fallback

Полет от Варна до Бургас? 12 минути, но защо не?

Ситуацията по време на Covid и след това показва, че по-малките самолети ще играят по-голяма роля, коментира Франк Кванте, директор на Fraport България

20:00 | 11.05.21 г.
Автор - снимка
Редактор

Франк Кванте, директор на Fraport България, даде интервю за предаването „Авиошоу“ по Bulgaria ON AIR, в което разказва за възможностите пред българската авиоиндустрия, конкуренцията на местния пазар, летния туристически сезон и инициативите за леката авиация.

Г-н Кванте, ще има ли нови вътрешни полети от Варна и Бургас, след като забелязваме известна активност в тази посока от нова местна авиокомпания?

Новите неща в областта на авиокомпаниите – голямата новина на 2021 г. е лятната база на Wizzair, което за нас има голямо значение. Екипът ми отдавна работеше по този въпрос.

Имаме три самолета, които целогодишно са базирани във Варна.

За Бургас винаги е било цел да имаме целогодишна база за честа връзка с този град. Още не сме успели, но и лятната база е стъпка в тази посока и тя е много важна. Имаме като цяло 17 дестинации, които са покрити.

Седем са новите дестинации, които не са съществували преди, и това е голямо постижение не само за летището. Много сме щастливи от сътрудничеството си с Wizzair, но то е важно и за хората, които искат да пътуват до Бургас и от Бургас по света.

Другата тема, която за нас е много важна е LOT – полската авиокомпания, която лети често до Бургас и това позволява на хората от този град да пътуват до Шанхай, Токио и където и да е по света, ако трафикът се върне повече към нормалното. Това е чудесно и за моряците, и за хората, които пътуват на почивка – да имат възможност да летят с голям международен превозвач в цялата му мрежа.

Локалните въпроси – за мен бе учудващо, че нямаме полети между Бургас и София. Това първо.

Мисля, че можем да осигурим предимство, защото зависи от бързината на обработка на летището. Много е важно хората да не губят по час и половина в чакане в Бургас и в София. Процесът трябва да бъде много плавен: качват се на самолета, правят връзка в София и после лесно напускат летището.

Първият ни полет, за който писаха медиите, на Gullivair – със сигурност, това е търговско решение и ние силно се интересуваме от отварянето на тези маршрути.

Какво ще стане? Ситуацията по време на Covid и след това показва, че по-малките самолети ще играят по-голяма роля. Сигурно това трябва да очакваме.

Това предоставя и на България възможността за различни летища. Много се вълнувам от това.

Когато правим брейнсторм с авиокомпаниите, дори говорим за Варна-Бургас – 12 минути, но защо не? Това е много удобно. Особено когато се използва Бургас за връзка с Истанбул или Бургас-Тел Авив, или каквито други дестинации има.

Това са нещата, които опитваме да лансираме в момента.

„Софкънект“ пое концесията на летището в София. Как виждате конкуренцията с тях на местния пазар?

Посетих „Софкънект“ и се видях с господин Жак Ферон и неговия екип. Първото, което бих искал да кажа, е, че имам чувството, че там поема наистина много опитен екип. Съчетание на френски директор, за търговски директор - германец с много голям международен опит, и главен технически и главен оперативен директор, както и български финансов директор.

Поздравявам колегите и им желая всичко най-хубаво.

Определено бихме искали да оперираме това летище, имам предвид Fraport и нашият акционер в България. Но решението е в резултат на търг, което не би трябвало да се влияе от нещо и да се управлява по международни правила, правилата на ЕС. Победителят е „Софкънект“ и ние им желаем всичко най-хубаво за операциите. Мисля, че е полезно за цяла България.

Не бива да мислим само за себе си. За България е голяма крачка. Както казах, България е класическа авиационна страна.

Мисля, че има възможност с ориентиран към бъдещето и воден от инвестициите екип да вдигнем цялата авиация в България.

В първите ми разговори забелязах много желание за сътрудничество, същото, както и от наша страна. И доста бързо започнах да мисля за важните стъпки за българските летища, които бихме могли успешно да развиваме, така че да станем по-атрактивни за другите авиокомпании, така че пътниците да са обслужвани по-добре, да можем да привлечем по-добре  инвеститори близо до летището.

Защото тук става въпрос за мобилност.

Как гледате на субсидиите?

Разбира се, това е силно политическа тема. Не обсъждам тези неща публично. Това е решение, в което не участваме пряко или изобщо не участваме.

Имаме като помощ програмата „60:40“, за което сме много благодарни на българската държава. Доколкото знам, тя беше удължена и за юни. Получихме си и нашето удължаване, което е много различно.

Затова темата ме интересува, но няма да коментирам тези неща.

Какво стана с отмяната на руските чартъри? За целия сезон ли е? Или само за част от него?

Това е много гореща тема в момента. Очакваме много скоро да има решение.

Стискаме палци решението да бъде позитивно и пътуването да стане възможно.

Аз съм малко оптимистично настроен. Нека да се надяваме на най-доброто. Разбира се, аз искам да се пътува.

Ако има причини заради Covid, мисля че има вече стандарти и е време, с ваксинациите и всичко останало, отварянето да включва Русия. Мисля, че от българска страна включват Русия. Това е добра стъпка на българското правителство.

Надявам се тази политика да не бъде срещу хората. Вярвам, че за връзките между хората и солидарността туризмът и пътуванията помагат много.

Нека да кажем всички, че е добре, когато българите пътуват до Русия и посещават хората там, срещат се с хората и прекарват там почивките си, правят бизнес, правят културен обмен. Същото е и руските граждани, които искат да пътуват до България. За мен това е мобилността.

Оптимист съм, да се надяваме на най-доброто.

Практически имаме отмяна за един месец?

Имаме полети, както знаете, от S7 и „Аерофлот“. Сега има преговори между политиците от двете страни за решение за лятото. Така че въпросът е отворен.

Какви инициативи имате за леката авиация?

За мен лека авиация е всичко, което не е класически търговски полети. Това включва много неща.

Разбира се, искаме да сме привлекателни за държавата. Доволни сме, когато можем да сътрудничим с политиците. Не се ограничаваме само до летището, но и до наземните услуги и всичко останало.

Друга тема са частните оператори на самолети.

Вече водим разговори по тази тема и мисля, че с преминаването към пътуване с по-малки самолети е много важно нашите летища да останат отворени за нови инициативи. Защото е важно да се развиват търговските инициативи.

Второто нещо е какво е толкова специалното на авиацията - тя привлича повече хора, защото и в 21 век пътуването във въздуха продължава да е нещо специално и ние искаме да направим нещо специално за всички тези хора.

Надявам се, че не само в България, но и за всичките ни останали клиенти ще направим впечатление с нещо запомнящо се. Вярвам, че всеки от тях ще посети Варна и Бургас нееднократно. За нас те са най-хубавите летища и хората ще идват повече от веднъж.

Вярвам, че това може да стане и с леката авиация и хората да са доволни, че са посетили Варна или Бургас и могат да се похвалят с преживяването си при нас.

Цялото интервю може да гледате тук:

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:50 | 14.09.22 г.
fallback