Асоциация Българска бизнес мрежа (ББМ) е основана на 24 май 2006 г. Сред учредителите са Дикон ЕООД, ЕООД, Бултекс 99 ЕООД, Елпак ЕООД, СД Дизма – Иванов с-ие, Бри Варна ООД, Вива ЕООД, Елит Медикал ООД, Геник ЕООД, СД Торин – Тончев и съдружие и други. За нуждата от подобна организация и целите, които тя си поставя, разговаряме с Вержиния Димитрова, председател на Управителния съвет на ББМ. Тя е и изпълнителен директор на основаната през 1995 г. консултантската компания Дикон ЕООД.
- Как се появи идеята за ББМ и какво породи нуждата от асоциацията?
Като консултантска компания контактуваме с много фирми и с течение на времето идентифицирахме общи проблеми, които се споделят на всяка среща или инициатива, включително общия проблем, независимо от бранша, в който работят компаниите – умението да се управлява и да се търси ефективност в управлението на човешките ресурси.
Пазарът в страната е благоприятен и последните години позволиха да се отбележи сериозен ръст в развитието на фирмите. Възникна необходимост от въвеждане на модерни управленчески практики, които са новост за малкия и среден бизнес у нас. Идеята ни бе чрез обединение на компаниите този процес да бъде стимулиран, предвид и скорошното членство на България в ЕС.
- Какви компании членуват в асоциацията?
Към момента това са 46 компании - както търговски, така и производствени, от различни сектори на икономиката – предимно малки и средни предприятия в контекста на европейските категории за малък и среден бизнес. Някои от тях са с широко представителство в страната и имат по 10-15 офиса. Мрежата се разширява постоянно.
Фирмите, които са членове на асоциацията, са успели компании. Те са на етап, на който трябва да изградят стабилно управление, което да гарантира устойчиво развитие в дългосрочен план. Обединяването е начин за постигане на стратегическите цели.
- Какви цели си поставя ББМ?
Фокусът е върху ефективното управление на човешките ресурси и обединяване на усилията в тази насока. Поставяме си и по-голяма задача – повишаване на конкурентоспособността на българския малък и среден бизнес чрез модернизиране на мениджмънта. С динамиката на развитие на всяка една компания ключов фактор става подборът на кадри и изграждане на екип. Нашето усилие ще бъде да окажем съдействие в този процес, събирайки добри практики и разпространявайки ги сред членовете на ББМ.
Други наши важни цели са създаване на позитивна обществена нагласа към българския бизнес, популяризиране на новите професии, партньорство със сродни организации в страната и чужбина. С опита си можем да бъдем полезни и при формиране на държавната политика по отношение на малкия и среден бизнес.
- Как смятате да постигнете тези цели?
Разработили сме пет тематични програми с двугодишен хоризонт.
Първата се отнася до укрепването на капацитета за управление на българските компании – тя е най-обхватна и включва различни инициативи – обучителни семинари, работни срещи и обмяна на опит с чужди компании, както и между членовете на ББМ, използване на уебсайта на асоциацията за обмяна на информация. На сайта ще има електронен HR мениджър, достъпен само за членовете на асоциацията, който ще съдържа практични съвети – това е втората програма. Голяма част от малките компании нямат HR специалист и затова ние ще предложим цялата методика в тази сфера.
Третата програма касае удовлетворяването на стремежа за професионална реализация, т.е. тя е насочена към създаване на мотивация на служителите и изграждане на привлекателен образ на професиите в бизнеса. Планираме да подкрепим образователния процес като вече обсъждаме съвместни практически инициативи с висши учебни заведения.
Малкият и среден бизнес у нас постига вече видими успехи и трябва да има самочувствие. ББМ ще работи и в тази посока.
Последната програма предвижда разработване на съвместни бизнес проекти и инициативи, които да обединяват интересите на повече компании. Крайният ефект, който бихме желали да постигнем, е фирмите да имат мениджъри със самочувствие и мотивирани служители.
- Напоследък се чуват доста мнения, че в страната има недостиг на висококвалифицирани кадри. Вярно ли е това и ако да, как смятате да се справите с този проблем?
В известен смисъл е така. Но ако се вгледаме в европейските държави, ще видим, че намирането на подходящ кандидат там също е труден процес, и там има разминаване между нужните компетенции и това, което пазарът предлага – това са факти и у нас, и в развитите държави.
Намирането на добър служител отнема време, а след това възниква и въпросът как да го развием и задържим в компанията. Този процес включва усилие, което трябва да положат и самите мениджъри на компании, за да успеят техните служители да изградят и усъвършенстват онези компетенции, от които фирмите имат нужда. Това трябва да бъде осъзнато най-вече от младите специалисти. Факт е, че обучението продължава през целия живот на човека, не завършва с вземането на диплома.
- Вие също сте собственик на фирма. Разкажете нещо за своя опит.
Вече 11 години отблизо наблюдавам българския бизнес. Той преминава през същите етапи, както и в развитите държави. Но, докато там процесите са отнели десетилетия, у нас това трябва да стане за срокове, в пъти по-кратки в сравнение със старите демокрации. Аз виждам силна мотивация в собствениците и управителите на малки и средни компании у нас да го постигнат.
- По какъв начин ББМ ще подпомага членовете си в развитието на конкурентоспособност?
Освен всичко, което изброих дотук като програми и инициативи, ние ще предоставяме на членовете си актуална информация и ще насърчаваме открит диалог. Важно за нас е да осигуряваме на членовете актуална информация за европейските процеси, които се отнасят до малките и средни предприятия.
Ще направим необходимото и да помогнем с идентифициране на възможности по отношение на структурните фондове и донорските програми, които следим и анализираме много внимателно.
- Разкажете нещо и за предстоящата първа голяма инициатива, организирана от ББМ.
На 2 ноември 2006 г. организираме международна конференция на тема „Факторът - Европейски съюз”. Ще дискутираме предизвикателствата пред малкия и среден бизнес в Обединена Европа. Ще участват специалисти от Ирландия, Естония, Румъния, Унгария и повече от 60 представители на наши компании. Интересът е много голям и то не само от фирми-членове на ББМ. Това е първият от серия форуми на асоциацията. Всички те са посветени на факторите, които са определящи за успешното развитие на една компания. Очакваме интересни и полезни за всички дискусии.