Аристотелис Фотилас е изпълнителен директор на Германос Телеком България от 2000 г., от самото начало на дейността на Германос в България. Той e 41-годишен и е роден в Патра, Гърция. Завършил е икономика и публични финанси в Гърция и САЩ, като по-голяма част от професионалния му опит е в областта на продажбите. С него разговаря Нели Минчева. - Германос присъства в много български градове, столицата ли е лидер по продажби или има перспективи за силен оборот и извън нея? Веригата на Германос вече има 72 магазина в цялата страна и е водеща верига на пазара за телекомуникационни продукти и услуги. Имаме висок оборот във всички градове, в които присъстваме. За да постигаме тези резултати, проучваме много внимателно всеки един местен и регионален пазар, към който се насочваме. Когато откриваме нов магазин, се стремим да разработим докрай потенциала му – независимо дали се намира в София или другаде.
- А що се отнася до конкуренцията? Имате ли силни конкуренти в по-малките градове? Конкуренцията е най-здравословният регулатор на пазара. Тя създава най-добрата среда за избор на потребителите. Навсякъде има конкуренция – и в малките, и в големите градове. Ние обикновено не подценяваме и не отделяме един или друг конкурент на нашата дейност, с който да се съобразяваме, а просто се стремим да постигаме максимални резултати от дейността си независимо къде се намира магазинът, който отваряме. Германос е професионална търговска верига, която се базира на международна концепция и ноу-хау за предлагане на интегрирани услуги. Ние не просто продаваме телекомуникационни продукти. Нашата задача е да консултираме потребителите и да им осигуряваме опростен достъп до новите технологии, като подпомагаме техния избор и предлагаме гаранция за него чрез качествените си сервизи. Бъдещето на нашия сектор е в концепцията за one-stop обслужващи центрове – затова разглеждаме и определяме конкуренцията си по различен начин.
- Какъв е броят на служителите на веригата в България?
Германос Телеком България има 400 служители в своите магазини. През последната година открихме 10 нови магазина, с което броят на служителите ни бързо нарасна. В рамките на нашата стратегия хората са основната ни сила и най-важният приоритет. Инвестираме много в образованието на нашите хора, защото те са лицето на компанията пред потребителите и нашият основен фактор за успех в бизнеса. - Избира ли българинът магазина, от който да закупи мобилния си телефон? Абсолютно е така. Българските потребители имат много високи изисквания към търговците. Те правят своя избор за технологични продукти основно на базата на качеството на обслужването, на доверието към експертния съвет, който могат да получат и съответно на гаранцията за поддържането на продуктите чрез сервизите. Практиката на потребителите до този момент показва, че те купуват своя мобилен телефон директно от мобилния оператор или от професионален търговец. Последните ни потребителски проучвания показват, че веригата магазини Германос е най-вероятното място, откъдето хората биха си купили телефон и че ние сме с най-висока степен на познатост на марката в страната. За един търговец да бъде първият избор на потребителя е най-важният приоритет в бизнеса. - Какви перспективи според Вас има в пазара за мобилни телефони у нас занапред? Очаквате ли силен ръст на пазара или той малко или много вече е достигнал ниво, от което ще се разчита на смяна на мобилния телефон, а не на нови потребители? Българският пазар изживява много динамичен растеж. Разпространението на мобилната телефония в страната вече е 70% и ще продължи да нараства. Само си помислете, че преди пет години мобилният телефон и подобни услуги се считаха за лукс, а днес това е един от масовите продукти в ежедневния бит. Като имам предвид ръстът на мобилната телефония на другите пазари, бих казал, че имаме късмет да сме лидери в един от най-динамичните сектори в страната. Смяната на мобилните телефони вече се превръща в тенденция в България, макар и в начален етап. Например, гърците си сменят мобилните телефони всяка година. - На какъв етап от развитието си е българският мобилен пазар спрямо пазарите на останалите страни, в които Германос присъства?
България като цяло е един динамично развиващ се пазар. Германос вече има 920 магазина в 7 страни на Централна и Източна Европа, където Гърция и Кипър се смятат за най-развитите пазари с разпространение на мобилната телефония над 85%. След това имаме Полша, където разпространението е близо 70%; Румъния, Македония и Украйна се смятат за нови пазари с разпространение до 50%, от които Украйна е най-младият пазар.
- С кои мобилни оператори имате споразумения за дистрибуторско сътрудничество у нас и на останалите ви пазари? Нашата цел на всеки от пазарите, на които се намираме, е да направим веригата магазини Германос водеща търговска верига в дадената страна. Затова непрекъснато разработваме и предлагаме нови и нови услуги, които да са удобни за потребителите. На всеки пазар създаваме партньорства с всички играчи и поддържаме успешно сътрудничество. В България предлагаме услугите на Глобул и БТК. В Гърция имаме сътрудничество с всички мобилни оператори - Vodafone, TIM и Cosmote. В Румъния нашите партньори са Connex, Cosmorom и Zapp. В Полша Германос Груп работи с Era и Orange; в Македония – с Cosmofon; в Украйна – с UMC и Kyivstar, а в Кипър – със CytaVodafone и AREEBA. - Смятате ли да разширявате партньорската си мрежа? Международната стратегия на Германос Груп се основава на подхода да дава колкото се може по-голям избор на потребителите – това е нашата корпоративна философия, която адаптираме според условията на всеки един пазар, на който се намираме. Ние сме много доволни от създадените партньорства, но винаги разработваме и новите възможности, като спазваме правилата на пазара.
- А как оценявате настоящата ситуация на българския пазар за мобилни разговори? Промени ли се тя след старта на vivatel?
Появата на трети оператор неизбежно допринася за положителна промяна в пазарната среда. Още е рано да се правят оценки как vivatel ще въздейства на пазара. Но колкото е по-конкурентен един пазар, толкова по-задоволени са потребителите.