fallback

Saab смята да продава до 100 автомобила годишно в България

Българският автомобилен пазар е един от най-бързо развиващите се в Европа, смята главният мениджър "Бизнес развитие" в General Motors за Централна и Източна Европа

18:41 | 19.04.06 г.
Автор - снимка
Създател

Колите с марка Saab в новия шоурум се продават на цени около 100 хил. лв. с включен ДДС. Снимка: Investor.bg

Saab планира да увеличи продажбите си у нас до 100 автомобила годишно в близко бъдеще чрез своя представител за страната Скандинавия Моторс, който откри шоурума си днес.

„Мисля, че пазарът в България ни предлага една ниша, в която смятаме, че можем да развиваме упешна дейност“, каза Аандрю Прест, изпълнителен директор на Полармобил – изключителен представител на Saab в Югоизточна Европа.

По думите му българският пазар е поляризиран и има много хора, които карат малки и компактни коли, но има и много с големи и по-луксозни автомобили.

„В България има много успешни хора, които имат нужда от кола, която да ги представя пред обществото, но едновременно с това да не е прекалено претенциозна. Ние можем да им предложим точно такава кола“, добави Прест. „Целта ни е на първо време да установим бизнеса си в София, а по-късно през годината и на други места в страната. Смятаме, че ще можем да привлечем клиенти, които в момента ползват автомобили от висок клас, но също и такива, които карат по-малки коли, но биха искали да преминат към по-висок клас“, добави той. Председателят на съвета на директорите на Скландинавия Моторс Кирил Бошов каза, че в момента единственият оторизиран сервиз за обслужване на автомобили с марката Saab е „Перфект“ и се намира в София. Сервизът, който до есента се планира да бъде разширен, обслужва както нови автомобили, които клиентите ще закупят занапред, така и вече закупените.

На база статистика колко коли от марката има в съответните градове, е планирано да бъдат открити и специализирани сервизи във Варна и Бургас, а на по-късен етап и в Пловдив, като разширяването на сервизната мрежа ще изпреварва търговската.

На въпрос на журналисти Андрю Прест отговори, че някои от компонентите, които се използват в производството, са общи с тези на моделите на General Motors, но над 80 на сто от частите са собствени за Saab.

От Скандинавия Моторс обясниха, че в момента имат над 10 автомобила на склад, чиято стойност надхвърля 1,5 млн. лв.

Доставката на поръчани коли ще се осъществява за период между 45 дни и два месеца. Перест добави, че компанията разполага и със значителен брой коли на склад в регионалния си център в Будапеща. След официалното откриване на шоурума Андрю Перест (АП) и Сузана Ларсън (СЛ), главен мениджър „Бизнес развитие“ в General Motors за Централна и Източна Европа се съгласиха да отговорят на няколко въпроса на Investor.bg. С тях разговаря Ангел Милев.

- Какво смятате за момента, в който се отваря този бизнес център на Saab? Какво е развитието на пазара на автомобили в България?

АП: Смятаме, че моментът е много подходящ. Имаме нови продукти. СЛ: Българският пазар е един от най-бързо развиващите се в Европа. Разбира се, ситуацията се променя всяка година, но през следващите няколко години вярваме, че ще се открият големи възможности. - След присъединяването на България в ЕС смятате ли, че пазарът ще се развива още повече?

АП: Не до безкрайност, но дори и когато той вече е добре развит, ще започне движение към по-горен сегмент, успоредно с повишаването на жизнения стандарт.

- Кои са вашите основни конкуренти?

СЛ: Волво и Ауди, а също и БМВ и Мерцедес, но в по-малка степен. АП: Важна е и групата клиенти, които ще се опитаме да привлечем, които са клиенти на по-масови марки като Фолксваген и Фиат. Има потребители, които карат големи коли като Мондео и Лагуна, които са обаче от по-нисък клас.

- Какво смятате за сегашните продажби на Saab в България, въпреки че са сравнително малко? Смятате ли, че марката е позната на пазара?

АП: Досега имаше един представител, който продаваше коли с марката Saab, въпреки че не можем да определим дейността му като успешна. Занапред ще работим със Скандинавия Моторс, които имат много динамичен екип, а и вече направиха значителни инвестиции в тази посока. Досега в България през най-добрите си години сме продавали 30 коли годишно, а през първите два-три месеца на тази продадохме 13. До края на годината планираме продажбата на най-малко 50 и бихме били щастливи ако достигнем 100 съвсем скоро.

- Значи смятате, че досегашните продажби са значително по-ниски от потенциала на пазара?

АП: Да, досега осъществявахме тези продажби без дори да имаме такъв шорум и гледаме на този етап като на начална фаза. СЛ: Сега с откриването му, с добрата маркетингова стратегия и ПР се надяваме на по-добри резултати. Планираме редица рекламни прояви като роуд шоу и тестово каране.

- Какъв е пазарният дял на Saab в световен мащаб?

АП: Пазарният дял е много зависим от различните сегменти, за които става дума. Сегментът на Saab е наистина нишов. Ние изчисляваме пазарния си дял в най-горния сегмент и съответно статистиката варира значително в различните страни. Има такива, където имаме много голямо присъствие. Така е например в скандинавските страни. Във Великобритания да речем Saab притежава около 1.5 на сто от целия пазар на автомобили и около 13 на сто от премиум сегмента. В няколко централноевропейски страни също имаме доста голям дял от пазара – над 10 на сто в нашия сегмент, както е в Унгария, и смятаме, че лесно бихме могли да постигнем такъв успех и тук. Ние няма да използваме същата стратегия като масовите производители, няма да стартираме мащабни кампании, защото нашата целева група е много специфична. Ще използваме реклама в някои специализирани издания, различни прояви и събития да достигнем до нашите клиенти.

- Значи вие не се нуждаете от масови рекламни кампании, защото масовият клиент не е част от вашата целева група?

АП: Да. За нас много важни са например големите, корпоративни купувачи, които купуват по няколко автомобила. Такива клиенти понякога могат да купят 20, дори 30 броя. В съседните страни имаме дори случаи, в които се продават по 50 коли на такива клиенти, и мислим, че можем да постигнем подобни резултати и тук, като това ще изиграе огромно влияние върху нашия пазарен дял. Това увеличава броя на нашите коли по пътищата, хората ги забелязват, говорят за тях. Може би това ще е част от нашата маркетингова стратегия тук.

- Все пак как бихте определили развитието на нашия пазар на автомобили спрямо тези от региона?

АП: Пазарът на всяка страна в света е уникален. Ние виждаме възможност на този пазар. Не се интересуваме от миналото. В момента се наблюдават огромни промени. Ако предложим много добри услуги, с нашите опитни партньори мислим, че можем да постигнем много добри резултати за кратко време. СЛ: Има страни, в които сме много добре познати и представени, като например Унгария, където имаме дълга история, както и Балтийските страни. В някои други сме от много скоро, като например в Сърбия. Мисля, че в България нашите коли не са от вчера. Чувства се, че хората ги познават и най-важното няма някакво негативно отношение към марката. Дори мисля, че в страната има клуб, посветен на Saab. Всичко това е много важно, защото Saab определено се ползва с името на марка с висока степен на лоялност.

Като цяло се стремим да засилим присъствието си в региона. Изследваме развитието и нагласата. В момента проучваме пазара ма Македония и като цяло предстоят да бъдат отворени общо девет центъра в региона.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:08 | 13.09.22 г.
fallback