fallback

EADS: Tелекомуникациите в България все още са в стадий на развитие

Компанията, която наскоро купи Тетра бизнеса на Nokia, смята България за страната с най-стабилна икономика на Балканите

11:23 | 23.11.05 г.

Красимир Ганчев

Красимир Ганчев е Изпълнителен директор на EADS Secure Networks - България от октомври тази година. В периода ноември 1999 – октомври 2005 г. работи в Nokia България, където от от 2003 г. е изпълнителен директор, а преди това – Директор “Продажби“. Магистър е по „Телекомуникации“ и Бизнес администрация в Техническия университет, София.

С Красимир Ганчев разговаря Христина Машкова.

- Г-н Ганчев, разкажете ни нещо повече за придобиването на Тетра бизнеса от Nokia. Защо предприехте тази сделка?

Тази сделка, която бе сключена на глобално ниво между EADS и Nokia Corporation, според мен е пряко следствие от концепцията на Nokia да задържи под своята шапка само най-основния за нея бизнес, който е производството на мобилни мрежи и телефони в областта на обществените публични комуникации.

В този аспект Тетра бизнесът, който малко или много е преди всичко правителствен бизнес, защото клиентите на Тетра бизнеса са главно държавни организации, не се вписваше в основния бизнес на Nokia и беше като едно допълнение, един придатък.

Nokia, имайки повече от 60% пазарен дял в областта на Тетра технологиите в световен мащаб, намери правилния момент и според мен правилния партньор в лицето на EADS, на който да предаде тази невероятно успешна щафета. В крайна сметка сделката се оказа изключително положителна и за двете страни. Първо за EADS, защото придобива 60% пазарен дял в една водеща технология, която е уникална по рода си за нишата, която обслужва, а за Nokia - защото с голяма доза увереност мога да кажа, че на много добра печалба успя да продаде свой неосновен бизнес, следвайки предначертаната стратегия в тази фирма.

-А след сделката каква дейност ще развива Nokia? Основно ще се фокусира върху мобилните телефони ли?

Nokia продължава да произвежда решения до ключ за GSM технологии както и за 3-то и следващи други поколения мобилни комуникации. Така че тя продължава да се фокусира върху граждански мобилни мрежи на обществени далекосъобщителни оператори. А това, което Nokia ще прави в България след тази покупка, тъй като Nokia България продължава да съществува, ще е именно онова, което и голямата компанията-майка ще продължи да има като основна цел - да доразвива своя GSM инфраструктурен бизнес, докато новообразуваната EADS Secure Networks България ще наследи на 100% всичко, което беше Nokia Тетра Бизнес през последните 4 години у нас.

-А Nokia от кога присъства на Българския пазар?

Директно от 99 г., индиректно - доста по-рано, защото компанията е имала бизнес взаимоотношения с Мобиком, така че бих казал от началото на 90-те години.

- Българското представителство на EADS единственото ли е на Балканския полуостров?

Можем да кажем, че е единственото, занимаващо се с Тетра. По принцип схемата и концепцията на работа на EADS е такава, че много често се разчита на партньори, подизпълнители, което между другото е европейска практика и редица от големите фирми разчитат на аутсорсване на много от своята неосновна дейност.

-И все пак защо България, кои са предимствата на нашата страна?

Предимствата на България аз виждам в три насоки, най-важното от които е, че България беше единствената страна на Балканите, където Nokia, преди да пристъпи към продажбата, имаше значителен Тетра бизнес, с много бъдещи проекти по тази технология и поради тази причина тук имахме създадена местна организация, която да управлява този бизнес. Също така по времето, когато Nokia се занимаваше с Тетра, България беше избрана за център на Балканите по отношение на Тетра технологията, за да развива този бизнес и в съседните страни като Румъния, Сърбия, Македония. В този смисъл EADS получи едно много хубаво наследство, тъй като се сдоби с една работеща организация, с голям потенциал за нов бизнес и отговорности за заобикалящите ни съседни страни.

От друга страна, България определено се налага като икономически най-стабилната страна на Балканите сред тези, които все още не са членки на ЕС и, като добавите доброто геостратегическо положение на страната, получавате една доста добра комбинация, достатъчно добра и сериозна за вземането на подобно решение.

-По колко и какви проекти работи EADS в момента?

EADS Secure Networks България в момента работи по 4 инфраструктурни проекта в областта на Тетра технологията, от които три са в България, а един е зад граница. Те са свързани както с държавни клиенти, например в лицето на Министерство на вътрешните работи, така и конкретно в България с първия цивилен Тетра оператор, наречен ПроУейв, който се очаква съвсем скоро да започне да предоставя услуги на нашия пазар. Там EADS отново, унаследявайки успеха на Nokia, ще бъде основен доставчик и интегратор на мрежата.

-А каква част от страната е покрита с Тетра мрежа?

Тетра мрежата за министерство на вътрешните работи, която между другото е финансирана по програма ФАР на ЕС, се изгражда в няколко последователни етапа до достигане, не бих казал на 100%, но на един значителен процент покритие над цялата страна. В момента сме на първи завършен етап, който е 13% покритие за територията на страната, като предстоят още 3 етапа, планирани да завършат 2007 г., когато ще имаме покритие за всички външни за бъдещия ЕС граници и значителна част от територията вътре в цялата страна, включвайки големите административни центрове.

- Използва ли се вече тази технология?

Тя се използва, при това е доста популярна, защото доказа себе си през последните две години и е възможно най-ефективното средство за комуникация, което МВР е използвало в своята структура. Например в София тя се използва от различни дирекции на Министерство на вътрешните работи, дирекцията на полицията, борбата с организираната престъпност, Гранична полиция, и др. и всички те връщат много положителни отзиви.

- Какви са основните технически предимства на Тетра технологията?

Високата надеждност. Това е мобилна, криптирана връзка, която те получават и каквато до този момент не съществуваше. Другите технологии, представени на пазара, които са за граждански цели като GSM-и, не предоставят дори технологично такава възможност, което означава, чеТетра технологията няма друг аналог нито по света, нито в България. Tова е най-голямото предимство, което най-силно бе оценено от структурите на полицията. Друго предимство е нейната надеждност срещу природни бедствия и аварии и срещу задръстване на мрежата по време на големи обществени събития, като футболните мачове или други събития, в които всеки би искал да говори със своите близки. В такива случаи Тетра мрежата няма опасност да се претовари. Другите предимства са свързани с различните приложения за крайни клиенти, специфични за всеки един потребител.

- И в световен мащаб ли има такова голямо развитие и търсене на тази технология?

В момента няма европейска държава, в която да няма Тетра мрежа, обслужваща структурите на държавната администрация. Най-голям бум, колкото и странно за някои да звучи, има в Азия, Близкия Изток, Африка. Особено Азия съвсем доскоро се считаше за пионер по отношение на внедряването на този тип технологии, които са изцяло за превенция от всякакви видове кризи, борба с природни бедствия, борба срещу тероризма. Това е много важно нещо, което даде страхотен отзвук в Европа и сега в Америка. В момента масово по целия свят строят Тетра мрежи.

- Приложима ли е тази технология за малки групи частни потребители?

За частните потребители съществува цивилна Тетра, която Проуейв ще пусне в България, с уточнение, че самата технология не е създадена с цел да конкурира GSM мрежите и в този смисъл за обикновения потребител, който използва телефон само като средство за комуникация, без никакви професионални изисквания, Tетра не е правилният избор. Това е технология за професионалния бизнес. Какво имам предвид? Да вземем например големите производства като това на Кремиковци – комуникацията в Кремиковци, която е почти „град в града“, подлежи на много по-специфични критерии и изисквания по отношение на качество, чуваемост, надеждност, различен достъп до телеметрични данни.

Също така тази цивилна Тетра мрежа е предназначена за големи транспортни фирми, които трябва да управляват големи автопаркове, за секюрити фирми, посолства, фирми от ютилити сектора – това са тези, които предоставят комунално-битови услуги, електроразпределение, газорапределение, строителни компании, чиито изисквания към комуникациите са много по-различни и доста по-завишени.

- От колко човека се състои екипа на ЕАДС в момента?

От пет човека. Идеята е, че като повечето европейски фирми ние напълно аутсорсваме всичко, което не е основно като дейност. Това е много ефективно по отношение на разходите, много по-гъвкаво се работи и по този начин се създава допълнителна вътрешна конкуренция, дори между подизпълнителите, и от всичко това печели крайният клиент – подобрява се качеството, намалява се цената.

- Какви са инвестициите на компанията?

Стратегията на EADS в глобален мащаб е да е стратегически партньор на правителствата. Това е и посланието, с което стъпваме на българския пазар. Когато си поставяш такива амбициозни цели, тогава говорим за един по-различен тип бизнес. Ние се позиционираме като интегратор, като фирма, която предоставя цялостно завършено решение на дадено правителство и застава със своето голямо име и традиции зад предлаганото решение, което автоматично означава, че в редица случаи ние не предоставяме, не интегрираме свои собствени продукти, а такива на наши партньори. В това отношение EDAS е по-различна от Nokia. Докато Nokia е чисто технологична фирма, където се произвежда един продукт и се работи предимно с него, EADS работи с многообразие от такива продукти. В този смисъл ми е трудно да говоря за производствени планове и развитие, тъй като ние сме интегратор в по-голямата част от бизнеса си.

По отношение на факта какво се влага в един продукт и какви са нашите планове за инвестиции, смятам, че главно можем да продължим традицията, създадена от Nokia България, да инвестира в младите хора в България, да инвестираме в наливане на ноу-хау в тази държава, което ще ни позиционира като добър корпоративен гражданин.

Колко струва изграждането на една Тетра мрежа? Разбира се варира - от това за кого е предназначена, кой е крайният клиент, респективно какви услуги трябва да предостави и на какъв териториален обхват трябва да работи, но тя може да бъде изградена както от порядъка на няколко милиона евро, така и достигайки стотици милиони евро. Например в Централна Европа в момента се изграждат Тетра мрежи, които са от порядъка на стотици милиони евро. У нас разбира се държавата е много по-малка. Предполагам, че най-голямата сума за такава мрежа не би надхвърлила няколко десетки милиона.

-Общата Ви оценка за телкомуникационния пазар в България?

Конкуренцията е хубава, дори може би малко закъсняла. С третия GSM оператор тази конкуренция вече е реална и креативна и от нея печелят всички. По отношение на нашия пазар, считам, че България е високо-технологично ориентирана страна. Профилът на крайния потребител в България, купувачът на телекомуникационни услуги, се сравнява доста успешно с този на западноевропейския потребител, дори в някои аспекти го задминава, защото българинът е много високотехнологично мислещо създание. За мен телекомуникационният бизнес в България е все още в своя стадий на развитие, все още не сме стигнали правата на насищане и все още има много хляб на този пазар.

- Ще се увеличават ли потребителите на мобилни телефони?

Да, броят им ще продължи да расте. Моите лични предвиждания са, че това ще е в рамките още на година две, не повече, след което този бум на растеж на нови потребители ще спре и тогава дори ще започне още по-интересен тип конкуренция на пазара - не ценова война, а по-скоро разграничение в предлаганите услуги и качеството им. Тогава вече ще можем да говорим за един изключително зрял и развит телекомуникационен пазар в България.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:32 | 13.09.22 г.
fallback