“Загорка” е една от водещите български пивоварни, която приключи 2005 г. с продажби на 1,415 млн. хектолитра бира. Това я нареди на второ място на пазара у нас. В предходните две години (2003 и 2004) компанията бе на първо място по продажби на бира в страната. Печалбата й за миналата година по международните стандарти преди лихви и данъци е 4,747 млн. евро, с 14,9% по-висока от 2004 г.
Мажоритарен акционер в “Загорка” АД е регистрираната в Гърция “Брюинвест”, която от своя страна е собственост на “Хайнекен” и “Кока Кола ботлинг къмпани”.
От 1 януари тази година “Загорка” има нов генерален мениджър – холандецът Ян Дерк ван Карнебеек, който работи от 12 години в международните структури на “Хайнекен”. Роден е през 1967 г., започва работа в “Хайнекен” през 1991 г., като преди да дойде в България е генерален мениджър на отдела за иновации на холадската пивоварна компания.
С Ян Дерк ван Карнебеек разговаря Румен Соколов.
- Загорка започна годината като лидер по продажби. Как ще завърши 2006 г. и ще успеете ли да задържите тази челна позиция?
Ще се борим да бъдем лидер и на края на годината, но засега знаем само, че ще бъдем между първите.
- В България са представени три от големите световни производители на бира – Хайнекен, ИнБев и Карлсберг. Според Вас има ли място и за друг голям играч?
Аз мисля, че ще бъде много трудно да има още един голям играч. Не мога да каже категорично не, защото никой не може да каже, че не може да има и друга голяма компания, но това няма да е лесно.
- През миналата година Хайнекен купи няколко пивоварни в Русия. Има ли планове за придобивания на пивоварни на Балканите и конкретно в България?
Не мога да коментирам това, защото отговарям само за България, а за тук нямаме такива планове.
- Ще има ли ръст на потреблението на бира през 2006 г. и ако има, какъв ще бъде този ръст според Вас?
В зависимост от времето, ако бъде добро, най-вероятно ще има ръст. През миналата година времето не беше много добро, но имаше ръст на потреблението. Очаквам, че през тази година отново ще има малък ръст.
- Какви инвестиции се предвиждат в Загорка през тази година и в какво?
Предвидените за тази година инвестиции са около 15 млн. лв., основно в производството в Стара Загора, както и за предлагането продукцията ни в търговските обекти чрез хладилни витрини.
- Предвиждат ли се нови марки в портфолиото на Загорка през 2006 г.?
Това е добър въпрос, на който трудно може да се отговори. Ако бъде решено да се включат нови марки в портфолиото на компанията, ние ще съобщим това. Засега съсредоточаваме работата върху съществуващите марки.
- А по отношение на Хайнекен, смятате ли да започнете производство в България?
Засега не, няма такава нужда. Хайнекен се внася от Холандия. Само Хайнекен в бутилки от 0,5 л се бутилира в Стара Загора, но бирата се доставя от Холандия.
- Вие сте от няколко месеца в България. Опознахте ли вече пазарът на бира у нас?
Аз съм тук от месец и половина и вече имам по-добра представа за местния пазар, но все още не съм научил всичко.
- Лоялна ли е конкуренцията на пазара на бира в България?
Конкуренцията в България е много интензивна. Цените на бирата тук са най-ниските за Европа и това се дължи на голямата конкуренция между пивоварите, но тя е в рамките на добрите правила.
- Какво ще стане с българския пазар на бира след присъединяването на страната ни към Европейския съюз и ще бъдат ли конкурентни местните марки?
Аз се надявам, че страната ще се присъедини скоро към Европейския съюз и шансът за това е много голям. На биреният пазар това присъединяване ще се отрази много добре, защото ние ще започнем да изнасяме Загорка в ЕС. Аз не се страхувам от конкурентен внос, защото цените на бирата тук са много ниски, по-скоро ще има износ.
- В момента в България се пие бира предимно през лятото, а през зимата консумацията рязко спада. Според Вас има ли шансове тази ситуация да се промени и българите да започнат да пият повече бира в студените месеци?
Това, че продажбите се увеличават през лятото не е характерно само за България, а и за целия свят, така че не очаквам тук навиците да се променят. Все пак ние имаме и много добри продажби на тъмна бира през зимата, които се надяваме да се увеличат.
България е интересна страна, защото тук се събират три култури - бирена, винена и ракиена. Докато в други страни има превес на някоя от тях, в България се консумират и трите питиета.
- Коя е любимата Ви бира?
Загорка. И това не е защото съм генерален мениджър на компанията, а защото наистина харесвам тази бира.
- Харесва ли ви в България, как се чувствате тук?
Това за мене е седмата страна в която работя. Бил съм в Китай, САЩ, Франция, Шри Ланка, Оман, Словакия и сега в България. Страната много ми харесва. Мисля, че хората са много отворени и позитивни, а природата е прекрасна. Най-хубавото на страната за мен е, че е близка до моята култура. Различна е в много отношения, но в други е много близка и много ми харесва.
В Оман например беше много топло, а в Китай имаше прекалено много хора.
- Какво обичате да правите, когато не сте на работа?
Голяма част от свободното ми време е посветено на моето семейството - съпругата ми и четирите ми деца. А ако се намери малко време за мен самия, обичам да ходя из планините. Тук има прекрасни планини, например от София до Витоша са 10 километра и е много хубаво, че може бързо да се отиде до планината.