fallback

Традиционните български продукти държат 90% от млечния пазар

Обединена Млечна Компания очаква 10% ръст на продажбите си за тази година до 35 млн. лв.

09:17 | 16.11.05 г.

Траян Халаджов

Обединена Млечна Компания АД (ОМК) е създадена официално през 1998 г., а предисторията на компанията датира от 1959 г., когато са създадени Сердика Шумен и Млекоснабдяване Пловдив.
През 1997 г. Доверие Капитал придобива 7 млекопреработващи предприятия, а през 2001 г. дъщерните дружества се вливат в ОМК. През 2003 г. Глобал Файнeнс участва в увеличаването на дяловия капитал, а в момента заедно с Доверие Капитал контролират 97% от капитала на Обединена Млечна Комапния.
Траян Халаджов е изпълнителен директор на ОМК от 2002 г. През 2001 г. е директор проекти в Доверие Капитал и председател на Надзорния съвет на ОМК. С него разговаря Христина Машкова.
- Г-н Халаджов, Обединена Млечна Компания има над 50-годишна история. Разкажете ни по-подробно за създаването на компанията.
Историята започва от държавните предприятия, но настоящата компания ОМК е създадена през 1998 г. в резултат на обединението на пет бивши държавни предприятия, които бяха приватизирани – в Пловдив, Стара Загора, Бургас, Шумен и Враца. Впоследствие през 2003 г. се присъедини и „Виталакт” – Варна. Когато възникна ОМК, на българския пазар все още нямаше утвърдени имена и марки в областта на млечните продукти. Затова концентрирахме усилията си да създадем национална търговска марка, която да е нашето лице пред клиентите.
- Какви са инвестициите ви до момента и предвиждате ли други такива?
Инвестирани са над 16 млн. лева, без цената при приватизацията. С развитието на сектора и пазара, инвестициите продължават. В реалния бизнес те не спират.
- Колко производствени центрове имате и къде се намират те?
Два производствени центъра – за прясно и кисело мляко в Пловдив и за сирена в Шумен. В момента реализираме проект за аутсорс на управлението на Шумен за подобряване на ефективността.
- На каква сума възлизат продажбите ви за миналата година? Очаквате ли повишение за тази?
Продажбите ни са за 32 милиона лева за миналата година, като за тази очаквам ръст с 10% до 35 млн. лева. Като структура на продажбите, оборотът от пресни продукти нараства, сирената намаляват.
- Кой е най-добре продаваният ви продукт? Защо според Вас?
Основен дял в оборота имат кисели и пресни млека Верея. Причините са комплексни – влагането на качествено подбрано мляко, строг контрол на производствения процес, което гарантира постоянно високо качество на продуктите, използването на добри български закваски и на традиционна технология за производство за киселите млека.
Друга основна причина за успеха на Верея е и успешния маркетинг на тази търговска марка.
- Само с големи доставчици на изходни суровини ли работите или разчитате и на по-малки стопанства?
Имаме доставчици от всички групи, но големите имат преобладавaщ дял. Причината е във високите ни изисквания към качеството на млякото.
- Как виждате бъдещето на българските земеделски стопани след присъединяването ни към ЕС?
Предприемчивите ще спечелят, а хората, които не искат да се променят, ще кретат и постепенно ще изчезнат. Но аз съм оптимист, защото нашето земеделие има едно голямо предимство, включително и при млякото – продуктите са естествени и вкусни.
- Въведени ли са вече в България европейските критерии за качество?
В някои фирми да.
- Използват ли се консерванти или други добавки с производството на прясно или кисело мляко? Как се гарантира трайността на продукта?
Ние не ползваме консерванти, а не ми е известно и някои от другите фирми да ползват. Трайността се постига с качествена суровина, правилна преработка и хигиена.
- Какъв процент от продукцията ви е за износ?
В момента малко под 20%.
- Кои са основните ви пазари?
САЩ, Ливан, Русия.
- Как се развива пазарът на млечни продукти у нас?
С нарастване на покупателната способност, пазарът върви нагоре и се обогатява с нови продуктови групи. Но запазва своята българска специфика – бялото кисело мляко, сирене и кашкавал да държат 90% от пазара. Аз не прогнозирам това да се промени драстично следващите 5 години.
- А в чужбина?
Пазарът навън все повече се унифицира с концентрацията на бизнеса в големите фирми и се насочва към голямото предимство на млякото – здравословно и полезно.
- Смятате ли, че имате силна конкуренция на българския пазар? Наскоро друга голяма фирма в сектора стартира силна рекламна кампания? Как смятате да отговорите?
Конкуренцията е много силна, с 4-5 големи за България играчи и един лидер, който не е в пъти по-голям. Все повече фирми ще стартират с реклама, но това няма да промени нашата политика – нови и по-добри продукти и комуникация с клиентите, разбиране на техните нужди, поддържане на постоянно високо качество на продуктите.
- Предвиждате ли пускането на нови продукти?
Само преди месец (в края на септември) сложихме началото на нова продуктова група в България – млека, обогатени на калций. Това стана с лансираните продукти Верея Калций на пазара. Това е нова линия млечни продукти, носител на особени ползи за човешкия организъм, които се изразяват в съчетаването на ниска масленост и 30% повече калций в сравнение с обикновеното мляко.
В момента тече рекламна кампания за Верея Калций, с участието на Лили Игнатова. Наскоро приключи и обществената кампания за борба с остеопорозата, която беше организирана и проведена от Верея заедно с Министерство на Здравеопазването и Държавната агенция за младежта и спорта, под патронажа на г-жа Зорка Първанова.
Верея ще продължи своята про-активна социална и обществена дейност и през следващата година.
-Обмисляте ли с мажоритарните собственици на ОМК листване на компанията на БФБ-София?
Нямам информация за такива планове. Моето лично мнение е, че поради ред причини БФБ няма традиция и потенциал, за да осигури добра премия и възвръщаемост на инвеститорите при листване на компания. Ако това се промени, съм сигурен, че нашите собственици знаят как да използват възможностите на IPO.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:08 | 14.09.22 г.
fallback