fallback

Чуждите партньори като стратегия, а не като очакване от еврочленството

Стратегията е на община Шумен и е първи по рода си проект в България

12:31 | 29.09.06 г.
Автор - снимка
Създател

Димитрина Костова. Снимка: личен архив

Наскоро община Шумен спечели награда за иновационен проект в национален конкурс на Фондация за реформа в местното самоуправление. Проектът е за сформирането на Консултативен съвет за развитие на международно сътрудничество и е първи по рода си в България.   

За да разберем с какво е уникален този проект, какво цели той, както и какво е развитието като цяло на община Шумен, разговаряхме с Димитрина Костова, директор на общинската дирекция „Евроинтеграция и подпомагане дейността на Общинския съвет“. Димитрина Костова е магистър по счетоводство и контрол, има професионална преквалификация в Софийски университет по „Местни финанси” и е член на Асоциацията на докторантите в България. Автор е на публикации в областта на общинската политика в специализирани списания и вестници, като вече пета година е и хоноруван асистент в Шуменския университет по “Местни финанси и местна администрация“. - Разкажете ни накратко каква е целта на създадения Консултативен съвет за развитие на международно сътрудничество в община Шумен? Каква ще е неговата практическа роля?

Консултативният съвет ще бъде ефективен в установяването и укрепването на международно сътрудничество основно по две причини. Първата е, че обединява усилията на общински и държавни експерти, представители на малцинствата, неправителствените организации (НПО) и бизнес сектора. И втората - че приема ролята на посредник между общината и външните представители, като по този начин оптимизира откриването и използването на възможности, предоставени от различни чуждестранни партньори.

Консултативният съвет беше създаден по модела за управление на международните партньорства на американската организация Sister Cities International с помощта на представител на Корпуса на мира в общината и беше приет единодушно от неговите членове при учредяването. До момента всеки един от участниците в Съвета работеше самостоятелно и нямаше възможност да координира работата и да информира за развитие на потенциално международно сътрудничество. Например, преди учредяването на Съвета три общински дирекции работеха за развитието на международни контакти. В същото време отделно институции и фирми в Шумен търсят чуждестранни партньорства, а други вече успешно развиват международни контакти в областта на образованието, бизнеса и т.н.

Сега вече всички те обединяват усилията си и могат да постигнат по-добри резултати не само за себе си, а и за града като цяло.

- Тоест дейността на Съвета е насочена и към бизнеса?

Развитието на бизнес партньорства е също цел, към която Съветът се стреми. Както казах, много фирми в Шумен търсят международни партньорства самостоятелно, а други имат такива, но не са използвали възможността за установяване на официални отношения със съответния чужд град. В тази посока Консултативният съвет ще подкрепи бизнеса. - Кои са международните партньори на общината в момента? Какви са очакванията Ви за увеличението на техния брой в бъдеще? До момента община Шумен е побратимена с градове от Унгария, Русия, Китай, Турция и ползотворното сътрудничество е факт. Предстои побратимяване с американския град Сичуът, Масачузетс.

Освен тях, добре си партнираме и с Американската агенция за международно развитие, Инициатива местно самоуправление, Каунтърпарт Интернешънъл – България, Корпуса на мира, ПРООН. Първи партньорски крачки правим и с Европейската комисия по ИСПА. - Какви са реализираните съвместни проекти с тези партньори?

С побратимените градове на този етап осъществяваме културен обмен. Сега градим мостове за сътрудничество в областта на техническото побратимяване. По ИСПА Европейската комисия одобри проект за 30 млн. евро във водния сектор. Той ще стартира още през март идната година и ще се реализира до 2010 г. В него е заложено реконструкция и подмяна на ВиК мрежата в Шумен, цялостно преасфалтиране на улиците и изграждане на ІІ-я етап на пречиствателната станция. По този проект успешно работим с независими консултанти от Брюксел.

С другите организации имаме над 10 успешно реализирани проекта в различни сфери, между които социалните дейности, образование, здравеопазване и др.

- Как оценявате настоящото състояние на община Шумен?

По данни на Териториалното статистическо бюро в Шумен през последните години се наблюдава нарастване на чуждите и наши преки инвестиции. От 2001 г. до 2004 г. размерът в частта на чуждите инвестиции в областта е нараснал с 4,5 пъти, като от 17,4 млн. долара за 2001 г. е достигнал до 78,7 млн. долара за 2004 г. За сравнение, през същия период размерът на инвестициите за страната е нараснал три пъти, но това не преодолява първоначалното изоставане на Шуменска област. Като брой фирми и размер на инвестициите в областта водещо място има община Шумен, където чуждото участие с общ размер близо 63 млн. долара е регистрирано в 72 фирми. От тези данни може да се види, че настоящото състояние на общината показва тенденция за развитието на бизнеса в региона и привличане на инвестиции. Шумен е добро място за инвестиране по няколко съществени показатели. Той е единственият областен град в страната, в който са реализирани четирите основни проекта: изградена пречиствателна станция за отпадни води, изградено сметище, рекултивация на сметище и наличието на одобрен проект от Европейската комисия по ИСПА за изграждане на водния сектор по европейски стандарти. Градът освен това в момента се газифицира.

Да не забравяме, че регионът е стратегически важен транспортен кръстопът - в непосредствена близост до града преминава автомагистрала „Хемус”, на 90 км е летище Варна, на 140 км летище Бургас, а на 20 км е разположено и гражданското летище Търговище. - Какви са възможностите за развитие на бизнеса в региона? Шумен има възможности за инвестиции „на зелено” с наличието на незастроени терени за производствено и жилищно строителство, потенциал за развитие на лозарство, овощарство, животновъдство и зърнопроизводство, потенциал за развитие на туризма и културата и не на последно място - потенциал за развитие на балнеолечебен и спа туризъм. За последния перспективите са обнадеждаващи, като се има предвид, че на територията на община Шумен се намират Марашките минерални извори, сходни по минерален състав с водата на световно-известния курорт Карлови вари. Проблемът около тях, след няколко годишни съдебни спорове за земята около изворите, вече е разрешен и общината разполага с общински терени за инвестиции “на зелено”. Село Мараш е със статут на курортно селище от регионален тип и с наличието на ценните лечебно-профилактични качества на минералната вода съществува възможност за построяване на балнеохотел, спа-центрове, балнео-профилактична и рехабилитационна болница, ваканционно селище, басейни, рекреационни сектори – за лечебна и декоративна козметика, за спортна профилактика, възстановяване и отдих, които да допълват лечебния сектор.

Тези фактори определят и една добра перспектива за развитието на региона по отношение на инвестициите. Това дава сигурност за инвеститорите, още повече че преди дни Шумен получи висока оценка за кредитен рейтинг – втората по десетобалната скала, АА- за първоначален дългосрочен кредитен рейтинг и а-2 за краткосрочен. Оценката, изготвена от независимата сертифицираща агенция “Глобал Рейтингс” АД, означава много добра кредитоспособност, която дава предимства на община Шумен при кандидатстване за финансиране на проекти пред европейски фондове и сигурност за бизнеса.

- Кои са най-големите инвеститори в общината? Предстоят ли нови проекти? Най-значимите инвеститори в Шумен са Карлсберг, Алкомет, Фикосота. Предстои изграждането на Парк за високотехнологични производства  с първоначална инвестиция 49 млн. евро, като е предвидено вложените средства да нараснат до 70 млн. евро. Инвестицията ще бъде реализирана в рамките на 1,5-2 години. Вече са разработени идеен и начален работен проект на Парка, който е единствен като иновационни технологии и идеен замисъл за България. Той ще бъде 289-ят поред в света. Парк, който обединява в себе си принципите на Лисабонската стратегия, иновационни и безотпадни технологии, свързани с производството на енергийни източници от природни дадености, от земеделски култури, твърди битови отпадъци, биомаса и всякакви други органични отпадъци. “Биогруп” АД вече закупи терен от 100 декара за завод за производство на фюл етанол от технологична пшеница. Те, съвместно с швейцаро-немско-английски инвестиционен фонд, ще изградят завод за преработка на твърди битови отпадъци в биодизел. С изграждането на хай-тек парка ще се внедрят нови източници на алтернативна енергия – слънчевата светлина, фюл етанола, синтетичния биодизел. Третият завод във високотехнологичния парк ще бъде за производство на коприна. Сериозен интерес към развиване на такова производство в Шумен е заявен от фирма “Агротехгруп”, като част от националния копринен холдинг. Инвестиционен интерес проявяват европейски и американски инвестиционни фондове и фирми. - Има ли повишен интерес към недвижимите имоти в общината, ръст в цените им, ако да – на какво се дължи тази тенденция? В Шумен, както и в страната, се повишиха цените и търсенето на имотите. Това, от една страна, основно се дължи на влизането ни в ЕС, а от друга, на всички позитиви, които вече споменах.

- Достатъчно добре ли се управляват според Вас финансовите ресурси на общините в България? Нужна ли е промяна? Нямаме основания да мислим, че финансовите ресурси в общините се управляват лошо. По-скоро липсата на реална децентрализация е причина за ниската ефективност и недостатъчните средства в общинските бюджети. Необходима е радикална промяна в законодателството. Трябва да се предостави възможност на общините сами да определят и местните данъци. По този начин те ще имат възможност както да планират реално средствата си, така и да правят дългосрочни прогнози. Ще могат да създават преференции за бизнеса. Само така ние ще бъдем добри и пълноценни партньори на европейските градове и региони.

- Колко хора живеят в границите на община Шумен? Над 115 000. - Какви са преобладаващите им очаквания относно предстоящото ни членство в ЕС? Скептицизъм или оптимизъм?

Естествено има граждани, които изразяват скептицизъм по въпроса за членството на България в ЕС, и граждани, които вярват, че приемането ни в Европейския съюз е повече от необходимост. Според тях то е признание и гаранция за успешното развитие на България в Обединена Европа.

Тези, които са скептично настроени, по-скоро се съмняват в реалността и успеха на действията за преодоляване на проблемите при присъединяването. Съвсем нормално е с наближаването на членството на България в ЕС да се активизират негативните настроения. До голяма степен това се случва, защото няма достатъчно информация.

Ето защо една от основните ни задачи е и да популяризираме реалната способност на общината да се възползва от предимствата и възможностите, които ЕС предлага, защото те са многобройни. Ние трябва да осъзнаем перспективите и позитивите на членството ни в ЕС. И независимо от факта дали проявяваме скептицизъм или оптимизъм относно приемането на България в ЕС, трябва да разберем, че това е единственото средство, чрез което ще се предизвикат необходимите реформи в институционален и обществен план.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:48 | 14.09.22 г.
fallback