обаче ще опитаме да направим поне за пешеходците временен пряк път.
Искам да припомня, че повечето улици в Търговище са строени преди 20-30 г., когато натоварването е било много по-малко, и сега не са в състояние да поемат големия поток от автомобили и хора. Някои национални анализатори твърдят, че в рамките на 4-5 години населението на Търговище на база икономическа миграция ще се увеличи повече от два пъти и ще достигне 100 000. Засега аз не го приемам сериозно, но ако се случи?! Затова трябва да мислим по-мащабно, а не да решаваме на парче днешните проблеми.
- В тази връзка как ще обясните парадокса, че, от една страна, все се жалваме, че в Търговище сме с най-висока безработица и бедност, а в същото време на всеки ъгъл се строи жилищна сграда?
Това е в подкрепа на прогнозите на пазарните анализатори. Сериозният бизнес прави проучвания, преди да направи инвестиции. Очевидно Търговище получава високи оценки. И на нас не ни се вярваше, че сме на стратегическо място, но времето го доказа.
- Водещи фирми бягат от Търговище и местят данъчната си регистрация. На какво се дължи това?
Аз самият проучвам този въпрос. Доколкото знам, напускането им се дължи на отношения с определени контролни органи. Аз не мога да се произнеса дали е било справедливо, или не. На мен ми е болно, че местни фирми, извървели своя труден път при нас, са предприели тези действия. Със сигурност няма да позволя това да стане тенденция.
- Какво да очакваме през последната година от втория Ви мандат?
Градът предстои да бъде изцяло разровен и напълно възстановен. През 2007 г. ще бъде подменена водопроводната мрежа на 3-4 квартала, в което ще бъдат вложени от 6 до 9 милиона лева. През следващите 2 години сме подготвили да влязат още 15 милиона лева. Така за 3 години ще сменим цялата мрежа, включително и магистралния водопровод. След като “ВиК” смени тръбите, ние пък ще направим улиците и ще решим за дълго проблема с течовете и изровените пътни платна.